Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Samsung NX300 - test aparatu

6 czerwca 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 76

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Samsunga NX300 prezentujemy na poniższym wykresie. Zakres tonalny wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Samsung NX300 - Zakres tonalny

Samsung NX300 notuje maksymalną wartość zakresu tonalnego dla najlepszej jakości obrazu na poziomie 6.5 EV. Nie jest to może szczególnie wysoki wynik, ale można go uznać za całkiem niezły rezultat, zwłaszcza że jest minimalnie lepszy niż w przypadku modelu NX20. Pod tym względem testowany aparat zachowuje się również dobrze na tle konkurencji. Co prawda brakuje mu niecałe 0.3 EV do osiągu Sony NEX-5R, ale z drugiej strony nieznacznie wyprzedza EOS-a M. Ponadto jego wynik jest w zasadzie identyczny jak Olympusa E-PL5, choć trzeba zauważyć, że ten ostatni osiągnął go dla ISO 200.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów NX300 również wypada nieźle. Co prawda, jeżeli chodzi o maksymalne wyniki (dla ISO 100), to o ponad 1 EV przegrywa z Sony NEX-5R, ale podobnie jak wcześniej notuje nieznaczną przewagę nad bezlusterkowcem Canona. W stosunku do Samsunga NX20 wypada dość podobnie, a dla SNR=2 i 1 jego wyniki są nawet minimalnie lepsze.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Samsung NX300 - Zakres tonalny
200 Samsung NX300 - Zakres tonalny
400 Samsung NX300 - Zakres tonalny
800 Samsung NX300 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX300 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX300 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX300 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX300 - Zakres tonalny
25600 Samsung NX300 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Samsung NX300 - Zakres tonalny
200 Samsung NX300 - Zakres tonalny
400 Samsung NX300 - Zakres tonalny
800 Samsung NX300 - Zakres tonalny
1600 Samsung NX300 - Zakres tonalny
3200 Samsung NX300 - Zakres tonalny
6400 Samsung NX300 - Zakres tonalny
12800 Samsung NX300 - Zakres tonalny
25600 Samsung NX300 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe. Ponieważ porównania dokonujemy z Panasonikiem GF6, którego najniższą czułością jest ISO 160, wykonaliśmy w NX300 dodatkowe zdjęcia przy tej właśnie czułości, dobierając odpowiednią wartość przysłony.

Samsung NX300 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
160 ISO
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
GF6
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
GF6
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny

Łatwo zauważyć, że przy niższych czułościach testowany aparat poradził sobie wyraźnie lepiej z rozjaśnianiem ciemnych partii obrazu. Nie jest to w zasadzie zaskakujący wynik, bowiem już na oryginalnym zdjęciu GF6 prezentuje się gorzej niż NX300. Przy ISO 1600 w przypadku obu aparatów wydobycie jakichkolwiek szczegółów okazało się być niemożliwe. Widać jednak, że szum w bezlusterkowcu Samsunga jest niższy niż w aparacie Panasonika.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobne wyniki w obu aparatach. Zarówno na niskich czułościach, jaki i przy ISO 1600 różnice są w zasadzie minimalne, a wskazywanie faworyta w tym przypadku nie ma raczej większego sensu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
160 ISO
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
GF6
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
1600 ISO
NX300
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny
GF6
Samsung NX300 - Zakres tonalny Samsung NX300 - Zakres tonalny