Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Samsung EX2F - test aparatu

19 grudnia 2012

6. Jakość plików RAW

Porównywanie jakości obrazu pomiędzy modelami przeprowadzone na plikach JPEG trudno uznać za wiarygodne, jako że nie znamy sposobu tworzenia tychże plików przez aparaty. Dlatego by porównać charakterystykę matrycy EX2F dla różnych czułości ze sprzętem innych producentów, musimy przyjrzeć się wynikom uzyskanym z analizy plików RAW.

Szumy

Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej prezentujemy uzyskane przez nas wyniki.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Samsung EX2F - Jakość plików RAW


----- R E K L A M A -----

Wyniki pomiarów wskazują na bardzo silne odszumianie plików RAW realizowane przez aparat powyżej czułości ISO 400. To nie wszystko - poziom szumu sprowadzony do wartości poniżej 4% mógłby wydawać się rewelacyjnym wynikiem, gdyby nie fakt, że opłacono go utratą detalu.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej oraz pól nr 3 i 11 tablicy Kodak Q-14.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie zostanie zaktualizowana poniższa tabelka nowymi wycinkami testowej scenki.

Trudno komentować jakość obrazu po tak zaawansowanej obróbce. Rzeczywiście - szum ledwo widać nawet na najwyższej czułości, a jego struktura jest plackowata. Jednak od razu nasuwa się stwierdzenie, że format RAW nie służy do rejestrowania “lepszych” JPEG-ów, ale danych wprost z matrycy.

Na zakończenie przyjrzyjmy się porównaniu wartości szumu liczonego dla 24-bitowych plików TIFF dla aparatów Samsung EX2F, Samsung EX1, Panasonic LX7 oraz Sony RX100.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Widać wyraźnie, że w aparacie EX2F dodatkowe odszumianie powoduje, iż wartości mierzonego szumu dla czułości powyżej ISO 400 są dwukrotnie niższe od wyników otrzymanych dla pozostałych aparatów. Bez tego procesu szum w naturalny sposób zwiększałby się i potencjalnie byłby podobny do generowanego przez LX7.

Co ciekawe, w EX1 zastosowano matrycę CCD, czyli postrzeganą jako gorzej sprawdzającą się przy wyższych czułościach niż CMOS. Wniosek - matryca w EX1 wcale nie jest taka zła i do dziś może cieszyć użytkowników. Co zatem daje nam zastosowania matrycy CMOS BSI? Niestety, nie znaleźliśmy odpowiedzi na to pytanie.

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serie zdjęć tablicy Kodak Q-13. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Dla najlepszej jakości obrazu (SNR=10) aparat EX2 uzyskał wynik 5,8 EV, czyli o ⅓ EV lepszy od EX1. W przeciwieństwie do swojego poprzednika nie notuje spadku dynamiki tonalnej poniżej umownej granicy 4 EV dla całego spektrum czułości. Jednak z wcześniejszej lektury wiemy już, że to efekt bardzo silnego odszumiania. Widać to też i na powyższym wykresie - dla czułości powyżej ISO 400 matryca jakby bierze “drugi oddech”.

Aby zobaczyć, jak model EX2F wypada na tle konkurecyjnych konstrukcji, przyjrzyjmy się załączonemu wykresowi.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Jak widać, nawet na najniższej czułości matryca Samsunga traci prawie 2 EV w stosunku do konstrukcji Panasonica i Sony. Do czułości ISO 400 matryca EX2F zachowuje się podobnie do tej zastosowanej w aparacie LX7 - gdyby jednak nie redukowanie szumu, okazałoby się, że powyżej ISO 800 bylibyśmy skazani na niską jakość obrazu.

Modyfikowanie danych RAW uniemożliwiło wyliczenia parametrów przetwornika ADC, a tym samym poznanie dokładnej charakterystyki przetwarzania matrycy. Musieliśmy zmodyfikować procedurę pomiarową, w związku z czym nie możemy zaprezentować wykresu ukazującego pełne przebiegi SNR dla wszystkich czułości.

