Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Sony DSC-RX100 - test aparatu

22 listopada 2012

5. Jakość obrazu JPEG

RX100 oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach:

  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648,
  • 3888×2592,
  • 3648×3648 (1:1),
  • 3648×2736 (4:3),
  • 2736×1824,
  • 2592×1944 (4:3)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Zdjęcia JPG możemy modyfikować, używając opcji „Efekt gładkiej skóry” oraz zestawów ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • czerń i biel.
Każdy z tych zestawów możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel”). Dodatkowo mamy możliwość sterowania poziomem redukcji szumu dla wysokich czułości.
W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki z formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich ISO .

ISO 125
Obraz
normalny
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
Odszumianie
słabe
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

Trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Tak na ISO 3200 jak i na ISO 6400 odszumianie jest na tyle silne, a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.

----- R E K L A M A -----

RX100 umożliwia też sterowanie wyostrzaniem plików JPG. Jaki zasięg działania ma ta funkcja przedstawiamy w poniższej tabeli. Zdjęcia zostały wykonane na czułości ISO 125.

Ostrość
−2
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

Funkcja ta nie jest agresywna, nie pozostawia mocnych artefaktów w postaci jasnych obwódek. Można pokusić się o stwierdzenie, że wyostrzanie powinno być w aparacie na stałe ustawione na wartość +2 dla otrzymania optymalnych rezultatów.

Balans bieli

Aparat RX100 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: dzienne biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura koloru/Filtr,
  • Niestandardowy (według wzorca),
  • Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 13.2 106.9
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 13 107
3000K Auto 34.8 121.4
3000K Żarówki 25.8 104.3
3000K 3000K 21.4 101.7
5500K Auto 15.8 108.3
5500K 5500K 14 107.5

Jak widać, aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów (za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem żarowym, gdzie automatyka przeważnie zawodzi; dzieje się tak niezależnie od producenta). Okazuje się nawet, że błędy są mniejsze od tych wyznaczonych dla ustawień dedykowanych. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb też nie radzi sobie idealnie, a prawidłowe rezultaty otrzymamy, ręcznie wybierając temperaturę wyrażoną w Kelvinach. Trzeba wspomnieć o dużych problemach przy programowaniu wzorca, gdy ilość światła jest niewystarczająca. To w naszej ocenie ewidentne niedopatrzenie programistów.

Uzyskane wyniki pokazują, że zwykle nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym otrzymaliśmy wyraźne przesycenie. Także dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K nasycenie osiągnęło nieco większe wartości.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

Szumy

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim zauważamy, że dla całego spektrum dostępnych czułości wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie, a jak na aparat kompaktowy jest wręcz rewelacyjnie. Od razu rzuca się w oczy aktywacja procedur odszumiania realizowanego dla czułości ISO 800 i wyższych. Drugą zwracającą uwagę cechą jest wyższa wartość szumu dla składowej niebieskiej – oznacza to, że kanał ten jest mocniej wzmacniany w procesie odczytu danych z matrycy. Składowa czerwona charakteryzuje się osłabieniem, co może świadczyć o nadmiarowym sygnale w plikach RAW.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPG na najmniejszym, możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Jako aparatów porównawczych użyliśmy Canona G1 X oraz Nikona V1.

Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

ISO 80
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 100
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 125
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 200
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 400
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 800
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 1600
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 6400
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
V1 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
RX100 Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
G1X Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX100 - Jakość obrazu JPEG

RX100 zaskakuje dobrą jakością obrazu. Zdjęcia JPEG zachowują względnie bardzo dobrą jakość do czułości ISO 800. Na wyższych czułościach szum zapewne rośnie, gdyż obserwujemy spory zanik detalu. Jednak jakość obrazu pozostaje na dobrym poziomie, co oznacza, że z powowodzeniem można te czułości wykorzystywać do fotografowania w słabo oświetlonych scenach.