Nikon D800E - test aparatu
1. Wstęp
Nikon jest pierwszym producentem, który wypuścił na rynek równolegle dwa bliźniacze modele: D800 i D800E, różniące się wyłącznie obecnością filtra AA. Pierwszy z nich został już przez nas przetestowany – chwaliliśmy go m.in. za wysoką jakość zdjęć, szeroki zakres tonalny czy solidną obudowę. Inżynierowie Nikona nie ustrzegli się niestety przed wpadką. Mowa tu o sporych problemach z autofokusem, które opisaliśmy w teście tego aparatu. D800E w stosunku do D800 charakteryzuje się jedną, „drobną” różnicą. Otóż znajdujący się przed matrycą filtr odcinający pasmo promieni podczerwonych, otaczają tak naprawdę dwa filtry dolnoprzepustowe. Celem takiego rozwiązania jest wzajemne znoszenie się efektów działania obydwu filtrów. Summa summarum, wspomniany zespół filtrów nie posiada funkcji antyaliasingowych, innymi słowy nie dokonuje on tego delikatnego rozmycia obrazu, które ma za zadanie przeciwdziałać powstawaniu niekorzystnego efektu mory.
Produkowanie matryc aparatów cyfrowych bez filtrów AA nie jest częstym zabiegiem stosowanym wśród producentów. Z takiego postępowania najbardziej znana jest niemiecka firma Leica, której cyfrowe dalmierze (np. M8, M9) owego filtra nie posiadają. Podobnie sprawa wygląda z zaprezentowanymi przez Fujifilm na przestrzeni bieżącego roku bezlusterkowcami X-Pro1 oraz X-E1, czy pokazanym przed dwoma laty średnioformatowym Pentaksem 645D. Przy okazji premiery D800E, do tego grona producentów trafił także i Nikon. Naszym zdaniem wprowadzenie na rynek dwóch niemal identycznych produktów (jednego tradycyjnego a drugiego z usuniętym filtrem AA) było dobrym, z punktu widzenia odbiorców tego aparatu, posunięciem. Dzięki temu, mają oni możliwość wyboru spośród dwóch solidnych korpusów, przy czym model D800E ma dodatkowo zapewnić użytkownikom lepszą ostrość zdjęć. Oczywiście, nie ma nic za darmo. Na chwilę obecną, Nikon D800E jest droższy od „zwykłego” D800 o blisko 3000 zł… Czy model ten jest wart dopłacenia takiej kwoty? Mamy nadzieję, że niniejszy test pozwoli odpowiedzieć na to pytanie.
Z racji oczywistego podobieństwa modeli D800 i D800E część opisu została zapożyczona z testu pierwszego z wymienionych aparatów. Zależało nam, aby test D800E był spójny i nie było potrzeby zaglądania co chwilę do tamtego materiału. Najważniejsze było sprawdzenie rozdzielczości matrycy (wyrażonej w lpmm), poza tym nie omieszkaliśmy zmierzyć także szumów, zakresu tonalnego czy osiągów trybu seryjnego oraz ocenić sprawności działania systemu automatycznego ustawiania ostrości.
Lustrzankę Nikon D800E otrzymaliśmy do testów dzięki uprzejmości sklepu Foto – Plus.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Nikona D800E oraz modelu D700 i Canona 5D Mark III można obejrzeć tutaj.
