Sony DSC-N1 - test aparatu
5. Własności matrycy
Sony posiada następujące tryby ustawień balansu bieli: auto, światło dzienne, pochmurny dzień, lampa żarowa, lampa jarzeniowa i lampa błyskowa.
Przebadaliśmy jak w aparacie sprawuje się automatyczne ustawianie balansu bieli dla światła o temperaturze 5000 K (odpowiada ono światłu w pochmurny dzień).
Pomiarów dokonaliśmy na tablicy kolorów Kodak Q-13, wykonując ekspozycje przy czułości ISO 50 i automatycznym ustawianiu balansu bieli. Następnie dla trzech podstawowych składowych R G B odczytaliśmy ich składowe a*b*. Na tej podstawie wyliczone zostały parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach).
Dla temperatury światła 5000K, błąd oceny poszczególnych składowych barw (dC) oraz nasycenie (S) przedstawione są w tabelce poniżej:
Błąd barwy | Nasycenie [%] | |
R | 12.7 | 116.8% |
G | 11.0 | 113.6% |
B | 16.6 | 142.2% |
Średnia | 13.5 | 124.4% |
Ładne fotografie z soczystymi kolorami Sony DSC-N1 zawdzięcza ewidentnemu przesycaniu barw. Na dodatek nie jest on wierny w reprodukcji kolorów.
W tej klasie aparatów nie jest to duża wada, bo ich potencjalnemu użytkownikom zależy na kolorowych i żywych zdjęciach; zaś mniej ważne jest to, jak dokładnie oddają one rzeczywistość.
Szumy
Wedle zapewnień producenta, poziom szumów w tym kompakcie jest na niskim poziomie. Nie są to czcze przechwałki. Faktycznie szumy są bardzo dobrze niwelowane i nie psują typowych ekspozycji. W porównaniu do innych aparatów tej klasy, Sony wypada wręcz świetnie. To bardzo dobre wrażenie psują nieznacznie rezultaty otrzymywane dla czułości 800 ISO.
Pomimo to pozostaje nam tylko pochwalić matrycę Super HAD CCD, bo to jej Sony zawdzięcza tak dobre wyniki.
Poniżej przedstawione są fragmenty planszy, na której wyraźnie widać poziom szumów dla różnych wartości ISO:
64 ISO | 100 ISO | 200 ISO | 400 ISO | 800 ISO |
Dla każdej czułości ISO wykonaliśmy także zdjęcia scenki zapisując je w najlepszej, na jaki pozwala aparat, jakości JPEG-u. Obrazki poniżej są wycinkami w niezmienionej skali aby można było ocenić jakość wykonywanych zdjęć wraz ze zmianą czułości matrycy.
100 ISO | |
200 ISO | |
400 ISO | |
800 ISO |
Zakres tonalny
Przebadaliśmy wartości zakresu tonalnego (DR) dla wszystkich wartości ISO. Maksymalna wartość DR wyniosła 6.31 f-stop dla ISO 64 oraz ISO 100. Dla wyższych czułości DR następuje wyraźny skok, kiedy to DR odczuwalnie spada.
Po porównaniu zakresu tonalnego do innych aparatów, małpkę Sony należało by postawić na równi z zaawansowanymi kompaktami jak Kodak P880 czy Konica-Minolta A200.
Zależność zakresu tonalnego od czułości przedstawia poniższy wykres:
ISO | Tablica szarości |
64 | |
100 | |
200 | |
400 | |
800 |