Sony Alpha SLT-A99 - test aparatu
8. Zakres tonalny
Przy najniższej natywnej czułości, czyli ISO 100 i dla najlepszej jakości obrazu A99 notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie niemal 7 EV. Wynik ten jest słabszy o ok. 1 EV niż w D800, natomiast nieco lepszy (o 0.4 EV) niż w 5D Mark III. Dla ISO 50 zarejestrowaliśmy nawet jeszcze lepszą dynamikę wynoszącą 7.7 EV, co ze względu na fakt, iż mamy do czynienia z czułością rozszerzoną jest bardzo ciekawe. Dla zakresu ISO 200–1600 i SNR 10, zaprezentowane na wykresie wyniki co najmniej tak dobre, jak w aparacie Nikona, którego rezultaty w tej kategorii były naprawdę godne pochwały.
Rozpatrując nadal rezultaty osiągnięte dla najwyższej jakości obrazu widać, że przewaga A99 nad 5D Mark III utrzymuje się tylko w przedziale najniższych czułości (50–200). Z kolei dla pozostałych kryteriów jakości obrazu, nowa Alpha góruje nad Canonem pod względem dynamiki aż do ISO 800. Ogólnie rzecz biorąc, zakres tonalny A99 stoi na dobrym poziomie i trudno tutaj mieć do aparatu Sony jakiekolwiek poważne zastrzeżenia.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
50 | ||||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie Canonem 1DX.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu na zdjęciach wykonanych na ISO 100, A99 poradził sobie nieco lepiej niż 1DX. Przy ISO 1600 sytuacja wygląda odwrotnie – na zdjęciach z Sony obserwujemy większe zaszumienie obrazu.
Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 100, jak i ISO 1600. Minimalne różnice wynikają raczej z faktu nieznacznie różnego naświetlenia oryginalnego obrazu w obu tych aparatach.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|