Samsung NX300 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
W porównaniu do poprzedniego modelu Samsung NX300 ma nieco większe rozmiary, a największą różnicę pod tym względem (ponad 5 mm) można zauważyć w szerokości korpusu. Nowy bezlusterkowiec jest także o niecałe 60 gramów cięższy od modelu NX210. W zasadzie sam kształt korpusu nie uległ większym zmianom, aczkolwiek przez obecność odchylanego wyświetlacza NX300 pogrubił się nieznacznie w tylnej części. Przód aparatu jednak z charakterystycznie pogrubioną prawą stroną tworzącą rękojeść pozostał niemal identyczny. Jak już wspominaliśmy we wstępie największe zmiany wyglądu dotyczą stylistyki wzorowanej na stary aparat analogowy. Naszym zdaniem, w takim wydaniu aparat prezentuje się bardzo dobrze i szczególnie podoba nam się wersja w kolorze brązowym.
Pod względem jakości wykonania NX300 nie mamy większych powodów do narzekań. Korpus został częściowo wykonany z metalowych elementów i choć cała tylna część jest z tworzywa sztucznego, to konstrukcja aparatu zachowuje odpowiednią sztywność. Ponadto poszczególne elementy są dobrze dopasowane i nie odnaleźliśmy żadnych wad, na które należałoby zwrócić uwagę. Jeżeli chodzi o solidność aparatu, przypomina on testowany przez nas i chwalony pod tym względem starszy model NX200.
Zasilanie i gniazda
Samsung NX300 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym BP1130 o pojemności 1130 mAh i napięciu 7.6 V. Według instrukcji aparatu, wydajność akumulatora wynosi około 330 zdjęć. Podczas testowania aparatu jednak, w pełni naładowany akumulator wystarczał na zrobienie średnio 450 zdjęć. Komorę na akumulator w NX300 odnajdziemy na spodzie aparatu, na wysokości rękojeści, pod niewielką plastikową klapką. Ładowanie akumulatora odbywa się bezpośrednio w aparacie poprzez odpowiedni zasilacz i kabel USB. Według instrukcji aparatu proces ten trwa około 210 minut, aczkolwiek zauważyliśmy, że w praktyce zajmuje to nawet więcej czasu.
Samsung NX300 obsługuje karty typu SD, SDHC oraz SDXC (także zgodne z UHS-I).
Złącza, w które został wyposażony NX300, zostały umieszczone po prawej stronie aparatu, pod pojedynczą podłużną klapką. Znajdziemy tam następujące elementy:
- złącze USB 2.0 Hi Speed,
- wyjście Mini HDMI 1.4a.
Warto również dodać, że testowany aparat umożliwia korzystanie z opcjonalnego wężyka spustowego SR2NX02, podłączanego do portu USB.
Przyciski
Układ elementów sterujących w NX300 przypomina ten znany z poprzednich modeli (NX210 i NX200), jednak pewne zmiany wprowadzono i niestety nie wszystkie poszły w dobrym kierunku. Zacznijmy opis od górnej ścianki aparatu.
Bezpośrednio przy prawym brzegu mamy pokrętło trybów aparatu, na którym możemy znaleźć następujące pozycje:
- AUTO – inteligentny tryb automatyczny,
- P – automatyka programowa,
- A – preselekcja przysłony,
- S – preselekcja migawki,
- M – tryb ręczny,
- i – tryb preselekcji obiektywu (wytłumaczony niżej przy okazji funkcji i-Function),
- Tryb inteligentny – fotografowanie przy użyciu opcji wstępnie dobranych do określonej scenerii (upiększanie twarzy, najlepsze ujęcie, pejzaż, makro, stopklatka, bogate kolory, panorama, wodospad, sylwetka, zachód, noc, fajerwerki, ślady świetlne, kreatywne zdjęcie),
- Wi-Fi – funkcje związane z połączeniem sieciowym.
