Sony DSC-RX100 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Sony RX100 jest małym aparatem z łatwością mieszczącym się w kieszeni lub niewielkiej damskiej torebce. Swoje gabaryty zawdzięcza przede wszystkim obiektywowi, który w pozycji złożonej lekko wystaje poza obrys korpusu, a także brakowi przedniego uchwytu czy też większej ilości elementów kontrolnych. Mimo zastosowania aluminiowej obudowy nie jest także ciężki – wraz z akumulatorem i kartą pamięci waży 240 gramów.
Do jakości wykonania nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Elementy korpusu są dobrze dopasowane, a całość sprawia pozytywne wrażenie.
Cena aparatu sugeruje przynależność do segmentu „premium”, natomiast wspomniane już niewielkie rozmiary i budowa zdecydowanie bardziej przypominają typowe aparaty kompaktowe. Nie możemy jednak dać się zwieść pozorom – producent dodał dwa elementy, które poprawiają ergonomię obsługi (przycisk Fn oraz pierścień na obiektywie) a także specjalny skórzany futerał (jest on elementem opcjonalnym, jednak obecnie oferowanym w cenie aparatu).
Obiektyw
Aparat został wyposażony w obiektyw Carl Zeiss Vario-Sonnar T* o zakresie ogniskowych 10.4–37.1 mm (28–100 mm dla ekwiwalentu małoobrazkowego), czyli o 3.5-krotnym powiększeniu optycznym. Konstrukcja obiektywu to 7 elementów ułożonych w 6 grupach (4 elementy asferyczne, w tym jedna soczewka AA).Jasność tego obiektywu wynosi f/1.8–f/4.9, czyli jest on dość ciemny w pozycji „tele”, co nie dziwi, gdy weźmie się pod uwagę niewielki rozmiar przedniej soczewki. Duża jasność przy szerokim kącie może być dodatkowym impulsem do zwrócenia uwagi na tę konstrukcję, jednak warto wiedzieć, że nawet delikatne przestawienie pozycji zoomu powoduje natychmiastowy spadek do wartości f/2.
Zależność światłosiły od długości ogniskowej obiektywu | |||||||||
28 mm | 28.1 mm | 30.5 mm | 32.8 mm | 33.8 mm | 43.6 mm | 52.6 mm | 66.5 mm | 80.2 mm | 91.3 mm |
f/1.8 | f/2.0 | f/2.2 | f/2.5 | f/2.8 | f/3.2 | f/3.5 | f/4.0 | f/4.5 | f/4.9 |
Parametry obiektywu są zgodne ze standardami dla szkieł dostarczanych w pakiecie wraz z lustrzankami. Można pomyśleć, że to nic specjalnego – jednak przecież mówimy o modelu kieszonkowym!
Spójrzmy jak prezentuje się RX100 na tle konkurencyjnych konstrukcji w tym względzie:
Porównanie parametrów obiektywów | |||||||||
Model | Zakres ogniskowych | Zakres wartości przysłony | |||||||
Panasonic DMC-LX7 | 24–90 | f/1.4–f/2.3 | |||||||
Samsung EX2F | 24–80 | f/1.4–f/2.7 | |||||||
Sony DSC-RX100 | 28–100 | f/1.8–f/4.9 | |||||||
Olympus ZX-2 | 28–112 | f/1.8–f/2.5 | |||||||
Fujifilm X10 | 28–112 | f/2–f/2.8 | |||||||
Canon G1 X | 28–112 | f/2.8–f/5.8 |
Przednia soczewka obiektywu jest zabezpieczona specjalną osłoną, która automatycznie otwiera się podczas uruchamiania aparatu.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane na skrajnych nastawach ogniskowych obiektywu:
10.4 mm (ekwiwalent 28 mm) |
37.1 mm (ekwiwalent 100 mm), zoom 3.6 x |
Dla osób, które chciałyby osiągać większe przybliżenia, producent przewidział opcję dodatkowego cyfrowego powiększania obrazu. I choć możemy uzyskać aż 14-krotne powiększenie (czyli odpowiednik 392 mm dla formatu małoobrazkowego), by z niego skorzystać, musimy zapomnieć o formacie RAW i pogodzić się ze znaczną degradacją obrazu.
Dodatkowy zoom cyfrowy 7.2 x (ekwiwalent 720 mm) |
Aparat DSC-RX100 nie posiada dedykowanego trybu makro. Jednak dzięki możliwości bardzo bliskiego ogniskowania wynoszącego 5 cm, możemy fotografować różne obiekty w zbliżeniu 1:6.13. Taka wartość skali odwzorowania wydawać się może niewielka, jednak wziąwszy pod uwagę współczynnik krotności ogniskowej matrycy równy 2.73 – realne powiększenia obrazu w tym trybie, odniesione do formatu małoobrazkowego, wynosi 1:2.25.
Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcie wykonane w trybie makro dla największego możliwego przybliżenia.
Tryb makro |
Przy okazji drobna uwaga dotycząca ostrzenia: okazuje się, że AF nie radzi sobie za dobrze w takich warunkach (i nie jest to kwestia oświetlenia) – tylko dzięki pomocy funkcji „Focus Peaking” możliwe było dokładne wyregulowanie ostrości obrazu.
Elementy sterowania
Przednia ścianka to miejsce zajmowane w znakomitej większości przez obiektyw. Otoczony jest on ruchomym pierścieniem, którego funkcja zmienia się w zależności od trybu pracy aparatu. Możemy też przypisać mu jedną z następujących funkcji:- standard (domyślna funkcja zależna od trybu pracy aparatu),
- kompensacja ekspozycji,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- strefa twórcza,
- efekt wizualny,
- kontrola zoomu obiektywu,
- szybkość migawki,
- wartość przysłony,
- nie ustawiono.
