Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS-1D X - test aparatu

4 lutego 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 147

6. Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w czterech rozmiarach: Large (5184×3456 pix), Middle1 (4608×3072 pix), Middle 2 (3456×2304 pix) i Small (2592×1728 pix). Jakość plików JPEG (stopień kompresji) możemy regulować w 10-stopniowej skali.

Standardowe parametry modyfikujące wygląd zdjęć JPEG znajdziemy pod opcją „Styl obrazu”, czyli tak jak w innych lustrzankach systemu EOS. Do wyboru mamy następujące style: Auto, Standard, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny i Własny 1, 2, 3. Każdy z nich poza monochromatycznym może być regulowany w 8-stopniowej skali pod względem: ostrości, kontrastu, nasycenia i tonacji. W przypadku stylu monochromatycznego natomiast, mamy następujące parametry: ostrość, kontrast, efekt filtru (brak, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz efekt tonalny (brak, sepia, niebieski, purpurowy, zielony).

W Canonie 1D X mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 51200 z krokiem 1 lub 1/3 EV. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe ISO 50, 102400 i 204800. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Nikona D4 i Sony A99. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.


----- R E K L A M A -----

Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG

W Canonie 1D X jakość obrazu na zdjęciach zapisanych w formacie JPEG jest na odpowiednim poziomie w całkiem szerokim zakresie czułości. Nawet przy ISO 6400 wpływ szumu na jakość obrazu jest w zasadzie znikomy. Powyżej tej czułości jednak szum dość szybko zaczyna rosnąć. O ile przy ISO 12800 i 25600 jest jeszcze na umiarkowanym poziomie, to przy wyższych czułościach staje się już wyraźny i coraz mocniej wpływa na pogarszanie się jakości obrazu. Na maksymalnych czułościach rozszerzonych ISO 102400 i 204800 obraz wygląda już słabo, a degradacja szczegółów, zwłaszcza w tym drugim przypadku jest duża.

W porównaniu 1D X do Nikona D4 podobna jakość obrazu utrzymuje się aż do ISO 12800. W tym zakresie w zasadzie trudno dopatrzyć się różnic w tym względzie pomiędzy zdjęciami z obu aparatów. Sytuacja zmienia się przy ISO 25600 i tu D4 zaczyna już nieco ustępować testowanemu EOS-owi. Trzeba jednak pamiętać, że w Nikonie jest to już czułość rozszerzona, podczas gdy w Canonie wciąż natywna. Przy ISO 51200 i 102400 wciąż daje się zauważyć nieznaczną przewagę 1D X, jednak dla maksymalnej czułości degradacja szczegółów obrazu w obu aparatach jest w zasadzie podobna.

W porównaniu do Sony A99, na najwyższych czułościach Canon nieznacznie prowadzi. Od ISO 6400 w górę, daje się zauważyć, że zaszumienie obrazu jest mniejsze w testowanym EOS-ie. Przy ISO 25600 szum w A99 jest na tyle wysoki, że ilość szczegółów widocznych na obrazie jest podobna w obu aparatach, mimo że różnica w ilości pikseli matrycy na korzyść lustrzanki Sony jest przecież spora w stosunku do 1D X.


Wyostrzanie

W Canonie 1D X mamy do dyspozycji tradycyjną 8-stopniową skalę skalę wyostrzania (od 0 do 7). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki zapisanych jako JPEG-i z najniższym stopniem wyostrzania oraz na poziomie 3 i 7. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.

Canon EOS 1D X, ISO 100
wyostrzenie 0
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 3
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 7
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy stwierdzić, że przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda nienaturalnie. Naszym zdaniem, całkiem dobry efekt otrzymujemy w okolicy 3 stopnia i raczej odradzamy stosowanie wyższych ustawień.


Wielokrotna ekspozycja

Tryb ten umożliwia wykonanie do 9 zdjęć, które następnie zostają połączone w jedno. Zdjęcia można wykonywać w trybie pojedynczym, w którym mamy większą kontrolę nad kolejno wykonywanymi zdjęciami i na bieżąco możemy podglądać tworzony obraz. Mamy również możliwość usuwania ostatnio wykonanego zdjęcia. Fotografując z wykorzystaniem podglądu na żywo, na ekranie widzimy efekt powstającego obrazu w postaci półprzezroczystej nakładki na aktualny kadr. W tym trybie mamy także możliwość zachowywania oryginałów wszystkich wykonanych zdjęć. Wielokrotna ekspozycja w trybie seryjnym jest przeznaczona głównie do fotografowania poruszających się obiektów. W trybie tym jednak, podczas fotografowania nie mamy podglądu menu, podglądu kadru w trybie LV, możliwości kontrolnego wyświetlania ani odtwarzania obrazu i usuwania ostatniego zdjęcia. W tym trybie zapisywany zostaje wyłącznie efekt końcowy.

W opcjach wielokrotnej ekspozycji znajdziemy również pozycję określaną jako „sterowanie ekspozycją wielokrotną”, określającą sposoby łączenia wykonywanych zdjęć: Obejmuje ona następujące ustawienia.

  • addytywne – proste sumowanie kolejno wykonywanych zdjęć (w zależności od liczby zdjęć sugerowane jest ustawienie odpowiedniej negatywnej kompensacji ekspozycji),
  • średnie – podczas wykonywania wielokrotnej ekspozycji tej samej sceny ekspozycja tła obiektu będzie kontrolowana w celu otrzymania standardowej ekspozycji,
  • jasne/ciemne – jasne lub ciemne części obrazu zostaną zachowane na zdjęciu.
Istnieje również możliwość wybrania zdjęcia zapisanego wcześniej na karcie (tylko w formacie RAW), który zostanie wybrany jako pierwszy obraz wielokrotnej ekspozycji. Możemy także zdecydować czy wielokrotna ekspozycja ma być aktywna przez cały czas aż do momentu jej wyłączenia, czy jedynie dla pojedynczego użycia. Kilka zdjęć wykonanych w trybie wielokrotnej ekspozycji prezentujemy w tabelce poniżej.

Ster. eksp. wielok.: Addytywne
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Jasne
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG
Ster. eksp. wielok.: Ciemne
Canon EOS-1D X - Jakość obrazu JPEG