Bezpośrednio przy prawym górnym rogu mamy przycisk oznaczony czerwoną kropką, za pomocą którego można rozpocząć nagrywanie filmu. W modelach NX210 i NX200 znajdował się on przy prawym górnym rogu wyświetlacza. Poniżej trafiamy na przycisk kompensacji ekspozycji, pod którym odnajdziemy przycisk MENU. Na prawo od niego znajduje się przycisk Fn wyświetlający menu funkcyjne na ekranie.
Kolejnym elementem sterującym jest krzyżak wielofunkcyjny, którego poszczególne przyciski kierunkowe obsługują następujące funkcje:
- górny – zmiana trybów wyświetlania aktualnego kadru lub zdjęcia w trybie odtwarzania,
- prawy – wybór trybu ustawiania ostrości (SAF, CAF, MF),
- dolny – zmiana czułości,
- lewy – tryb migawki (zdjęcia seryjne, samowyzwalacz, tryby bracketingu).
Ostatnie dwa przyciski znajdują się poniżej krzyżaka. Po lewej odnajdziemy przycisk uruchamiający tryb odtwarzania zdjęć. Po prawej natomiast znajduje się przycisk CUSTOM, który jest programowalny i umożliwia przypisanie mu jednej z poniższych funkcji:
- „Podgląd optycz.” – pod tym niezbyt trafnym tłumaczeniem kryje się opcja podglądu głębi ostrości,
- „1-prz.bal.bieli” – przełączenie się w tryb ustawiania własnego balansu bieli. Po tym kroku wystarczy wskazać biały obiekt i wcisnąć spust migawki,
- „RAW za jedn. dotk.+” – przełączenie trybu wykonywania zdjęć na tryb RAW.
- „Reset” – resetowanie wartości niektórych ustawień,
- „AEL” – funkcja blokady ekspozycji.
Na przedniej ściance korpusu znajdziemy jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
Omawiając przyciski, warto powiedzieć również kilka słów o technologii i-Function, która polega na rozszerzonej współpracy pomiędzy dedykowanymi dla niej obiektywami i aparatem. Obiektyw wspierający tę technologię posiada dodatkowy przycisk i-Fn, a obrotowy pierścień ustawiania ostrości zyskuje dodatkową funkcjonalność – pozwala na zmianę różnych parametrów. Wystarczy jedynie przycisnąć ów przycisk i pokręcić pokrętłem na obiektywie, a wybierane wartości pojawią się na dole ekranu LCD. Wybór parametru, który możemy w ten sposób zmieniać odbywa się poprzez kolejne naciskanie przycisku i-Fn, choć zależy również od trybu pracy aparatu. Wśród dostępnych parametrów pojawić się mogą:
- wartość przysłony,
- czas otwarcia migawki,
- kompensacja ekspozycji,
- czułość ISO,
- balans bieli,
- funkcja i-zoom.
Przycisk i-Fn umieszczony jest w obiektywach w takim miejscu, że trzymając aparat w standardowy sposób (prawą ręką za korpus, lewą podtrzymując obiektyw) trafia on w okolice kciuka. Parametry możemy zatem ustawiać bez zmiany ułożenia rąk, operując kciukiem oraz palcem wskazującym i środkowym obracając pokrętło ostrości.
Technologia i-Function to nie tylko zwiększona wygoda użytkowania dzięki dodatkowym przyciskom, ale również zwiększenie „inteligencji” współpracy pomiędzy obiektywem a aparatem. Obiektywy zgodne z tą technologią informują korpus, do jakich zastosowań (scen) najlepiej się nadają. Dzięki tej informacji aparat w trybie automatycznego doboru sceny będzie preferował te właśnie tryby. Po drugie, wspomniany wcześniej tryb preselekcji obiektywu „i” jest de facto trybem wyboru sceny, ograniczonym do tych preferowanych przez obiektyw. Funkcjonalność ta być może zainteresuje osoby mniej zaawansowane, które będą dzięki niej miały pewność dobrego wykorzystania posiadanego zestawu.