Producent | Nikon |
---|---|
Model | D800E |
Data premiery | 2012-02-07 |
Liczba pikseli | 36 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Format FX:
• 7360 x 4912, 5520 x 3680, 3680 x 2456 Format DX: • 4800 x 3200, 3600 x 2400, 2400 x 1600 Format 1.2x (3:2): • 6144 x 4080, 4608 x 3056, 3072 x 2040 Format 5:4: • 6144 x 4912, 4608 x 3680, 3072 x 2456 Zdjęcia formatu FX wykonane w trybie podglądu filmu na żywo (16:9): • 6720 x 3776, 5040 x 2832, 3360 x 1888 Zdjęcia formatu DX wykonane w trybie podglądu filmu na żywo (16:9): • 4800 x 2704, 3600 x 2024, 2400 x 1352 |
Matryca | 35.9 x 24.0 mm (FX) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 36.8 Mpix,
• ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy • Aparat wyposażony w filtr optyczny z usuniętymi funkcjami antyaliasingu. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej ostrości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów w porównaniu z aparatem D800. |
Procesor obrazu | EXPEED 3 |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), NEF (12- lub 14-bitowy, z kompresją lub bez),
NEF+JPEG, TIFF (RGB) bez kompresji Rodzaje JPEG: Fine/Normal/Basic • Filmy: MOV, H.264/MPEG-4 AVC • Dźwięk: Liniowy PCM |
Zakres ISO | Auto, 100 - 6400 ISO w skoku 1/3, 1/2 lub 1 EV
• 4 tryby Lo poniżej ISO 100: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 50), 5 trybów Hi powyżej ISO 6400: 0.3/0.5/0.7/1 (ISO 12800)/2 (ISO 25600). |
Migawka | Sterowana elektronicznie, szczelinowa o pionowym przebiegu szczeliny w płaszczyźnie ostrości.
• 30s - 1/8000s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb • żywotność: ponad 200 tys. cykli wyzwoleń |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Nikon F
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0 w trybie FX lub x1.5 w trybie DX |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920x1080 (Full HD 1080p) z szybkością 30 (29,97), 25, 24 (23,976) kl./s,
• 1280x720 (HD) z szybkością 60 (59.94), 50, 30 (29,97), 25 kl./s, Wbudowany mikrofon monofoniczny lub opcjonalny mikrofon stereofoniczny, możliwość regulowania czułości Filmy poklatkowe |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, Nikon Advanced Multi-CAM 3500FX,
51 punktowy AF (w tym 15 punktów krzyżowych), możliwość automatycznego lub ręcznego wyboru jednego z 51 lub 11 pól AF, • Strefy AF: Jednopolowy AF, AF z dynamicznym wyborem pola (9, 21 lub 51 punktów), śledzenie 3D, automatyczny wybór pola AF. • Tryby napędu AF: Pojedynczy AF (AF-S), Ciągły AF (AF-C), Ręczne ustawianie ostrości (MF), Tryb cichej migawki (Q) • Zakres detekcji: od -2 do +19 EV (ISO 100, 20°C), • Pomiar w trybie Live View: detekcja kontrastu w dowolnej części kadru, • Tryb pola AF (Live View): AF z priorytetem twarzy, szerokie pole AF, normalne pole AF, śledzenie obiektów w ruchu AF. • Asysta AF: dioda o zasięgu do 3m • Podgląd głębi ostrości |
Pomiar światła | TTL korzystający z czujnika RGB o rozdzielczości 91 000 pikseli.
Tryby pomiaru: • matrycowy 3D Colour Matrix III - obiektywy typu D/G • matrycowy Colour Matrix III - pozostałe obiektywy z procesorem • matrycowy Colour Matrix - pozostałe obiektywy bez procesora, jeśli użytkownik wprowadzi ich dane. • punktowy: pomiar w kole o średnicy 4 mm (około 1,5% powierzchni kadru) na środku wybranego pola AF (w centralnym polu AF, gdy jest używany obiektyw bez procesora), • centralnie ważony: 75% wagi pomiaru do obszaru o średnicy 12 mm (lub 8, 15 i 20 mm) na środku kadru. Możliwy pomiar na podstawie uśrednienia całego kadru (w przypadku obiektywu bez procesora używana jest średnica 12 mm lub cały kadr). , Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV lub od 2 do 20 EV w trybie pomiaru punktowego (dla f/1.4, ISO100, 20°C) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto (2 rodzaje), Światło żarowe, Światło jarzeniowe (7 rodzajów), Światło słoneczne, Lampa błyskowa, Chmury, Cień,
• 4 ustawień własnych wg wzorca lub na podstawie wykonanego zdjęcia, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K) • Korekcja balansu bieli • Braketing balansu bieli: od 2 do 9 zdjęć z krokiem 1, 2 lub 3. |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/-5 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: od 2 do 9 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV. • Funkcja D-Lighting: Auto, 4 poziomy, Wyłączona. • Braketing funkcji D-Lighting: 2 klatki • Funkcja HDR (wysoka rozpiętość tonalna) |
Programy | Automatyka programowa z fleksją programu (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M).
