Samsung EX2F - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
EX2F bardzo dobrze trzyma się w ręce, co w dużej mierze zawdzięczamy specjalnie ukształtowanemu przedniemu uchwytowi. Nawet gdy trzymamy aparat w jednej dłoni, obsługiwanie go nie stwarza problemów. Spust migawki pracuje standardowo - by wykonać zdjęcie, potrzebne jest mocniejsze jego dociśnięcie.
Pracę z aparatem ułatwiają przednia rolka, tylny pierścień i menu podręczne. Dzięki niemu nie ma zbyt dużej potrzeby, by wchodzić w menu aparatu, które to już typowo dla Samsunga obfituje w dość niezwykłe tłumaczenia wydawałoby się standardowych terminów fotograficznych. Przednia rolka spełnia podwójną rolę - jej wciśnięcie aktywuje korektę ekspozycji. Powrót do pierwotnej funkcji (ustawianie czasu migawki) następuje po kolejnym wciśnięciu.
Aparat wyposażony jest w obiektyw o ekwiwalencie ogniskowych 24-80 mm. By wykonywać szersze ujęcia, możemy skorzystać z trybu panoramy 2D oraz 3D. Dodatkowo producent wyposażył ten model w tryby kreatywne, takie jak magiczna ramka, podział zdjęcia czy artystyczny pędzel. Nowością w stosunku do poprzednika jest też możliwość rejestrowania zdjęć 3D, HDR oraz rozbudowane funkcje komunikacji bezprzewodowej.
Dobrym dodatkiem jest wbudowany tryb ND pozwalający ograniczyć ilość światła wpadającego do aparatu. Przydaje się tym bardziej, że aparat nie posiada szybkiej migawki - najkrótszy możliwy do uzyskania czas to 1/2000 s, co przy czułości ISO 80 oraz przysłonie f/1.4 ograniczałoby użycie aparatu w miejscach silnie naświetlonych.
Dziwi brak możliwości rejestracji zdjęć RAW przy ustawionej automatyce - format ten dostępny jest tylko w trybach P, S, A, M. Co prawda tak samo jest w EX1, jednak traktujemy to jako narzucenie programowego ograniczenia.
Tryby pracy
Aparat EX2F może pracować w następujących trybach dostępnych poprzez koło trybów:
- SMART - inteligentna automatyka,
- P - program AE,
- A - tryb preselekcji wartości przysłony,
- S - tryb preselekcji czasu migawki,
- M - tryb manualnego ustawiania przysłony i czasu migawki,
- tryb kreatywny MAGICPLUS - możliwość robienia zdjęć z wybranym efektem wizualnym,
- tryb filmowania,
- tryb pracy WiFi.
Główne tryby pracy |
Aparat posiada dedykowane koło nastaw trybu wyzwalania migawki. Za jego pomocą wybrać możemy następujące opcje:
- Pojedyncze zdjęcie,
- Zdjęcia wstępne - opisane w dalszej części rozdziału,
- L - tryb seryjny 3 kl/s (fotografowanie) lub 120 kl/s (filmowanie),
- M - tryb seryjny 5 kl/s (fotografowanie) lub 240 kl/s (filmowanie),
- S - tryb seryjny 10 kl/s (fotografowanie) lub 480 kl/s (filmowanie),
- BKT - tryb bracketingu ekspozycji lub balansu bieli,
- Samowyzwalacz 2 s oraz 10 s.
Tryby wyzwalania migawki |
Menu
EX2F posiada menu, które możemy uznać za typowe dla aparatów tego producenta. Aktywuje się je poprzez wciśnięcie dedykowanego przycisku. Zorganizowane jest w formie 3 głównych zakładek:
- nagrywania,
- filmowania,
- konfiguracji.
Menu główne |
Duża liczba opcji może utrudniać obsługę aparatu. By tego uniknąć, producent oferuje możliwość korzystania z podręcznego menu (Fn). Aktywowanie tego trybu skutkuje wyświetleniem na ekranie wszystkich istotnych opcji i bezpośrednią ich zmianę. Aby przyspieszyć pracę z aparatem, możemy użyć tylnego koła do wyboru parametru oraz przedniej rolki do wyboru wartości.
Zawartość menu podręcznego |
Podczas wykonywania zdjęć przycisk DISP służy do przełączania zakresu informacji dostępnych na wyświetlaczu:
- brak informacji,
- podstawowe informacje,
- pełne informacje,
- pełne informacje (wraz z histogramem).
Podgląd na żywo |
Ciekawą funkcję stanowią rozbudowane alternatywne tryby wyzwalania migawki: wykrywanie twarzy (maksymalnie 10), wykrywanie twarzy w trybie autoportretu (aparat informuje dźwiękowo, że ustawił ostrość na twarz), wyzwalanie migawki uśmiechem czy też mrugnięciem.
W trybie odtwarzania zdjęć możemy wyświetlić dodatkowe informacje na trzy sposoby. Poza widokiem samej fotografii do dyspozycji mamy również wersję z podstawowymi informacjami oraz tryb ze skróconymi danymi EXIF i histogramem. Dostępny jest także pokaz slajdów i filtrowanie według preferencji (np. data, twarz czy typ pliku).
Podczas podglądu zdjęcia mamy dostęp do menu edycji zdjęcia, które umożliwia nie tylko zmianę rozmiaru czy też obrócenie fotografii, ale oferuje również funkcję regulacji obrazu (redukcja czerwonych oczu, retusz twarzy, jasność, kontrast, nasycenie) oraz możliwość zastosowania inteligentnego filtru.
W wypadku filmów dostępne jest tylko krótkie podsumowanie informacji o klipie i włączenie jego odtwarzania. Możemy skorzystać z pauzy, przewijania do przodu i tyłu oraz odtwarzania w zwolnionym tempie. Podczas odtwarzania do dyspozycji mamy funkcję pozwalającą przyciąć klip poprzez zdefiniowanie punktów początkowego i końcowego i zapisać taki wycinek na karcie jako nowy film. Dodatkowo możemy przechwycić klatkę filmu i zapisać ją jako niezależną fotografię.
Oczywiście producent oferuje też przełączenie w tryb miniaturek – do wyboru mamy widok 12 lub 40 zdjęć.
Tryb odtwarzania |
Szybkość
Ogólne wrażenie z obsługi menu aparatu jest pozytywne. Nie odczuwa się żadnych przestojów przy uaktywnianiu różnych opcji menu czy przeglądaniu zdjęć. Jedynie w trybie wyświetlenia 40 miniatur na ekranie lekko daje się we znaki powolność odczytu danych z karty pamięci. Podczas fotografowania sytuacja zmienia się diametralnie - zapis zdjęcia może trwać nawet kilka sekund (dla formatu RAW), a wówczas aparat blokuje się, uniemożliwiając tym samym równoległą do zapisu zdjęcia obsługę.
Zdjęcia seryjne
Aparat posiada trzy trybów zdjęć seryjnych: 10, 5 oraz 3 kl/s. W każdym z tych trybów wykonuje maksymalnie 10 zdjęć, po czym by wykonać następną serię, należy zwolnić spust migawki i przycisnąć go ponownie. Pomiary wykazały, że dostępne tryby mają deklarowane szybkości.
Dodatkowy tryb to tzw. “zdjęcia wstępne”. Funkcja ta polega na rozpoczęciu rejestrowania zdjęć (nie więcej niż 9) po wciśnięciu spustu migawki do połowy, ale zanim jeszcze wciśniemy go do końca. Zdjęcia te są zapisywane w pamięci wewnętrznej aparatu. Jeśli nie wciśniemy spustu migawki do końca, wstępnie wykonane ekspozycje zostaną utracone.
EX2F umożliwia także fotografowanie w trybie bracketingu ekspozycji lub balansu bieli. Standardowo aparat wykonuje 3 zdjęcia różniące się nastawami w zakresie, który definiujemy w menu aparatu (w wypadku ekspozycji maksymalnie +/- 2 EV w krokach ⅓ EV). Należy zwrócić uwagę na brak możliwości rejestrowania zdjęć w formacie RAW przy użyciu funkcji bracketingu ekspozycji.