Rozwiązanie i-Function weszło już na stałe do systemu NX. W zasadzie poza dwoma obiektywami (starą wersją standardowego zooma 18–55 mm oraz naleśnikiem 2.0/30) cała reszta jest kompatybilna z tym rozwiązaniem.
Menu
W Samsungu NX300 zdecydowano się przeorganizować menu główne, w stosunku do tego, z którym mieliśmy do czynienia w poprzednich modelach. Przypomnijmy, że do tej pory menu w NX-ach miało strukturę poziomych zakładek, a liczba elementów na pojedynczej stronie mieściła się w obrębie wyświetlacza, dzięki czemu nie było konieczności przewijania widoku w pionie. W NX300 zdecydowano się na pionową organizacje. Po lewej stronie mamy wyszczególnione zakładki dzielące menu na kategorie. Po wybraniu zakładki przechodzimy do listy zawartej w niej elementów, którą to musimy przewijać w pionie w celu znalezienia interesującej nas opcji czy parametru. Spójrzmy jednak jakie ustawienia oferuje menu testowanego aparatu.
Menu fotografowania:
- AutoShare – automatyczne zapisywanie plików na smartfonie,
- Rozmiar zdjęcia,
- Jakość zdjęcia,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Kreator obrazu,
- Inteligentny filtr,
- Tryb AF,
- Obszar AF,
- Dotykowy AF,
- Wspomaganie MF – możliwość włączenia wspomagania ręcznego ustawiania ostrości poprzez powiększenie obrazu,
- Focus Peaking – funkcja ułatwiająca ręczne ustawianie ostrości poprzez podświetlenie na wybrany kolor fragmentów obrazu znajdujących się w płaszczyźnie ostrości,
- Połączenie pomiaru światła z punktem AF,
- Tryb kadrowania (ang. Framing Mode) – czy parametry ekspozycji mają wpływać na jasność podglądu (tryb symulacji ekspozycji), czy też jest ona od nich niezależna,
- OIS – opcje stabilizacji, jeśli dostępna w obiektywie.
- Napęd (ang. Drive) – tryb wyzwalania migawki,
- Tryb pomiaru światła,
- Zakres dynamiczny – opcji zwiększające zakres tonalny: inteligentny zasięg, HDR,
- Lampa błyskowa.
Menu filmowania:
- Rozmiar filmu,
- Jakość filmu,
- Wiele ruchów (ang. Multi motion) – nagrywanie przyspieszonych lub spowolnionych filmów,
- Wygaszanie – rozpoczynanie i/lub kończenie filmu przygaszaniem,
- Głos – czy nagrywany ma być dźwięk,
- Redukcja wiatru
Menu ustawień własnych:
- Dostosowanie ISO – krok (1/3 lub 1 EV) oraz maksymalny zakres ISO AUTO,
- Redukcja szumu – redukcja szumu dla wysokich ISO (powyżej 6400) oraz długich czasów (powyżej 1/4 sekundy),
- Ustawienie BKT – opcje dotyczące bracketingu ekspozycji, balansu bieli bądź stylu obrazu,
- DMF – możliwość ręcznej kontroli ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
- Przestrzeń kolorów,
- Korekcja zniekształceń obiektywu,
- Dostosowywanie przycisku iFn,
- Ekran ustawień użytkownika (ang. User Display) – włączenie/wyłączenie wyświetlania ikon, daty/czasu oraz histogramu w trakcie wykonywania zdjęcia,
- Mapowanie przycisków – konfiguracja przycisków CUSTOM i Direct Link,
- Siatka kadrowania (cztery do wyboru),
- Lampa AF.
