Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
redukcja szumu |
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
redukcja szumu |
|||
ISO 51200 | |||
redukcja szumu |
Dla ISO 12800 zarówno odszumianie niskie, jak i normalne, nie powodują dużej degradacji szczegółów na zdjęciach. Tego samego nie możemy powiedzieć o działaniu wieloklatkowej redukcji szumu, która zauważalnie pozbawia obrazy detali. Gdy aktywujemy ostatnią metodę odszumiania, mamy do dyspozycji dodatkową czułość: ISO 51200. Niestety, jakość zdjęć jest na tyle słaba, że lepiej o tej wartości ISO zapomnieć.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A99 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Nikona D800 oraz Canona 5D Mark III. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Jak widać na wycinkach pokazanych powyżej, A99 prezentuje podobny poziom zaszumienia obrazu co rywale, ale tylko do ISO 400. Powyżej tej wartości uwidacznia się przewaga Canona i Nikona, przy czym różnica pomiędzy A99 i D800 jest mniejsza niż pomiędzy A99 i 5D Mark III. Struktura szumu na zdjęciach z nowej Alphy również bardziej przypomina tę widoczną na wycinkach zdjęć z D800. Generalnie nietrudno zauważyć, że A99 ustępuje modelom konkurencji pod względem stopnia zakłóceń, aczkolwiek różnica nie jest duża.
Jeśli chodzi o porównanie z lustrzanką A900, to do czułości ISO 800 niełatwo wyłonić faworyta tego zestawienia. Za to dla wyższych czułości A99 góruje nad poprzednikiem i to dość mocno.
Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.
Wyniki pokrywają się z naszymi wcześniejszymi obserwacjami. Wartości szumu, jakie zanotowaliśmy w teście 5D Mark III są niższe o ok. 1 EV niż w nowej Alphie. Różnice w stosunku do Nikona wahają się od 1.5 do 3.5 punktów procentowych dla najwyższych czułości na korzyść D800 co przekłada się na zysk od 1/3 do 1/2 EV. Na niskich ISO różnice są trudne do zaobserwowania, co zresztą widać było również przy ocenie wizualnej wycinków.
A900 ustępuje nowemu modelowi o ok. 1 EV. Biorąc pod uwagę 4-letni okres dzielący premiery tych dwóch aparatów, szczerze powiedziawszy oczekiwaliśmy nieco lepszej wydajności matrycy A99.
Na podstawie wyników pomiarów przeprowadzonych na 48-bitowych TIFF-ach, możemy wysnuć podobne wnioski odnośnie różnic pomiędzy opisywanymi modelami.
Darki
Jak wspominaliśmy już wcześniej, Sony Alpha A99 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG, jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A99 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 127, jednak od pewnego momentu zaczyna powoli maleć. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–255. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Do wyglądu histogramów wygenerowanych dla zdjęć w zakresie czułości ISO 50–6400 trudno mieć jakieś szczególne zastrzeżenia. Mają one bowiem typowy kształt gaussowskiego rozkładu i nie dostrzegamy w nich nic niepokojącego. Od ISO 6400 maksimum rozkładu zaczyna przesuwać się w lewo (na co wskazują średnie wartości sygnału zaprezentowane w tabelce poniżej), jednak owo przesunięcie jest w zasadzie minimalne, a statystyka nie zostaje zachwiana. Dla najwyższej czułości (ISO 25600) średnia wartość sygnału jest większa od odchylenia standardowego, co wraz z nierównomiernym histogramem sugeruje, że czułość ta może być generowana programowo.
Patrząc na same darki można mieć zastrzeżenia do ich wyglądu na dwóch najwyższych czułościach. Widać w tym przypadku pewne niejednorodności w rozkładzie szumu na matrycy. Obserwujemy niewielki banding oraz nieco mocniejsze naświetlenie krawędzi kadru (szczególnie po lewej stronie), co wskazuje na nierównomierne rozgrzewanie się matrycy.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 127.7 | 0.645 |
100 | 127.7 | 0.634 |
200 | 127.8 | 1.09 |
400 | 127.2 | 2.141 |
800 | 127.2 | 3.975 |
1600 | 124.1 | 10.125 |
3200 | 122.5 | 20.334 |
6400 | 118.1 | 40.057 |
12800 | 112.9 | 74.042 |
25600 | 120.6 | 127.8 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |