Olympus E-PL5 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Obrazy JPEG w Olympusie E-PL5 mogą być zapisywane w czterech różnych jakościach: Super Fine, Fine, Normal oraz Basic. Dostępne są trzy rozmiary zapisywanych zdjęć: Large, Middle oraz Small, a także pięć proporcji obrazu: 4:3, 16:9, 3:2, 1:1 i 3:4. Rozdzielczość zdjęć Large jest ustalona na 4608×3456, natomiast rozdzielczości dla pozostałych dwóch rozmiarów można sobie ustawić w menu użytkownika. Rozmiar Middle może być zapisywany w rozdzielczościach: 3200×2400, 2560×1920, 1920×1440 lub 1600×1200 pikseli. Natomiast zdjęcia w rozmiarze Small mogą mieć rozdzielczości: 1280×960, 1024×768 lub 640×480 pikseli. Trzeba dodać, że wszystkie podane rozdzielczości dotyczą proporcji obrazu 4:3.
Ustawienia trybu obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie oraz parametr zwany gradacją, odpowiedzialny za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Dostępnych jest sześć zdefiniowanych stylów obrazu: i-Enhance, Vivid, Natural, Muted, Portret oraz Monochrome. W tym ostatnim dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Mamy również możliwość zdefiniowania stylu własnego. W trybie obrazu znajdziemy także opcje pozwalające na użycie filtrów artystycznych, o których piszemy pod koniec rozdziału.
Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej i tablicy Kodaka Q-13, w formacie JPEG zapisane przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z modelem OM-D E-M5, Sony NEX-6 oraz Samsungiem NX20.
ISO 100 | |||
|
|
||
|
|
||
ISO 200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 1600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 3200 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 6400 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 12800 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
ISO 25600 | |||
|
|
||
|
|
||
|
|
W Olympusie E-PL5 jakość obrazu na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG oraz poziom szumu są podobne do tego, co w tym zakresie oferuje model OM-D E-M5. W powyższym porównaniu, praktycznie w całym zakresie oferowanych czułości, trudno w zasadzie dostrzec wyraźniejsze różnice pomiędzy zdjęciami z tych aparatów. Przypomnijmy, że w obu bezlusterkowcach Olympusa możemy teoretycznie wyłączyć odszumianie JPEG-ów na wysokich czułościach i tak też uczyniliśmy. Zdjęcia na najwyższych ISO sugerują jednak, że niewielkie odszumianie ma miejsce.
Porównując E-PL5 do pozostałych zaprezentowanych aparatów, można już dostrzec wyraźniejsze różnice w jakości obrazu i poziomie szumu. W Samsungu NX20 choć szum jest niższy, to jednak widać wyraźną utratę szczegółów, wynikającą z intensywnego odszumiania, którego nie da się wyłączyć. Sony NEX-6 natomiast wypada zauważalnie lepiej na najwyższych ISO w porównaniu do bezlusterkowców Olympusa. Nie dość, że w jego przypadku szum jest niższy, to dodatkowo nie widać dużej degradacji szczegółów obrazu.
Wyostrzanie
W Olympusie E-PL5 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Olympus E-PL5, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
W rozdziale dotyczącym rozdzielczości wspominaliśmy już, że wyostrzanie JPEG-ów na minimalnym poziomie w E-PL5 jest wyraźne. Z powyższego porównania widać, że używanie tego parametru na poziomie wyższym niż 0 jest raczej niewskazane. Zdjęcia bowiem zaczynają wyglądać wówczas na przeostrzone.
Filtry artystyczne
W Olympusie E-PL5 filtry artystyczne działają w podobny sposób jak w ostatnich modelach PEN-ów. Można z nich skorzystać w trybie ART, zdając się wówczas wyłącznie na automatykę w kwestii parametrów ekspozycji, jednak dostępne są one również jako opcje trybu obrazu w menu fotografowania. Możemy zatem z nich korzystać w trybach P, A, S oraz M, zachowując tym samym kontrolę nad parametrami ekspozycji. W testowanym modelu odnajdziemy następujący zestaw filtrów:
- Pop art,
- Zmiękczenie ostrości,
- Jasny i lekki kolor,
- Tonowanie światła,
- Ziarnisty film,
- Fotografia otworkowa,
- Diorama,
- Cross process,
- Delikatna sepia,
- Dramatyczna tonacja,
- Grafika Key Line.
- Akwarela
Efekt działania filtrów przedstawiamy poniżej. Należy wspomnieć, że obróbce w aparacie poddawane są tylko JPEG-i. W przypadku zapisu RAW+JPEG, RAW-y pozostają niezmienione. Warto również dodać, że filtry artystyczne da się nakładać na wcześniej wykonane pliki RAW.
Bez filtru |
|
Pop art |
|
Zmiękczenie ostrości |
|
Jasny i lekki kolor |
|
Tonowanie światła |
|
Ziarnisty film |
|
Fotografia otworkowa |
|
Cross process |
|
Delikatna sepia |
|
Dramatyczna tonacja |
|
Grafika Key Line |
|
Akwarela |
|
Diorama |
|