Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu

21 stycznia 2013

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Sony Alpha A99 prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny

Przy najniższej natywnej czułości, czyli ISO 100 i dla najlepszej jakości obrazu A99 notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 7 EV. Wynik ten jest słabszy o ok. 1 EV niż w D800, natomiast nieco lepszy (o 0.4 EV) niż w 5D Mark III. Dla ISO 50 zarejestrowaliśmy nawet jeszcze lepszą dynamikę wynoszącą 7.7 EV, co ze względu na fakt, iż mamy do czynienia z czułością rozszerzoną jest bardzo ciekawe. Dla zakresu ISO 200–1600 i SNR 10, zaprezentowane na wykresie wyniki co najmniej tak dobre, jak w aparacie Nikona, którego rezultaty w tej kategorii były naprawdę godne pochwały.


----- R E K L A M A -----

Rozpatrując nadal rezultaty osiągnięte dla najwyższej jakości obrazu widać, że przewaga A99 nad 5D Mark III utrzymuje się tylko w przedziale najniższych czułości (50–200). Z kolei dla pozostałych kryteriów jakości obrazu, nowa Alpha góruje nad Canonem pod względem dynamiki aż do ISO 800. Ogólnie rzecz biorąc, zakres tonalny A99 stoi na dobrym poziomie i trudno tutaj mieć do aparatu Sony jakiekolwiek poważne zastrzeżenia.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
50 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
100 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
25600 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
50 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
100 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
200 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
400 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
800 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1600 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
3200 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
6400 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
12800 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
25600 Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Canonem 1DX.

Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
A99
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1DX
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1600 ISO
A99
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1DX
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 100, A99 poradził sobie nieco lepiej niż 1DX. Przy ISO 1600 sytuacja wygląda odwrotnie – na zdjęciach z Sony obserwujemy większe zaszumienie obrazu.

Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 100, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu tych aparatach.

100 ISO
0 EV
−4 EV
A99
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1DX
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1600 ISO
A99
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny
1DX
Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny Sony Alpha SLT-A99 - Zakres tonalny