Autofokus
System ustawiania ostrości w aparacie EX2F działa w oparciu o detekcję kontrastu. Dysponujemy następującymi trybami ustawiania ostrości:
- automatycznym (AF),
- manualnym (MF),
- makro - automatyczne,
- makro - manualne.
- centralny AF,
- multi AF (9 obszarów),
- wybór AF (ustawiania ostrości na wybranym obszarze),
- śledzenie AF,
- wykrywanie twarzy (wraz z trybem priorytetu uprzednio zapamiętanej - menu “Moja gwiazda”).
Ustawianie ostrości w EX2F odbywa się dostatecznie szybko, choć nie do końca celnie – przy dobrym oświetleniu autofokus nie sprawiał problemów podczas testu. Jednak dało się odnieść wrażenie, że aparat dość nonszalancko podchodzi do procesu ustawiania ostrości - tak jakby priorytetem programistów była szybkość działania algorytmu, a nie jego precyzja. Przy słabym świetle autofokus wspomagany jest przez diodę, choć trzeba mieć świadomość, że strumień światła przez nią generowany nie jest mocny - daje rade wyłącznie przy ostrzeniu na położonych blisko obiektach.
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa ma zasięg od 80 cm do 7.8 m dla szerokiego kąta oraz od 80 cm do 4.1 m dla najdłuższej ogniskowej (czułość ISO Auto). Kompensację mocy błysku możemy regulować w zakresie od -2 do 2 EV, z krokiem 1/3 EV, a sama lampa może pracować w jednym z następujących trybów:
- lampa wyłączona,
- błysk automatyczny,
- błysk wypełniający,
- synchronizacja z długimi czasami,
- ręczne ustawienie siły błysku.
Typowy test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia z czasem ekspozycji 1/100 s, czułością ISO 100 i przysłoną f/8.0. Ogniskową obiektywu ustawiamy na ekwiwalent 50 mm. Drugie zdjęcie zostało wykonane przy przełączeniu w tryb P z automatycznym doborem wartości ISO.
Tryb M | Tryb P (AutoISO) |
Stabilizacja
Samsung EX2F został wyposażony w system podwójnej stabilizacji obrazu - optycznej oraz elektronicznej. Zgodnie z instrukcją obsługi można wybrać tylko stabilizację optyczną (realizowaną poprzez korekcję położenia soczewek) lub uaktywnić oba systemy. W praktyce nie udało nam się całkowicie wyłączyć stabilizacji. Ten drobny - jak się wydaje - błąd oprogramowania uniemożliwił przeprowadzenie pełnej procedury testowej. W tej sytuacji możemy jedynie podzielić się odczuciem, iż na podstawie wykonanych zdjęć skuteczność tej stabilizacji można oceniać na ok 2-3EV.
MagicPlus
Jednym z głównych trybów pracy aparatu jest zestaw kreatywnych programów MagicPlus. Odnajdziemy tam następujące funkcje:
- tryb SCN,
- tryb panoramy - 2D lub 3D oraz tzw. panorama akcji,
- magiczna ramka - efekty rozbudowanych ramek o różnym kształcie i wyglądzie,
- podział zdjęcia - składanie dyptyków lub tryptyków,
- obraz w obrazie - tworzenie obrazu lub klipu wkomponowanego w zdjęcie,
- pędzel artystyczny - animacja z powstawania zdjęcia przy użyciu jednego z trzech efektów cyfrowych,
- tryb HDR - wykonanie dwóch zdjęć różniących się ekspozycją i złożenie ich w wynikowy obraz,
- kreatywny filmowiec - montaż filmów i zdjęć w jeden wynikowy film.
