Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Poradniki

Podstawowa korekta fotografii

15 stycznia 2010
Adobe Creative Team Komentarze: 10

8. Ręczne dopasowanie zakresu tonalnego

Zakres tonalny obrazu reprezentuje poziom kontrastu lub szczegółów w obrazie i jest określany przez rozkład pikseli od najciemniejszych (czerń) do najjaśniejszych (biel). Skorygujemy teraz kontrast fotografii, wykorzystując polecenie Levels (Poziomy).

W tym ćwiczeniu posłużymy się wykresem widocznym w panelu Levels (Poziomy), który reprezentuje zakres wartości tonalnych obrazu (od cieni do świateł). Wykresowi towarzyszą służące do korygowania cieni, świateł i półcieni (gamma) obrazu. Wykorzystamy również panel Histogram, zawierający wykres rozkładu pikseli między poszczególnymi poziomami tonalnymi. Jeżeli naszym celem nie jest stworzenie jakiegoś efektu specjalnego, idealny histogram rozciąga się przez całą szerokość, a jego środkowa część, reprezentująca dane o pikselach półcieni, ma równomiernie rozłożone wierzchołki i doliny.

Podstawowa korekta fotografii - Ręczne dopasowanie zakresu tonalnego


----- R E K L A M A -----

OFERTA BLACK FRIDAY

Canon 28-70/2 RF L USM

10999 zł 9899 zł

    1. Z menu Window (Okno) wybierz polecenie Histogram, aby otworzyć panel o tej samej nazwie. Następnie z jego menu wybierz opcję Expanded View (Widok rozszerzony).

    2. Z rozwijanej listy Channel (Kanał) w panelu Histogram wybierz opcję RGB.

    3. Ustaw panel z histogramem tak, abyś mógł widzieć również panel Adjustments (Dopasowania) i okno obrazu.

    4. W panelu Adjustments (Dopasowania) kliknij przycisk Levels (Poziomy), aby otworzyć panel o takiej samej nazwie i utworzyć nową warstwę korekcyjną o nazwie Levels (Poziomy), co zostanie uwidocznione w panelu Layers (Warstwy).

Trzy trójkąciki poniżej wykresu histogramu reprezentują cienie (czarny trójkąt), światła (biały trójkąt) oraz półcienie lub gamma (trójkąt szary). Jeśli obraz zawiera kolory z całego zakresu jaskrawości, wykres będzie rozciągnięty na pełną szerokość histogramu. Warto zauważyć, że do tej chwili wykresy w panelach Levels (Poziomy) i Histogram są identyczne.

    Podstawowa korekta fotografii - Ręczne dopasowanie zakresu tonalnego
    A. Cienie B. Półcienie lub gamma C. Światła


    5. Przeciągnij lewy trójkąt w prawą stronę do punktu, gdzie histogram wskazuje początek występowania najciemniejszych kolorów.

Podczas przeciągania zmienia się wartość w pierwszym polu poziomów wejściowych (bezpośrednio pod wykresem w panelu Levels [Poziomy]). Zmienia się również obraz. W panelu Histogram lewa część wykresu sięga teraz do krawędzi ramki. Oznacza to, że wartości najciemniejszych cieni zostały przesunięte w stronę czerni.

Podstawowa korekta fotografii - Ręczne dopasowanie zakresu tonalnego

    6. Przeciągnij biały trójkąt w lewą stronę do punktu, gdzie na histogramie widoczny jest początek najjaśniejszych kolorów. Ponownie zwróć uwagę na zamiany wartości w trzecim polu poziomów wejściowych, w obrazie oraz w wykresie na panelu Histogram.

    7. Przeciągnij środkowy (szary) trójkąt w prawo, aby przyciemnić półcienie.

Obserwuj zmiany w oknie obrazu i panelu Histogram, aby ocenić, jak daleko należy przesunąć szary trójkąt.

Podstawowa korekta fotografii - Ręczne dopasowanie zakresu tonalnego

    8. Kiedy uznasz, że obraz wygląda dobrze (w przykładzie użyto następujących wartości poziomów wejściowych: 20; 0,75 i 249), kliknij przycisk Return to adjustment list (Powrót do listy dopasowania) u dołu panelu Levels (Poziomy).

    9. Zamknij panel Histogram.

    10. Wybierz polecenie File/Save (Plik/Zapisz).