• System Picture Control: Standardowy, Neutralny, Żywy, Monochromatyczny, Portret i Krajobraz, ustawienia osobiste. |
Zdjęcia seryjne | • Szybkość w formacie FX i 5:4: 4 kl./s (tryb szybki - CH), 1-4 kl./s (tryb wolny - CL).
• Szybkość w formacie DX i 1.2x: 5 kl./s (tryb szybki - CH), 1-5 kl./s (tryb wolny - CL). • Szybkość w formacie DX: do 6 kl./s podczas używania opcjonalnego pojemnika na baterie MB-D12. |
Lampa błyskowa | Lampa wbudowana manualnie podnoszona za pomocą przycisku, i-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku od - 3 EV do +1 EV w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV • Bracketing błysku: od 2 do 9 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV. • Tryby pracy: Synchronizacja na przednią kurtynkę migawki, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki, redukcja efektu czerwonych oczu, redukcja efektu czerwonych oczu z synchronizacją z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja na tylną kurtynkę migawki z długimi czasami ekspozycji, automatyczna synchronizacja z krótkimi czasami migawki. • Obsługa kreatywnego systemu oświetlenia firmy Nikon (CLS) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2, 5, 10, 20 s, od 1 do 9 ekspozycji z interwałem 0.5, 1, 2 lub 3 s. |
Karta pamięci | Podwójne gniazdo kart pamięci
• Secure Digital (SDHX/SDXC) zgodne z UHS-I • CompactFlash typu I zgodne ze standardem UDMA Dowolna karta może pełnić rolę podstawowej lub zapasowej albo służyć do osobnego zapisywania zdjęć NEF (RAW) i JPEG; zdjęcia można kopiować między kartami. |
LCD | • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 921 000 punktów, kąt widzenia 170 stopni, pokrycie 100% pola widzenia
automatyczną regulacją jasności LCD Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.7, pokrycie: ok. 100% (w pionie i poziomie dla formatu FX), korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 17 mm (–1.0 dptr., licząc od wizjera), matówka BriteView Clear Matte Mark VIII typu B z ramkami pól AF i liniami kadrowania. |
Komunikacja i złącza | USB 3.0 SuperSpeed (Mikro-B), wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście mini HDMI (typu C), 10-pinowe złącze wężyka spustowego/modułu GPS, gniazdo mikrofonowe, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm, z zasilaniem), gniazdo słuchawek, stereofoniczne typu minijack (średnica 3.5 mm),
• opcjonalnie zdalne sterowanie • opcjonalnie modułu GPS GP-1 lub odbiornika GPS zgodnego ze standardem NMEA 0183 w wersji 2.01 lub 3.01 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy EN-EL15 (pojemność 1900 mAh),
• opcjonalny uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) MB-D12 z jednym akumulatorem litowo-jonowym EN-EL15, albo z ośmioma bateriami R6/AA • opcjonalnie zasilacz sieciowy: EH-5b |
Akcesoria | Akumulator jonowo-litowy EN-EL15 z pokrywką styków, ładowarka MH-25, pasek, kabel USB, klips do kabla USB, pokrywka bagnetu korpusu, pokrywka sanek mocujących, pokrywa wyświetlacza, płyta CD z pakietem oprogramowania ViewNX 2. |
Waga | 900 g (bez akumulatora)
ok. 1000g (z akumulatorem i kartą pamięci SD) |
Wymiary | 146 x 123 x 81.5 mm |
Dodatkowe informacje | Polskie menu,
Wirtualny horyzont. Korpus wykonany ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Przetwarzanie obrazów RAW z poziomu aparatu. |
Oceny użytkowników |