Funkcje trybu MagicPlus |
Tryby sceny
Aparat dysponuje następującymi trybami wyboru sceny:
- upiększ - umożliwia skorygowania odcienia skóry oraz automatycznego retuszu twarzy,
- noc - fotografia z długimi czasami migawki (przy wykorzystaniu statywu),
- pejzaż - fotografia odległych planów,
- tekst - wyraźny tekst dokumentów,
- zachód - sceny z naturalną wieczorną kolorystyką,
- świt - j.w., ale dla scen porannych,
- “podś.” - czyli fotografowanie pod światło,
- plaża & śnieg - redukcja niedoświetleń,
- 3D - tworzy zdjęcie trójwymiarowe do oglądania na przystosowanych do tego urządzeniach (opisana poniżej).
Zdjęcia 3D
Zdjęcia z efektem trójwymiarowym aparat wykonuje, łącząc dwie automatycznie wykonane po sobie ekspozycje i zapisując wynik na karcie w formacie MPO oraz JPG o rozdzielczości 2 Mpix (pojedynczy obraz do podglądu). Nie wymaga przy tym żadnej zmiany położenia aparatu.
Efekt końcowy nie jest zachwycający, na podglądzie bardziej przypomina trzęsącą się galaretę niż oddaje głębię obrazu. Na ekranie 3D odbiór jest dużo lepszy - głębia jest dobrze widoczna choć w niektórych ujęciach przeszkadza brak regulacji paralaksy (oraz zezowania dla niewielkich odległości ostrzenia).
Panorama na żywo
Aparat EX2F oferuje trzy tryby panoramowania:
- 2D - standardowe ujęcia szerokokątne,
- 3D - panormama trójwymiarowa,
- W akcji - specjalny tryb łączący zdjęcia w taki sposób, by powstał zapis ruchu fotografowanego obiektu w panoramicznym widoku.
Mimo dużej liczby zdjęć składowych EX27 może złożyć zdjęcia tak, że poruszające się osoby zostają pozbawione pewnych części ciała - jest to zachowanie typowe dla algorytmów implementowanych w aparatach. Obserwując krawędzie budynków, nie widzimy żadnych niedoskonałości - to znak, że sam proces składania panoram przebiega dokładnie.
Przyznajemy, że mimo usilnych prób nie udało nam się pozyskać panoramy w akcji. Być może to zwykły błąd w oprogramowaniu - gdyż aparat tworzył zwykłą panoramę 2D. By jednak pokazać, jak powinien działać ten tryb, uciekniemy się do przedrukowania wycinka z instrukcji obsługi.
Fragment instrukcji obsługi aparatu EX2F. |
Magiczna ramka
Funkcja ta łączy wybrane tło (rozbudowaną ramkę) z wykonanym zdjęciem, w rezultacie czego otrzymujemy fotografię składową o wielkości 2 Mpix. Sposób wkomponowania zdjęcia w tło zależy od zdefiniowanej przez producenta ramki, czasami też od jej kolorystyki. Do dyspozycji mamy następujące ramki:
- malowidło ścienne,
- stare kino,
- fala,
- pełnia,
- stara płyta,
- czasopismo,
- gazeta,
- słoneczny dzień,
- klasyczna tv,
- stary album,
- wakacje,
- billboard 1,
- billboard 2.
Podział zdjęcia i obraz w obrazie
Funkcja podział zdjęcia daje możliwość tworzenia dyptyków i tryptyków w orientacji poziomej lub pionowej. Do każdego zdjęcia składowego możemy wybrać niezależnie inny filtr cyfrowy (opisany w dziale „Filtr zdjęć”), a dla całej kompozycji – sposób rozmywania krawędzi pomiędzy fotografiami składowymi. W tym trybie uda się stworzyć obraz nie większy niż 5 Mpx. Podczas jego powstawania podgląd na żywo ograniczony jest tylko do tej części kadru, nad którą właśnie pracujemy.
