Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm XF1 - test aparatu

15 marca 2013

5. Jakość obrazu JPEG

XF1 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:

  • 4000×3000,
  • 4000×2664 (3:2),
  • 4000×2248 (16:9),
  • 2992×2992 (1:1),
  • 2816×2112,
  • 2816×1864 (3:2),
  • 2112×1548 (16:9),
  • 2112×2112 (1:1),
  • 2048×1536,
  • 2047×1360 (3:2),
  • 1920×1080 (16:9),
  • 1536×1536
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW,
  • RAW+JPEG.
Aparat udostępnia funkcje symulacji fotografii filmowej. Dostępne są następujące opcje kliszy oraz filtrów konwersyjnych:
  • Provia – czyli standardowa kolorystyka,
  • Velvia – podbite kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Monochrom,
  • Czarno-biała z filtrem żółtym,
  • Czarno-biała z filtrem czerowonym,
  • Czarno-biała z filtrem zielonym,
  • Sepia.
Poniżej prezentujemy przykłady użycia filtrów:

Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG



----- R E K L A M A -----

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

ISO 1600
Odszumianie
słabe
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie
słabe
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
silne
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG

Na przykładach przedstawionych powyżej wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie, a sama regulacja ma dość znaczny wpływ na obraz. Detal szybko ginie, a na fotografiach pojawiają się jednokolorowe placki.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednio, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG zrobione w pełnej rozdzielczości.

ISO 100
Ostrość
minimalna
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
maksymalna
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG

Na podstawie powyższych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że nawet na najwyższym stopniu wyostrzania obraz nie wygląda nienaturalnie, a siła wyostrzania jest dobrana rozsądnie, tak by efekt „halo” nie deformował obrazu.

Balans bieli

Fujifilm XF1 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka: ciepła biała,
  • Świetlówka: zimna biała,
  • Świetlówka: światło dzienne,
  • Pod wodą,
  • Temperatura koloru,
  • Niestandardowy (według wzorca).
Mamy też możliwość dokładnego dostrojenia balansu bieli w kierunkach R-C (czerwony-turkusowy) oraz B-Y (niebieski-zielony) w 9-stopniowej skali.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 16.3 112.9
Słoneczny dzień Auto 16.4 114
Żarówki Żarówki 16.8 100
Żarówki Auto 38.4 151.3
Żarówki 3000K 19.8 98.16
5500K Auto 14.4 117
5500K 5500K 13.8 119.7

Jak widać, aparat dość dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów. Tradycyjnie spory błąd koloru występuje przy ustawieniu automatycznego balansu bieli w oświetleniu żarowym. W tym wypadku dedykowany tryb radzi sobie bardzo dobrze – lepiej skorzystać z niego, niż ręcznie wybierać temperaturę wyrażoną w Kelvinach.

Uzyskane wyniki pokazują, że zwykle nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze automatycznego balansu bieli w świetle żarowym otrzymaliśmy wyraźne przesycenie (ponad 150%). Także dla lamp dających światło o temperaturze 5500 K nasycenie osiągnęło nieco większe wartości. Co ciekawe, dla ustawienia światła żarowego wysycenie osiągnęło wartość 100% – można zatem powiedzieć, że jest idealne.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: auto
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: Żarowe
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarowe
Balans bieli: 3000K
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5000K
Balans bieli: 5000K
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5000K
Balans bieli: auto
Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG.

Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG

Wzrost poziomu szumu jest liniowy, bez znaczących odchyleń, co świadczy o dość równomiernym traktowaniu danych niezależnie od czułości. Ten sam poziom szumu dla składowej chrominancji jak i luminancji świadczyć może o dość mocnej redukcji szumu, szczególnie w pasmie niebieskim i czerwonym. Takie działanie obserwujemy na wszystkich czułościach poza wartością bazową.

Aby ukazać, jak wartości wyznaczonego szumu przekładają się na obraz, prócz wykresów prezentujemy tabelkę z fragmentami zdjęć (w skali 1:1) scenki testowej oraz pól nr 3 i 11 tablicy Kodak Q-14. Fotografie zostały wywołane programem dcraw do formatu TIFF 24-bitowego.

Fujifilm XF1 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że szum nawet na wysokich czułościach ISO nie jest widoczny – jedynym wyjątkiem jest ISO 3200, gdzie pojawiają się pozostałości po niezbyt silnym odszumianiu. Niestety, detal też nie jest widoczny nawet dla najniższej czułości. Porównanie do aparatu Olympus XZ-2 jest pod tym względem miażdżące dla opisywanego modelu. Z drugiej strony XF1 nie ma się czego wstydzić przy zestawieniu z aparatem Panasonic LX-7. Takie obrazy dają wrażenie, że 12-Mpx obrazek jest tworzony z interpolacji 6 MPix danych. Gdy jednak chcemy uzyskać większe odbitki (np. 15×20 cm), okazać się może, że aby oddać szczegóły na fotografii, nie obędzie się bez wyostrzania.