Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D X - test aparatu

Canon EOS-1D X
4 lutego 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 147

1. Wstęp

Canon EOS-1D X - Wstęp

Najnowsza topowa lustrzanka Canona, czyli model EOS 1D X swoją oficjalną premierę miała w październiku 2011 roku. Podawane wówczas informacje mówiły o tym, że aparat będzie dostępny na rynku w marcu 2012 roku. Niestety tak się nie stało, a w sieci pojawiały się kolejne doniesienia o opóźnieniach. Cierpliwość wszystkich zainteresowanych została zatem wystawiona na próbę. Co więcej, presja niewątpliwie była spora, a to ze względu na dwa ważne wydarzenia sportowe jakie miały miejsce latem zeszłego roku, czyli Mistrzostwa Europy w piłce nożnej i Olimpiadę w Londynie. Ostatecznie jednak aparat trafił zarówno w ręce fotografów sportowych, jak i na sklepowe półki.

Dotychczas Canon miał w swojej ofercie dwie linie profesjonalnych lustrzanek. Modele z oznaczeniem 1Ds przeznaczone były głównie dla fotografów studyjnych, natomiast 1D (z matrycą formatu APS-H) dla fotoreporterów. EOS 1D X natomiast ma być połączeniem obu tych linii i następcą modeli 1Ds Mark III i 1D Mark IV. Czy Canon zamierza pozostać tylko przy jednej linii lustrzanek dla profesjonalistów, trudno oczywiście przewidzieć. Niewykluczone, że potrzeby rynku zweryfikują w przyszłości tę decyzję i wymuszą jednak powrót do dwóch oddzielnych linii produktów.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS-1D X - Wstęp

Teraz sytuacja przedstawia się tak a nie inaczej, i najważniejsze jest to, co ma do zaoferowania topowy aparat tego producenta. Trzeba przyznać, że jego specyfikacja robi wrażenie i w porównaniu do dwóch poprzednich modeli w wielu aspektach zrobiono spory krok do przodu. Zupełnie nowy system AF i pomiaru światła, podwójny procesor DIGIC 5+ wspierany dodatkowym procesorem DIGIC 4, szybki tryb zdjęć seryjnych, matryca o umiarkowanej jak na pełną klatkę liczbie pikseli, ale dająca za to nadzieję na wysoką jakość obrazu, to tylko niektóre elementy na które warto zwrócić uwagę. Całość zamknięta jest w solidnym uszczelnianym korpusie, wyposażonym w duży wyświetlacz LCD o wysokiej rozdzielczości i oferujący nową ergonomię przycisków i pokręteł.

