Olympus Stylus XZ-2 - test aparatu
1. Wstęp
XZ-2 to nowy przedstawiciel serii zaawansowanych kompaktów z oferty firmy Olympus. Podobnie jak model XZ-1, ten kieszonkowej wielkości aparat przeznaczony jest dla osób, które jakość obrazu traktują na równi z wykonaniem czy ergonomiczną obsługą sprzętu.
Firma Olympus zaprezentowała następcę modelu XZ-1 we wrześniu 2012 roku. Za jakość obrazu w tym aparacie odpowiada nie tylko nowa matryca BSI CMOS o rozmiarze 1/1.7" i rozdzielczości 12 Mpix, ale także jasny obiektyw i.ZUIKO DIGITAL o ekwiwalencie ogniskowych 28–112 mm (ten sam co w modelu XZ-1) oraz nowy procesor obrazowy o oznaczeniu TruePic VI. Producent zdecydował się także na zastosowane nowego odchylanego ekranu LCD. Nie zapomniał też o wymagających użytkownikach: konstrukcja aparatu dopuszcza daleko posunięte dostosowanie obsługi do unikalnych potrzeb właściciela.
Producent w swojej notce prasowej zawarł informację, że mimo iż w numerze figuruje cyfra 2, tak naprawdę ten aparat traktować należy nie jako kontynuację XZ-1, ale nowy projekt producenta. I rzeczywiście, spoglądając na różnice w specyfikacji poprzedniego i opisywanego modelu, zauważamy sporo zmian, choć większość z nich może nie być dostrzeżona od razu. Czy zatem XZ-2 to godny następca XZ-1? Czy zamiana CCD na CMOS BSI jest dużym skokiem jakościowym? Jak opisywany model sprawdza się w codziennym użytkowaniu? Odpowiedzi na powyższe i inne pytania znajdą się w niniejszym artykule.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testów wypożyczył sklep internetowy cyfrowe.pl, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | Stylus XZ-2 |
Data premiery | 2012-09-17 |
Liczba pikseli | 12 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 3968x2976 (RAW, JPEG)
• 2560x1920 • 1600x1200 • 1280x960 • 640x480 • Proporcje obrazu: 4:3(domyślnie), 3:2, 16:9, 1:1 |
Matryca | 1/1.7 cala, CMOS, 4:3, całkowita liczba pikseli 12.76 Mpix |
Procesor obrazu | TruePic VI |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF),
RAW (12-bit, bezstratna kompresja), RAW+JPEG Jakość JPEG: Fine / Normal • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264) • Dźwięk: Wave (Stereo, linearny PCM/16-bit, częstotliwość próbkowania 48kHz) |
Zakres ISO | Auto (100-12800 ISO, możliwość dostosowania zakresu),
Ręcznie: 100-12800 ISO z krokiem co 1/3 EV • Bracketing ISO: 3 klatki co 1/3 lub 2/3 EV |
Migawka | Migawka centralna
60 s – 1/2000 s, Bulb do 16 min. |
Konstrukcja obiektywu | i.ZUIKO DIGITAL
11 elementów w 8 grupach w tym 6 powierzchni asferycznych |
Ogniskowa obiektywu | 6.0 – 24.0 mm
(ekwiwalent: 28 – 112 mm dla filmu 35 mm) • Opcjonalnie telekonwerter TCON17 (1.7 x) |
Światłosiła | f/1.8 – 2.5 |
Zoom optyczny | 4x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9) 18 Mbit/s z szybkością 29.97 kl./s • 1280 x 720 pix (HD 16:9) 9 Mbit/s z szybkością 29.97 kl./s czas zapisu do 29 min. maks. rozmiar pliku 4 GB Wbudowany mikrofon stereo Redukcja szumu wiatru, • Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo SEMA-1 |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Strefy AF: 35 lub 25 punktów AF • Wybór punktu AF: 35-polowy - wielopolowy AF / Wszystkie pola, Grupa pól (9 punktów), Pojedyncze pole 25-polowy - wielopolowy AF / Wszystkie pola, Pojedyncze pole • Tryby ustawiania ostrości: Pojedynczy AF (AF) / Ciągły AF (C-AF) / Manualne ustawianie ostrości (MF) / Tryb Super Makro / Śledzący AF (C-AF + TR), • Wykrywanie twarzy (do 8 twarzy) • Wykrycie oka AF (Wył. / Priorytet bliższego oka / Priorytet prawego oka / Priorytet lewego oka) • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Cyfrowy ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony • punktowy • punktowy z kontrolą świateł • punktowy z kontrolą cieni Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV |
Ostrość od | • AF Normalny, szeroki kąt: od 5 cm do nieskończoności,
