Samsung EX2F - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
EX2F oferuje zapis zdjęć w następujących, podstawowych rozdzielczościach:
- 4000 x 3000 (4:3),
- 4000 x 2672 (3:2),
- 4000 x 2248 (16:9),
- 2832 x 2832 (1:1).
- JPEG,
- RAW,
- RAW+JPEG.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki z formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość -2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Nawet na najwyższym poziomie wyostrzanie nie jest bardzo silne - to dobry znak. Co prawda artefakty w postaci delikatnych jasnych obwódek na kontrastowych krawędziach są widoczne już przy neutralnym ustawieniu tego parametru ale należy przyznać, że obraz nie jest przez to sztuczny.
Balans bieli
Aparat EX2F umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Światło dzienne,
- Zachmurzenie,
- Świetlówki (normalne i imitujące światło dzienne)
- Żarówe,
- Własne (ustawienia według wzorca),
- Temperatura w Kelvinach (z zakresu 3000 - 10000K)
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 12.5 | 118.6 |
Słoneczny dzień | Auto | 12.1 | 111.6 |
Żarówki | Żarówki | 28.3 | 93.1 |
Żarówki | Auto | 18.4 | 94.4 |
Żarówki | 3000K | 25.8 | 97.09 |
5500K | Auto | 14.3 | 110.2 |
5500K | 5500K | 15.1 | 112.8 |
Jak widać, aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, choć da się zauważyć tendencję do przesycania. Mimo dość dużego błędu dla światła żarowego odbiór wizualny zdjęć jest bardzo pozytywny - odnosi się wrażenie, iż aparat poprawnie dobiera parametry dla takiego oświetlenia. Realne użytkowanie potwierdza wyniki uzyskane w teście. Trzeba by jednak wspomnieć o problemie, który pojawia się przy fotografowaniu scen, w których dominuje kolor zielony: wówczas aparat ma tendencję do przesuwania koloru ku odcieniom niebieskiego.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.
Charakterystyka szumu nie jest naturalna, brak równomiernego wzrostu wraz ze zwiększaniem czułości. Co więcej - ten sam poziom szumu dla zakresu ISO 100-400 dowodzi silnej ingerencji w procesie odszumiania. Może się wydawać, że dla czułości ISO 6400 mamy największy szum, spójrzmy jednak na opis osi OY - wartość dla tej czułości na poziomie 1.4% jest de facto znikoma.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.
Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny. Patrząc na wycinki, dostrzegamy, że algorytm odszumiania dość silnie traktuje zdjęcia - prawie nie widać detalu. Obraz jest plackowaty i przypomina bardziej grafikę.