Aby zobrazować praktyczny aspekt dynamiki tonalnej, jaki oferuje aparat, wykonaliśmy zdjęcia scenki testowej z czasem 30 s i 2 s przy czułości odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Fotografie zostały zrobione w formacie RAW i skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom 4 na domyślnych ustawieniach (wyłączone wszystkie panele modułu Develop za wyjątkiem “Camera Calibration”).

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

0 EV
+4 EV
ISO 100
Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
ISO 1600
Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW

0 EV
-4 EV
ISO 100
Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
ISO 1600
Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Prąd ciemny i szum termiczny (darki)

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 0 do 63. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 400 tysięcy zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
80 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
100 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
200 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
400 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
800 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
1600 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW
3200 Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Spójrzmy na analizę statystyczną przedstawionych powyżej darków.

Centrum kadru

Czułość Średnia Odchylenie standardowe
80 0.261 0.561
100 0.359 0.712
200 0.781 1.340
400 1.506 2.367
800 2.415 2.268
1600 5.012 4.404
3200 11.133 9.069

Aparat wymusza odejmowanie ciemnej klatki przy długich ekspozycjach. W związku z tym darki nie wykazują cech nie tylko nagrzewania matrycy, ale też innych źródeł szumu, którego charakterystyka jest powtarzalna (np. nierównomierność matrycy). Tak spreparowane pliki RAW nie wykazują na zdjęciach cech bandingu, a szum jest jednorodny. Fakt, że banding jest widoczny na prezentowanych próbkach wynika tylko i wyłącznie ze sposobu ich przygotowania. Dlaczego jednak widać szum na prezentowanych wycinkach? Otóż pliki zostały wygenerowane w ten sposób, by obrazowały zakres danych od 0 do 63, czyli 6 najmniej znaczących bitów.

Podsumowując: plik RAW nie obrazuje danych pozyskanych wprost z układów ADC matrycy, a jest efektem pracy programistów.

Skoro aparat wymusza tak silne odszumianie, postanowiliśmy sprawdzić, czy matryca posiada obszar tzw. “overscan” - czyli miejsce, które nie jest wykorzystywane przez aparat do rejestracji zdjęcia, a bywa pomocne przy analizie szumu przetwarzania. Jak się okazało, pliki RAW zawierają dane tego obszaru, czego przykładem jest poniższy wycinek. Dane zostały zobrazowane tak, by najlepiej uwidocznić zakres od 0 do 255, czyli młodsze 8 bitów sygnału darka dla ISO 3200.

Samsung EX2F - Jakość plików RAW
Prawy-górny róg pliku RAW z widocznym po prawej stronie obszarem "Overscan"

Korzystając z tego obszaru, możemy spróbować wyznaczyć szum przetwarzania - wielce prawdopodobne, że uzyskany wynik będzie bardziej rzeczywisty niż poprzednie pomiary. W tabelce poniżej prezentujemy statystykę dla tych obszarów.

Obszar "overscan"

Czułość Średnia Odchylenie standardowe
80 36.062 14.219
100 36.056 16.456
200 36.601 23.431
400 37.874 28.080
800 42.077 64.976
1600 43.879 73.777
3200 47.671 80.128

Tak duża rozbieżność między wynikami dla centrum kadru oraz obszaru “overscan” zachęciła nas do dodatkowego przeliczenia ich i wyznaczenia dynamiki tonalnej (przy najniższej jakości, czyli SNR=0).

Samsung EX2F - Jakość plików RAW

Jak łatwo zauważyć, średnia odległość między tymi dwoma wykresami wynosi 4 EV! Pamiętajmy, że to wyniki dla najniższej jakości - w związku z tym potencjalny rezultat dynamiki, jaki oferuje matryca zastosowana w EX2F, jest bardzo niski i nie dziwi, że producent zdecydował się na tak drastyczny krok, by dotrzymać kroku konkurencji.

Po przyjrzeniu się zaprezentowanym danym wyciągnąć możemy następujące wnioski:

  • redukcja szumu powyżej ISO 400 następuje dla całej matrycy, łącznie z obszarem “overscan”,
  • w drugim kroku, korzystając z danych z obszaru “overscan”, zostaje zredukowany szum w głównej części kadru,
  • trzeci krok to właściwe odszumianie pliku w celu pozyskania obrazu JPEG.