Sony DSC-RX100 - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
RX100 oferuje zapis zdjęć w następujących rozdzielczościach:
- 5472×3648,
- 5472×3080 (16:9),
- 4864×3648,
- 3888×2592,
- 3648×3648 (1:1),
- 3648×2736 (4:3),
- 2736×1824,
- 2592×1944 (4:3)
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW (ARW2.3),
- RAW+JPEG.
- standard,
- intensywny,
- portret,
- krajobraz,
- zachód słońca,
- czerń i biel.
W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki z formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich ISO .
ISO 125 | ||
Obraz normalny |
||
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Tak na ISO 3200 jak i na ISO 6400 odszumianie jest na tyle silne, a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.
RX100 umożliwia też sterowanie wyostrzaniem plików JPG. Jaki zasięg działania ma ta funkcja przedstawiamy w poniższej tabeli. Zdjęcia zostały wykonane na czułości ISO 125.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Funkcja ta nie jest agresywna, nie pozostawia mocnych artefaktów w postaci jasnych obwódek. Można pokusić się o stwierdzenie, że wyostrzanie powinno być w aparacie na stałe ustawione na wartość +2 dla otrzymania optymalnych rezultatów.
Balans bieli
Aparat RX100 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Pochmurnie,
- Żarówka,
- Świetlówka: ciepła biała,
- Świetlówka: zimna biała,
- Świetlówka: dzienne biała,
- Świetlówka: światło dzienne,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura koloru/Filtr,
- Niestandardowy (według wzorca),
- Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 13.2 | 106.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 13 | 107 |
3000K | Auto | 34.8 | 121.4 |
3000K | Żarówki | 25.8 | 104.3 |
3000K | 3000K | 21.4 | 101.7 |
5500K | Auto | 15.8 | 108.3 |
5500K | 5500K | 14 | 107.5 |
Jak widać, aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów (za wyjątkiem sceny oświetlonej światłem żarowym, gdzie automatyka przeważnie zawodzi; dzieje się tak niezależnie od producenta). Okazuje się nawet, że błędy są mniejsze od tych wyznaczonych dla ustawień dedykowanych. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb też nie radzi sobie idealnie, a prawidłowe rezultaty otrzymamy, ręcznie wybierając temperaturę wyrażoną w Kelvinach. Trzeba wspomnieć o dużych problemach przy programowaniu wzorca, gdy ilość światła jest niewystarczająca. To w naszej ocenie ewidentne niedopatrzenie programistów.
Uzyskane wyniki pokazują, że zwykle nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym otrzymaliśmy wyraźne przesycenie. Także dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K nasycenie osiągnęło nieco większe wartości.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Światło Balans bieli |
Tablica kolorów | Przestrzeń kolorów Lab |
Światło: słoneczny dzień Balans bieli: auto |
||
Światło: słoneczny dzień Balans bieli: słoneczny dzień |
||
Światło: żarówki (3000K) Balans bieli: Auto |
||
Światło: żarówki (3000K) Balans bieli: żarówka |
||
Światło: żarówki (3000K) Balans bieli: Temp. 3000K |
Szumy
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPG na najmniejszym, możliwym do ustawienia wyostrzaniu. Jako aparatów porównawczych użyliśmy Canona G1 X oraz Nikona V1.
ISO 80 | |||
RX100 | |||
ISO 100 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 125 | |||
RX100 | |||
ISO 200 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 400 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 800 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 1600 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 3200 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 6400 | |||
G1X | |||
V1 | |||
RX100 | |||
ISO 12800 | |||
G1X |
RX100 zaskakuje dobrą jakością obrazu. Zdjęcia JPEG zachowują względnie bardzo dobrą jakość do czułości ISO 800. Na wyższych czułościach szum zapewne rośnie, gdyż obserwujemy spory zanik detalu. Jednak jakość obrazu pozostaje na dobrym poziomie, co oznacza, że z powowodzeniem można te czułości wykorzystywać do fotografowania w słabo oświetlonych scenach.