Niezależnie od przypisanej funkcji, w trybie MF pierścień służy do ręcznej regulacji ostrości.
Po lewej stronie obiektywu znajduje się dioda, której funkcją jest oświetlanie fotografowanego motywu w wypadku niedostatecznej ilości światła zastanego oraz sygnalizacja pracy samowyzwalacza. Warto zaznaczyć, że pierścień działa płynnie i najlepiej sprawdza się w regulacji parametrów ciągłych (jak np. ogniskowa obiektywu czy płaszczyzna ostrości). W wypadku parametrów takich jako ISO, gdzie wartość zmienia się skokowo, aparat wymaga od operatora większego wyczucia.
Na górnej ściance znajduje się włącznik zasilania, pośrodku którego umieszczono małą diodę (podczas wysuwania obiektywu świeci ona na zielono, a w trakcie ładowania – na czerwono). Obok włącznika umieszczono spust migawki z dźwignią kontroli zoomu, stereofoniczny mikrofon i koło trybów pracy aparatu z następującymi opcjami:
- iAuto – inteligentne auto,
- iAuto+ – lepsza automatyka,
- P – tryb połautomatyczny,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- S – tryb preselekcji migawki,
- M – tryb manualny,
- MR – przywołanie 1 z 3 konfiguracji z pamięci,
- Film – tryb wideo,
- Panoramy,
- SCN – tryby tematyczne.
Tylna ścianka to główny panel sterowania aparatu. Oprócz wyświetlacza LCD znajduje się tutaj czterokierunkowy wybierak z obrotowym pierścieniem oraz przyciski:
- Filmowania,
- Fn – aktywujący podręczny zestaw opcji,
- Menu,
- Odtwarzania,
- Pomocy.
- górny – zmiana informacji wyświetlanych na ekranie LCD,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – kompensacja ekspozycji,
- lewy – tryb wyzwalania migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, bracketing).
- standard,
- kompensacja ekspozycji,
- tryb pracy migawki,
- tryb błysku,
- tryb ostrości,
- obszar AF,
- wykrywanie twarzy/uśmiechu,
- automatyczne kadrowanie portretu,
- efekt gładkiej skóry,
- czułość,
- tryb pomiaru,
- korekcja błysku,
- balans bieli,
- DRO/Auto HDR,
- strefa twórcza,
- efekt wizualny,
- rozmiar obrazu,
- proporcje obrazu,
- jakość obrazu,
- pamięć MR,
- blokada ekspozycji (AEL),
- przełącznik AF/MF,
- powiększenie.
- standard (czyli aktywacja śledzenia obiektu),
- blokada ekspozycji (AEL),
- przełącznik AF/MF,
- powiększenie.
Dolna ścianka została wykorzystana na umiejscowienie gwintu statywowego, gniazda HDMI zabezpieczonego plastikową klapką oraz komory akumulatora i karty pamięci. Położenie gwintu statywowego powoduje, że po przymocowaniu aparatu do statywu nie mamy możliwości otwarcia pokrywy komory baterii. Co więcej, gdy zastosujemy standardowej wielkości statywową płytkę montażową, może się okazać, że płynność ruchów pierścienia na obiektywie zostanie zdecydowanie ograniczona lub też całkowicie zablokowana. Wynika to z faktu, że dolna krawędź pierścienia sięga powierzchni dolnej ścianki.
Zasilanie i złącza
Aparat zasilany jest z dedykowanego akumulatora o oznaczeniu NB-BX1 i parametrach 3.6 V oraz 1240 mAh. Według producenta wystarcza on na wykonanie 330 zdjęć. Podczas testów nie stwierdziliśmy znaczących odchyłek od tej deklaracji. Gniazdo baterii jest zabezpieczone przed przypadkową próbą włożenia akumulatora w nieprawidłowy sposób.
W komorze baterii jest też miejsce na zainstalowanie karty pamięci standardu Secure Digital (SD, SDHC i SDXC) oraz Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS oraz PRO-HG Duo). RX100 jest też wyposażony w złącze USB standardu 2.0 na bocznej ściance, które umożliwia nie tylko transfer danych, ale także pełni funkcję zasilania aparatu podczas ładowania akumulatora. Kolejnym złączem jest port HDMI umieszczony na spodniej ściance w okolicach gniazda statywowego. Gniazdo standardu Mini C umożliwia przesyłanie sygnału AV do telewizora.
Wyświetlacz
W aparacie wykorzystano 3-calowy wyświetlacz XtraFine TruBlack LCD o rozdzielczości 1.2 miliona punktów z innowacyjną technologią WhiteMagic™, która zwiększa jasność obrazu przez łączenie pikseli RGB z dodatkowymi pikselami w kolorze białym. Dla zapewnienia najlepszego oddania kolorów w różnych warunkach oświetleniowych możemy regulować jasność wyświetlacza w zakresie 5-stopniowej skali lub zdać się na automatyczne dobieranie jego jasności. Aparat został też wyposażony w opcję „Słoneczny dzień”, która powoduje dodatkowe rozjaśnienie ekranu, co ma zapewnić wygodne korzystanie z niego w pełnym słońcu. Obraz cechuje dobry kontrast i wierne odwzorowanie kolorów, a powłoki antyodbiciowe spełniają swoje zadanie – nawet w silnym świetle słonecznym odbicia nie są uciążliwe.