• AF Normalny, tele: od 20 cm do nieskończoności, • AF Super Makro, szeroki kąt: od 1 cm do 60 cm. |
Balans bieli | Auto, Światło słoneczne, Cień, Chmury, Światło jarzeniowe (2 rodzaje), Pod wodą
• 2 ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Korekcja (w dwóch osiach A-B, G-M, w +/- 7 krokach) i bracketing balansu bieli |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Bracketing: 2 lub 3 klatki co 1/3, 2/3, 1.0 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Ręczna ekspozycja (M), Filtry artystyczne (ART), Własne (C1, C2)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Sport, Scena nocna, Scena nocna i portert, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Fajerwerki, Plaża i śnieg, Wielokrotna ekspozycja, Pod wodą - szerokokątny, Pod wodą - makro, HDR. • Filtry artystyczne: PopArt, Zmiękczenie ostrości, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Cross Proscess, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika Key Line. • Efekty dodatkowe: Efekt zmiękczenia ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białej winiety, Efekt ramki, Efekt gwiezdnego nieba. |
Zdjęcia seryjne | Z szybkością 5 kl./s do 200 zdjęć
Tryby zdjęcia seryjne i szybkie zdjęcia seryjne |
Lampa błyskowa | Wbudowana
• Funkcje: Auto, Czerwone oczy, Wymuszenie, Wyłączony, Czerwone oczy w synchronizacji Slow, Synchronizacja Slow, Full,1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128. • Kompensacja błysku: +/- 3 EV z krokiem co 1/3 EV • Bracketing błysku: 3 klatki co 1/3, 2/3, 1.0 EV • Kompatybilne zewnętrzne lampy błyskowe: FL-50R, FL-36R, FL-14, FL-300R, FL-600R • Tryb pracy lamp zewnętrznych: TTL Auto, Auto, Manual • Bezprzewodowe sterowanie błyskiem (4 kanały, 4 grupy) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s |
Karta pamięci | Wbudowana pamięć 39 MB,
• Karty pamięci Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) Kompatybilne z UHS-I, Flash Air i Eye-Fi. |
LCD | odchylany (do 80 stopni w górę lub 50 stopni w dół), dotykowy, 3.0 calowy, kolorowy Hypercrystal LCD, 920.000 punktów, proporcje 3:2, jasność regulowana w 5 poziomach, kolorystyka regulowana w 7 poziomach |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzne montowane w złączu hot-shoe i przez złącze akcesoriów.
• VF-2, elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, regulacja dioptrii: od -3.0 do 1.0, punkt oczny 18 mm, powiększenie x1.15 (z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii), odchylany o 90 stopni. • VF-3, elektroniczny, 922.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, regulacja dioptrii: od -3.0 do 1.0, punkt oczny 17.4 mm, powiększenie x1.0 (z obiektywem 50 mm ustawionym na nieskończoność przy -1 dioptrii), odchylany o 90 stopni. |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście mikro HDMI (typ D), złącze akcesoriów (wizjera VF-2, VF-3, mikrofonu lub zestawu oświetleniowego dla makrofotografii MAL-1),
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy Li-90B (wydajność ok 310 zdjęć)
• Opcjonalnie zasilacz sieciowy F-3AC |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy Li-90B, F-2AC , kabel USB cable, pasek na ramię, zakrywka obiektywu, CD-ROM (OLYMPUS Viewer2), instrukcja obsługi, karta gwarancyjna |
Waga | 346 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 113 x 65.4 x 48 mm |
Dodatkowe informacje | 3 tryby stabilizacji (IS1: dwuwymiarowa aktywacja, IS2: jednowymiarowe aktywacja pionowego poruszenia dla kadru poziomego, IS3: jednowymiarowe aktywacja poziomego poruszenia dla kadru pionowego)
Zdjęcie z dźwiękiem. Wielokrotna ekspozycja (2 klatki). Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie). Polskie menu. Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB i Adobe RGB. Metalowy korpus w kolorze czarnym lub białym. Wymienny grip dostępny w trzech kolorach: czerwonym, beżowym i purpurowym. |
Oceny użytkowników |