Dzięki uprzejmości firmy Canon Polska 1D X trafił w końcu na dłużej do naszej redakcji, a my mieliśmy okazję sprawdzić jego możliwości w praktyce. Wszystkich zainteresowanych jak nowy EOS poradził sobie w starciu z naszą procedurą testową zapraszamy serdecznie do lektury kolejnych rozdziałów.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji EOS-a 1D X z modele 1D Mark IV oraz Nikonem D4 i Sony A99 można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model EOS-1D X
Data premiery 2011-10-18
Liczba pikseli 18 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5184 x 3456 (RAW, JPEG L)
• 4608 x 3072 (JPEG M1)
• 3888 x 2592 (M-RAW)
• 3456 x 2304 (JPEG M2)
• 2592 x 1728 (S-RAW, JPEG S1)
Matryca 36.0 x 24.0 mm (Full-frame), CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 19.3 Mpix
Filtr dolnoprzepustowy pokryty powłoką fluorową
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków Ultrasonic Wave Motion Cleaning (UWMC)
Procesor obrazu 2 x DIGIC 5+
1 x DIGIC 4 (dla obsługi AF i pomiaru światła)
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF 1.1, DCF 2.0),
RAW (14bit, pliki .CR2), sRAW
JPEG+RAW, JPEG+sRAW
Rodzaje JPEG: Large/ Medium1/ Medium2/ Small
Regulacja stopnia kompresji JPEG w skali od 1 do 10
Możliwość konwersji plików RAW do JPEG z poziomu aparatu
• Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264) z dźwiękiem liniowym PCM
Zakres ISO Auto, 100 - 51200 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV,
Tryby rozszerzone poniżej ISO 100: 50 ISO (tryb L)
Tryby rozszerzone powyżej ISO 51200: 102400 ISO (tryb H1), 204800 ISO (tryb H2)
Migawka szczelinowa sterowana elektronicznie, 30 s - 1/8000 s w krokach co 1/2, 1/3 lub 1 EV, Bulb
żywotność: 400 tys. cykli
tryb cichych zdjęć
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Canon EF, (brak obsługi EF-S)
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.0
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (HD 16:9 1080p) z szybkością 29.97, 25, 23.976 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 59.94, 50 kl./s,
• 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 59.94, 50 kl./s,
Maks. długość filmów do 4 GB lub 29 min. 59 s
Ogniskowanie Detekcja fazowa TTL-CT-SIR,
• 61 punktowy AF (w tym 41 punktów krzyżowych f/4 i 5 punktów podwójnie krzyżowych f/2.8),
Ilość punktów krzyżowych AF zależy od zastosowanego obiektywu
• Wybór punktu AF: automatyczny: 61-punktowy, ręczny pojedynczy punkt AF (do wyboru 61, 41 krzyżowych, 15 lub 9 punktów), ręczny punktowy AF, ręczny rozszerzenie punktowego AF do 4 punktów (góra, dół, lewo, prawo), ręczny rozszerzenie punktowego AF do otaczających 8 punktów, ręczny strefowy AF,
• Niezależny wybór punktów systemu AF w przypadku ujęć w pionie i w poziomie
• Tryby AF: One-Shot (pojedynczy), AI Servo (ciągły), Tryb Manualny (MF)
• Zakres detekcji: od -2 do 18 EV (przy temp. 23°C i czułości ISO 100),
• Asysta AF: zewnętrzna lampa błyskowa
• Dobiegaczka do 8 m
• Podgląd głębi ostrości
• Dostrajanie AF (korekcja FF/BF +/- 20 stopni) dla 40 obiektywów (ustawienia szerokokątne i telefoto dla obiektywów zmiennoogniskowych). Zapamiętywanie regulacji dla obiektywu wg numeru seryjnego
• AF w trybie Live View: Tryb szybki (detekcja fazowa), Tryb czasu rzeczywistego (detekcja kontrastu), Tryb wykrywania twarzy (detekcja kontrastu), MF (powiększenie obrazu 5x lub 10x w dowolnym punkcje ekranu)
Pomiar światła 252-strefowy (35-strefowy przy słabym oświetleniu) TTL z matrycy 100 000 pikseli RGB AE,
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy (połączony ze wszystkimi punktami AF),
• centralnie ważony uśredniany,
• częściowy,
• punktowy: centralny pomiar punktowy punktowy powiązany z polem AF wielo-/jednopunktowy (maks. 8 pomiarów punktowych).
Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (przy temp. 23°C w przypadku obiektywu 50 mm f/1,4, ISO 100)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca (możliwość zapamiętania 5 ustawień),
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500 - 10000 K ze skokiem 100 K)
• Korekcja balansu bieli (w 2 osiach: niebieski/bursztynowy, purpurowy/zielony, w zakresie +/-9 stopni)
• Bracketing balansu bieli: +/-3 poziomy z przyrostem co 1 poziom, 3 zdjęcia
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV (2, 3, 5 lub 7 zdjęć)
Programy Program AE (P), Priorytet migawki AE (Tv), Priorytet przysłony AE (Av), Ręczna ekspozycja (M), 3 Tryby własne użytkownika (C1-C3)
• Style obrazu: Auto, Standardowy, Portret, Krajobraz, Neutralny, Wierny, Monochromatyczny, Własny (x3)
Zdjęcia seryjne • Tryb Lo: z szybkością do 3 kl./s (w tym RAW+JPEG)
• Tryb Hi: z szybkością do 12 kl./s (w tym RAW+JPEG)
• Tryb Super Hi: z szybkością do 14 kl./s (JPEG) z zablokowanym lustrem i ekspozycją oraz blokadą AF na pierwszej klatce
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej,
• Kompatybilny z zew. lampami EX Speedlite, pomiar E-TTL II,
• Synchronizacja do 1/250s
• Korekcja siły błysku: +/-3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2 s
Karta pamięci Dwa gniazda Compact Flash (CF) Typu I/II, (niezgodne z Microdrive), zgodne z UDMA 7
LCD • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT Clear View II, 1.040.000 punktów, pokrycie 100%, kąt widzenia ok 170 stopni,
Jasność regulowana w 7-miu poziomach.
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo,
• Pomocnicze górny oraz tylni: podświetlane, monochromatyczne
Wizjer Pentapryzmatyczny, pokrycie: 100%, powiększenie: 0.76x, punkt oczny: 20 mm (od środka soczewki okularu), korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, matówka wymienna (12 rodzajów, opcjonalna), standardowa matówka Ec-CV
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed, wyjście wideo (NTSC/PAL), złącze PC do lamp zewnętrznych, wyjście mini HDMI typu C, wejście mikrofonu mini-jack (3.5 mm) stereo, terminal systemu rozszerzeń (dla transmitera lub odbiornika GPS), złącze wężyka spustowego N3, złącze RJ-45 (Gigabit Ethernet, IEEE 802.3u, obsługa FTP i DLNA)
• obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
• opcjonalnie bezprzewodowe sterowanie za pomocą pilota LC-5
• opcjonalny bezprzewodowy transmiter plików WFT-E6 (Wi-Fi 802.11a/b/g/n, Bluetooth)
• opcjonalnie odbiornik GPS GP-E1
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy LP-E4N (11.1 V, pojemność 2450 mAh),
• Zasilacz sieciowy ACK-E4
• Bateria CR2025 do podtrzymywania daty i ustawień
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy LP-E4N, ładowarka LC-E4N, zasilacz sieciowy ACK-E4, pasek na ramie, kabel USB, kabel audio-wideo, instrukcja, sterowniki, oprogramowanie:
• ZoomBrowser EX / ImageBrowser
• Digital Photo Professional
• PhotoStitch
• EOS Utility (w tym program Remote Capture, narzędzie WFT)
• Picture Style Editor
Waga 1340 g bez akumulatora
1530 g z akumulatorem
Wymiary 158 x 163.6 x 82.7 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
25 wersji językowych menu w tym polskie
Funkcja redukcji szumów przy długim czasie naświetlania i wysokiej czułości ISO
Automatyczna korekcja winietowania.
Korekcja aberracji chromatycznej i dystorsji.
Elektroniczna poziomica.
Korpus wykonany ze stopów magnezu.
Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią.
Notatki dźwiękowe: WAVE mono, do 30 s na obraz - 48 Khz lub 8 Khz
Wielokrotna ekspozycja (1-9 zdjęć, 4 tryby: dodanie, uśrednienie, światła, cienie).


Poprzedni rozdział