Menu ustawień:
- Dźwięk,
- Sz_podgl. (ang. Quickview) – czas podglądu zdjęcia po jego wykonaniu,
- Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności i koloru obrazu,
- Automatyczne wyłączanie wyświetlacza w przypadku bezczynności,
- Oszczędzanie energii,
- Wyświetlanie pomocy,
- Język,
- Data/czas,
- Wyjście wideo,
- Anynet+(HDMI-CEC) – sterowanie odtwarzaniem zdjęć za pomocą telewizora zgodnego z tą technologią,
- Rozdzielczość HDMI,
- Wyjście 3D HDMI – wybór opcji odtwarzania plików na telewizorze 3D,
- Nazwa pliku,
- Numer pliku,
- Typ folderu,
- Format,
- informacje o urządzeniu,
- Dwupasmowy punkt dostępu,
- GPS (aktywne przy podłączonym module GPS),
- Oczyszczanie czujnika,
- Resetowanie ustawień aparatu,
- Licencja Open source.
Menu odtwarzania zawiera:
- Udostępnij (Wi-Fi) – udostępnianie wykonanych zdjęć lub filmów w wybranych serwisach internetowych (Facebook, Picasa, YouTube, SkyDrive, AllShare Play, E-mail, Wi-Fi Direct,
- Usuń,
- Zabezpiecz,
- Obróć,
- Rozpocznij pokaz slajdów,
- Opcje pokazu slajdów,
- Edycja obrazu,
- Automatyczne obracanie zdjęć,
- DPOF.
W Samsungu NX300 mamy również do dyspozycji podręczne menu funkcyjne uruchamiane wspomnianym wcześniej przyciskiem Fn, umieszczonym z tyłu obudowy. Możemy znaleźć w nim następujące elementy:
- Szybkość migawki,
- Wartość przysłony,
- Kompensacja ekspozycji,
- Czułość ISO,
- Balans bieli,
- Kreator obrazu,
- Inteligentny filtr,
- Pomiar światła,
- Tryb ustawiania ostrości,
- Obszaru AF,
- Tryb wyzwalania migawki,
- Tryb lampy błyskowej.
Warto dodać, że w modelach NX200 i NX20 menu funkcyjne było bogatsze o 4 elementy, czyli mieliśmy szybki dostęp do większej liczby parametrów i opcji. Skoro projektanci NX300 zdecydowali się ograniczyć liczbę elementów mogli zrezygnować z tych, do których szybki dostęp dają dedykowane przyciski, czyli kompensacja ekspozycji, ISO, tryb migawki oraz tryb ustawiania ostrości.
Wyświetlacz
Samsung NX300 wyposażony jest w 3.31-calowy wyświetlacz wykonany w technologii AMOLED i pokrywający 100% kadru. W odróżnieniu od NX200, czy NX210 gdzie mieliśmy stały wyświetlacz, w nowym modelu zdecydowano się na odchylany (w górę o 90 i w dół o 45 stopni). Ekran został wykonany w technologii PenTile i ma rozdzielczość 768 tys. punktów (800×480). Jasność wyświetlacza można kontrolować w 5-stopniowej skali. Ponadto dostępna jest opcja automatycznej regulacji jasności.
Obraz na wyświetlaczu jest wyraźny, kontrastowy i dobrze widoczny nawet pod dużym kątem. Daje się jednak zauważyć zmianę kolorystyki w takim przypadku i obraz ma delikatne zielonkawo-niebieskie zabarwienie. Kiedy fotografujemy w pomieszczeniach lub przy pochmurnej pogodzie obraz na ekranie pozostaje dobrze widoczny. Problemy pojawiają się jednak przy pracy w pełnym słońcu, szczególnie jeśli światło pada bezpośrednio na wyświetlacz. Nawet przy maksymalnym poziomie rozjaśnienia obraz jest słabo widoczny i dość mocno przeszkadzają odbicia otoczenia. Co prawda nie mieliśmy okazji na bezpośrednie porównanie ekranu w NX300 do starszych modeli, jednak w przypadku testowanych przez nas aparatów NX200, czy NX20 nie zauważyliśmy takich problemów.
