Olympus E-PM2 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Obrazy JPEG w Olympusie E-PM2 mogą być zapisywane w czterech różnych jakościach: Super Fine, Fine, Normal oraz Basic. Dostępne są trzy rozmiary zapisywanych zdjęć: Large, Middle oraz Small, a także pięć proporcji obrazu: 4:3, 16:9, 3:2, 1:1 i 3:4. Rozdzielczość zdjęć Large jest ustalona na 4608×3456, natomiast rozdzielczości dla pozostałych dwóch rozmiarów można sobie ustawić w menu użytkownika. Rozmiar Middle może być zapisywany w rozdzielczościach: 3200×2400, 2560×1920, 1920×1440 lub 1600×1200 pikseli. Natomiast zdjęcia w rozmiarze Small mogą mieć rozdzielczości: 1280×960, 1024×768 lub 640×480 pikseli. Trzeba dodać, że wszystkie podane rozdzielczości dotyczą proporcji obrazu 4:3.
Ustawienia trybu obrazu wpływające na pliki JPEG są standardowe. Modyfikować możemy kontrast, ostrość, nasycenie oraz parametr zwany gradacją, odpowiedzialny za rozjaśnianie lub przyciemnianie obrazu. Dostępnych jest sześć zdefiniowanych stylów obrazu: i-Enhance, Vivid, Natural, Muted, Portret oraz Monochrome. W tym ostatnim dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony). Mamy również możliwość zdefiniowania stylu własnego. W trybie obrazu znajdziemy także opcje pozwalające na użycie filtrów artystycznych, o których piszemy pod koniec rozdziału.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej w formacie JPEG zapisane przy ustawieniach neutralnych, minimalnym wyostrzeniu i wyłączonym odszumianiu. Porównujemy je z modelem E-PL5 i Sony NEX-F3.
Do ISO 6400 jakość zdjęć JPEG z E-PM2 i E-PL5 jest w zasadzie identyczna. Wyższe czułości (rozszerzone) pokazują pewną przewagę bardziej zaawansowanego modelu, ponieważ zakłócenia i skutki ich redukcji nieco mniej degradują obraz. W NEX-F3 uzyskujemy porównywalną pod względem zaszumienia obrazu jakość, co w małym PEN-ie, w całym zakresie czułości. Z kolei zdjęcia z Panasonika G5 od ISO 3200 charakteryzują się silną ziarnistością, która zdecydowanie psuje ich odbiór.
Generalnie można uznać, że jakość zdjęć z E-PM2 jest zadowalająca i użyteczna do ISO 3200 – czyli w zakresie nierozszerzonych czułości. Powyżej tej wartości, obraz cierpi głównie z powodu spadku szczegółowości, spowodowanego najprawdopodobniej dość silnym odszumianiem.
Wyostrzanie
W Olympusie E-PM2 skala wyostrzania zdjęć JPEG zawiera się pomiędzy −2 a +2, ze skokiem jednostkowym. Poniżej przedstawiamy działanie tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Olympus E-PM2, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
W rozdziale dotyczącym rozdzielczości wspominaliśmy już, że zdjęcia JPEG są wyraźnie wyostrzane, nawet na minimalnym poziomie tego parametru. Z powyższego porównania widać, że używanie poziomu wyższego niż 0 jest raczej niewskazane. Zdjęcia zaczynają wyglądać wówczas na przeostrzone.
Filtry artystyczne
W Olympusie E-PM2 filtry artystyczne działają w podobny sposób jak w ostatnich modelach PEN-ów. Można z nich skorzystać w trybie ART, zdając się wówczas wyłącznie na automatykę w kwestii parametrów ekspozycji, jednak dostępne są one również jako opcje trybu obrazu w menu fotografowania. Możemy zatem z nich korzystać w trybach P, A, S oraz M, zachowując tym samym kontrolę nad parametrami ekspozycji. W testowanym modelu odnajdziemy następujący zestaw filtrów:
- Pop art,
- Zmiękczenie ostrości,
- Jasny i lekki kolor,
- Tonowanie światła,
- Ziarnisty film,
- Fotografia otworkowa,
- Diorama,
- Cross process,
- Delikatna sepia,
- Dramatyczna tonacja,
- Grafika Key Line,
- Akwarela.
Efekt działania filtrów przedstawiamy poniżej. Należy wspomnieć, że obróbce w aparacie poddawane są tylko JPEG-i. W przypadku zapisu RAW+JPEG, RAW-y pozostają niezmienione. Warto również dodać, że filtry artystyczne da się nakładać na wcześniej wykonane pliki RAW.
Bez filtru |
|
Pop art |
|
Zmiękczenie ostrości |
|
Jasny i lekki kolor |
|
Tonowanie światła |
|
Ziarnisty film |
|
Fotografia otworkowa |
|
Diorama |
|
Cross process |
|
Delikatna sepia |
|
Dramatyczna tonacja |
|
Grafika Key Line |
|
Akwarela |
|