Odrębną funkcją jest obraz w obrazie. W tym wypadku aparat wykorzystuje pierwsze zdjęcie (właśnie zrobione lub wybrane z istniejących) jako pełnowymiarowe tło, na którym umieszcza miniaturę zdjęcia lub film. Pozycję miniatury oraz jej rozmiar ustawimy według swoich preferencji, jednak nie może być większa niż 1/4 ekranu, a proporcje są stałe. Niestety, nie zapanujemy nad sposobem łączenia fotografii – brak jakichkolwiek obwódek powoduje, że zdjęcia o podobnej kolorystyce zlewają się, co skutkuje nieciekawym efektem końcowym. Aparat rejestruje wynikowy obraz jako plik JPG o rozmiarze 3 Mpx lub w wypadku filmu – VGA 15 kl/s.
Pędzel artystyczny
Tryb ten tworzy animację w postaci klipu o rozdzielczości VGA z powstawania zdjęcia przy użyciu jednego z trzech efektów cyfrowych:
- rysunku tuszem - zastosowanie efektu akwareli,
- komiksu - zastosowanie efektu redukującego przejścia tonalne i uwypuklającego krawędzie,
- szkicu - efekt rysunku piórkiem.
Poniżej znajdziemy przykłady filmów stworzonych w trybie artystycznego pędzla.
Zdjęcia HDR
Model EX2F tworzy zdjęcia o wysokiej rozpiętości tonalnej, łącząc ze sobą dwie ekspozycje wykonane na różnych nastawach. Aparat sam wyrównuje zdjęcia, w związku z czym wynikowy obraz może być odrobinę mniejszy.
Tryb Auto | Tryb HDR |
Tryb ten nie podlega jakiejkolwiek kontroli przez użytkownika - nie możemy ustawić zakresu działania funkcji. Wynikowy obraz ma rozjaśnione partie, które są słabo naświetlone. Powoduje to, że ogólny kontrast sceny jest niższy, a zdjęcie wydaje się być bardziej miękkie. Tak spreparowana fotografia niestety nosi znamiona sztuczności.
Kreatywny filmowiec
W tym trybie zmieniamy aparat w bardzo prosty stół monterski pozwalający miksować wcześniej wykonane zdjęcia oraz zarejestrowane klipy. Funkcja polega na zaznaczeniu fotografii (nie więcej niż 60) i/lub filmów (nie więcej niż 10), wybraniu podkładu muzycznego oraz tematu, czyli sposobu łączenia poszczególnych elementów składowych w finalny klip.
Filtry cyfrowe
EX2F umożliwia zastosowania jednego z 16 filtrów kreatywnych (nazwanych inteligentnymi):
- miniatura – efekt dioramy,
- winiety – efekt typowy dla aparatów „lomo”, czyli podniesiony kontrast i mocna winieta,
- rys tuszem – efekt akwareli,
- obraz olejny,
- komiks,
- promienie światła – dodanie do jasnych obiektów w kadrze linii imitujących rozbłyski,
- szkic – efekt szkicu ołówkiem,
- miękki – mocne zmiękczenie obrazu,
- rybie oko,
- stare kino – imitacja zadrapań kliszy filmowej,
- raster – nałożenie na obraz gęstego rastra drukarskiego,
- klasyczny – typowy efekt zdjęcia czarno-białego,
- retro – typowy efekt zdjęcia w tonacji sepii,
- zdjęcie z zoomem.
Poniżej zamieszczamy kilka przykładów zastosowania wyżej wymienionych filtrów.
Filmowanie
Samsung EX2F oferuje następujące tryby wideo:
- 1920 × 1080 pix., 30p,
- 1280 ×720 pix. z szybkością 30 kl/s,
- 640 × 480 pix. z szybkością 120 lub 30 kl/s,
- 384 × 288 pix, z szybkością 240 kl/s,
- 192 × 144 pix z szybkością 480 kl/s,
- “Web320”, czyli 320 × 240 przy 30 kl/s (tryb ten dedykowany jest do przesyłania filmów bezpośrednio do serwisów społecznościowych lub za pomocą poczty elektronicznej).
Bez względu na to, który tryb wybierzemy, rejestrowany klip nie będzie dłuższy niż 10 s. EX2F nagrywa stereofoniczny dźwięk. Potrafi też niwelować szum wiatru czy szmery wywoływane zmianą ogniskowej obiektywu. Można także całkowicie wyłączyć wbudowany mikrofon i używać zewnętrznego, dostępnego jako opcjonalne akcesorium.