W trybie fotografowania informacje wyświetlane na ekranie zmieniamy za pomocą przycisku DISP. Informacje w poszczególnych trybach podglądu wyglądają następująco:
- podstawowe informacje w ramce u dołu ekranu oraz punkt AF,
- podstawowe informacje + elektroniczna poziomica,
- dodatkowe ikony ustawień wybranych parametrów,
- tryb użytkownika.
W trybie użytkownika mamy możliwość określenia elementów wyświetlanych na ekranie. Należą do nich ikony informacyjne, histogram, data i czas oraz skala odległości (przy korzystaniu z odpowiedniego obiektywu). Osobno w menu ustawień własnych jest opcja pozwalająca wyświetlić siatkę kadrowania (4 rodzaje), która widoczna jest w każdym z trybów.
W trakcie przeglądania zdjęć mamy do dyspozycji trzy tryby ich wyświetlania:
- zdjęcie + podstawowe informacje na dole ekranu,
- dodatkowe informacje o parametrach wyświetlane w przezroczystej ramce na tle zdjęcia,
- miniaturka zdjęcia + histogramy RGBY + dodatkowe informacje.
Zdjęcia można również powiększać lub wyświetlać w formie miniaturek. Do dyspozycji mamy 2 poziomy z 15 lub 28 zdjęciami. Dodatkowo u dołu ekranu widoczny jest dotykowy przycisk FILTER, który umożliwia segregowanie plików według daty, typu lub miejsce wykonania (jedynie dla zdjęć wykonanych z modułem GPS)
Wyświetlacz w Samsungu NX300 umożliwia dotykową obsługę aparatu. Trzeba przyznać, że w tym zakresie możliwości są naprawdę szerokie. Dotykowo możemy przeglądać menu główne i dokonywać ustawień. Również podręczne menu funkcyjne możemy w pełni obsługiwać palcem na ekranie. W testowanym aparacie nie zabrakło także opcji pozwalającej wskazywanie miejsca na wyświetlaczu, w którym aparat ma ustawić ostrość. Ponadto można ją połączyć z automatycznym wyzwalaniem migawki. Dotykowa obsługa jest również możliwa w trybie odtwarzanie. Możemy przeglądać kolejne zdjęcia, przesuwając po prostu palcem po ekranie lub przewijać widok miniatur. Dotykowo można też uruchamiać odtwarzanie filmu. Dotykowa obsługa w NX300 działa bez większych problemów. Musimy przyznać, że jest bardzo intuicyjna i w zasadzie nie wymaga większych wysiłków, aby w miarę szybko zapoznać się z jej możliwościami.
Tryb wideo
W Samsungu NX300 do dyspozycji mamy następujące tryby nagrywania filmów:
- Full HD 1920×1080 pikseli 50p,
- Full HD 1920×1080 pikseli 25p,
- HD 1920×810 pikseli 24p,
- HD 1280×720 pikseli 50p,
- HD 1280×720 pikseli 25p,
- VGA 640×480 pikseli 25p,
- QVGA 320×240 pikseli 25p.
W Samsungu NX300 nie mamy oddzielnego trybu filmowania. Nagrywanie możemy rozpocząć w dowolnej chwili wciskając po prostu dedykowany do tego przycisk. Filmy można zapisywać w jakości normalnej (Normal) lub wysokiej (HQ). Zakres kontroli parametrów ekspozycji zależy od ustawionego na kole nastaw trybu pracy aparatu, dzięki czemu do wyboru mamy sterowanie automatyczne (program P), preselekcję przysłony (A), preselekcję migawki (S) oraz tryb w pełni manualny (M). Warto dodać, że w trybach półautomatycznych oraz ręcznym migawkę oraz przysłonę możemy zmieniać również podczas nagrywania filmu. Kompensacja ekspozycji również możemy kontrolować, jednak odpowiednich ustawień musimy dokonać przed rozpoczęciem nagrywania. Czułość można ustawiać jedynie w trybie M, bowiem w pozostałych kontrolowana jest automatycznie. Poza tym w trybie filmowania dostępny jest również kreator obrazu (ustawienie koloru, nasycenia, ostrości i kontrastu) oraz możliwość kontroli balansu bieli. Można także włączyć stabilizację w obiektywie (jeśli jest dostępna) oraz skorzystać z samowyzwalacza. Kontrola ostrości podczas filmowania może odbywać się automatycznie lub ręcznie.
Użytecznym rozwiązaniem dostępnym podczas filmowania jest możliwość pauzowania (przyciskiem OK), dzięki której można nagrać pojedynczy film składający się na przykład z kilku ujęć. Praca autofokusa jest dość szybka i precyzyjna, w naszej ocenie nie odstaje od konkurencyjnych bezlusterkowców. Aparat posiada wbudowany mikrofon stereo. Niestety poza dźwiękiem otoczenia rejestruje on również wszelkie dźwięki związane z obsługą aparatu. W związku z tym na ścieżce dźwiękowej można usłyszeć pracę autofokusa oraz inne odgłosy związane na przykład z obsługą pokręteł podczas korzystania z trybu ręcznego.
Samsung umożliwia również nagrywanie filmów z wykorzystaniem opcji Inteligentny filtr. Dodatkowo w menu filmu odnajdziemy opcję pozwalającą na filmowanie w przyspieszonym lub zwolnionym tempie. Odpowiednie opcje znajdziemy, pod pozycją o enigmatycznie brzmiącej nazwie „Wiele ruchów”. Poza opcją x1 przy której filmy nagrywane są w normalnym tempie, do wyboru mamy również x0.25, x0.5, x5, x10 oraz x20. Warto również dodać, że dostępność opcji x0.25 oraz x0.5 zależna jest od wybranego trybu filmowania.
Przykładowe filmy
- film 1 – Full HD 1920×1080 pix, 50p, 36.4 MB,
- film 2 – Full HD 1920×1080 pix, 50p, 39.0 MB,
- film 3 – Full HD 1920×1080 pix, 50p, 51.3 MB (film nagrany po zmroku),
- film 4 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 36.2 MB,
- film 5 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 38.3 MB (działanie AF z NX 30 mm f/2.0),
- film 6 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 39.8 MB (działanie AF z NX 45 mm f/1.8 2D/3D),
- film 7 – HD 1920×810 pix, 24p, 31.6 MB,
- film 8 – HD 1920×810 pix, 24p, 32.7 MB,
- film 9 – HD 1280×720 pix, 50p, 26.3 MB,
- film 10 – HD 1280×720 pix, 50p, 23.5 MB,
- film 11 – HD 1280×720 pix, 50p, 29.3 MB (film nagrany po zmroku),
- film 12 – HD 1280×720 pix, 25p, 21.1 MB,
- film 13 – VGA 640×480 pix, 25p, 8.3 MB,
- film 14 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 27.3 MB (filtr Winieta),
- film 15 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 27.3 MB (filtr Kredka),
- film 16 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 28.7 MB (filtr Wybrany kolor (niebieski)),
- film 17 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 28.3 MB (filtr Szkic tuszem),
- film 18 – Full HD 1920×1080 pix, 15p, 14.6 MB (filtr Efekt miniatury),
- film 19 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 13.4 MB (tryb x5),
- film 20 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 10.1 MB (tryb x10),
- film 21 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 16.5 MB (tryb x20),
- film 22 – Full HD 1920×1080 pix, 25p, 56.8 MB (tryb x0.5),
- film 23 – VGA 640×480 pix, 25p, 23.4 MB (tryb x0.25),
Wizjer
Samsung NX300 nie ma wbudowanego wizjera. Co więcej, nie oferuje on również możliwości skorzystania z opcjonalnego wizjera zewnętrznego.