MP4/h264, 1920 x 1080 30p, 16 Mbit/s, 23 MB | MP4/h264, 1920 x 1080 30p, 17 Mbit/s, 38 MB |
MP4/h264, 640 x 480 30p, 5.2 Mbit/s, 4 MB | MP4/h264, 320 x 240 30p, 623 kbit/s, 0.8 MB |
Filmy w zwolnionym tempie:
- 120 kl/s: MP4/h264 640 x 480 30 kl/s, 3.8 Mkbit/s, 19.71 MB
- 240 kl/s: MP4/h264 384 x 288 30 kl/s, 1.4 Mbit/s, 15.73 MB
- 480 kl/s: MP4/h264 192 x 144 30 kl/s, 756 kbit/s, 14.68 MB
W trybie filmowania mamy dostęp do filtrów cyfrowych, jednak ich zestaw jest nieco inny niż w trybie fotografowania. Producent oferuje:
- paletę efektu 1 - mocny kontrast i nasycone kolory,
- paletę efektu 2 - sceny są czyste i wyraźne,
- paletę efektu 3 - efekt sepii,
- paletę efektu 4 - efekt cyjanotypii,
- miniaturę,
- winietę,
- raster,
- szkic,
- rybie oko,
- klasyczny,
- retro.
MP4/h264, 1920 x 1080 30p, 23 MB | MP4/h264, 1920 x 1080 30p, 14 MB |
MP4/h264, 640 x 480 30p, 5.1 MB | MP4/h264, 320 x 240 30p, 601 kB |
MP4/h264, 640 x 480 30p, 3.7 MB | MP4/h264, 640 x 480 30p, 17.2 MB |
Nagrywanie filmów aparatem EX2F nie sprawia żadnych trudności, układ stabilizacji działa poprawnie, tak jak i autofokus, a możliwość użycia różnorodnych filtrów cyfrowych znacznie urozmaica rejestrowany obraz. Szkoda jednak, że aby stosować bardziej zaawansowane filtry, musimy zrezygnować z rozdzielczości HD.
Łączność WiFi
Samsung EX2F posiada rozbudowane opcje komunikacji, wykorzystując łączność WiFi:
- MobileLink - umożliwia podłączenie smartfona do aparatu i skopiowanie zdjęć i filmów
- RemoteViewfinder - korzystając z ekranu smartfona jako wizjera, możemy wykonywać zdjęcia w większej odległości od aparatu,
- Udostępnianie społecznościowe - umożliwia przekazywanie zdjęć i filmów do różnych witryn internetowych,
- E-mail - umożliwia wysyłanie zapisanych zdjęć i filmów pocztą elektroniczną (przy użyciu serwerów firmy Samsung),
- Chmura - umożliwia przekazywanie zdjęć i filmów do usługi SkyDrive,
- Autom. wyk. kop. zap. - umożliwia bezprzewodowe przekazywanie zdjęć i filmów do komputera (automatyczna kopia zapasowa),
- TVLink - umożliwia odtwarzanie zdjęć i filmów za pomocą przekazu obrazu do innego urządzenia podłączonego do sieci WiFi, np. telewizora.
Funkcje trybu WiFi |
Trzeba przyznać, że WiFi w tym modelu działa dobrze. Bez problemu udało się nam wysłać zdjęcie pocztą elektoniczną, umieścić je na serwisie PicasaWeb oraz korzystać z funkcji zdalnego sterownia. By sprawdzić funkcje “MobileLink” oraz “RemoteViewfinder” wykorzystaliśmy smartfon firmy Apple, z którego zrzuty ekranu prezentujemy poniżej.
Aplikacja MobileLink |
Warto zaznaczyć, że aplikacja zdalnego sterowania dla iPhone’a jest bardzo ograniczona - mamy do dyspozycji jedynie kontrolę zoomu, samowyzwalacza i spustu migawki.
Aplikacja RemoteViewfinder |