Olympus E-P5 - test aparatu
1. Wstęp
Olympus E-P5 to już trzeci PEN wyposażony w ten sam sensor co OM-D E-M5. Obecnie cała seria najnowszych bezlusterkowców Olympusa ma w swoich korpusach tę udaną matrycę. Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że w modelu E-PM2 zaobserwowaliśmy nieco wyższe szumy, a także niższy zakres tonalny niż w E-M5. Oczywiście, w niniejszym teście przekonamy się, jak sprawa wygląda z E-P5.
E-P5 niewątpliwie wyróżnia się swoim wyglądem. Stylistyka nowego PEN-a bezpośrednio nawiązuje do dawnych, analogowych odpowiedników tej serii. Wygląd to jednak nie wszystko. E-P5 wykonano z wysokiej jakości tworzyw, z dużą dbałością o detale. Naszym zdaniem, ten aparat naprawdę może się podobać, co bywa zachętą dla niejednego kupującego.
Patrząc na specyfikację E-P5, aparat ten prezentuje się naprawdę interesująco. Stabilizacja obrazu w korpusie, szybki tryb zdjęć seryjnych czy wspomniana już matryca z OM-D E-M5 (oferująca naprawdę dobrą jakość obrazu) to tylko kilka cech na które warto zwrócić uwagę. W niniejszym artykule postaramy się również odpowiedzieć na pytanie, który z aparatów (E-P5 czy E-M5) jest naszym zdaniem lepszym wyborem na chwilę obecną.
Zapraszamy zatem do lektury następnych rozdziałów testu Olympusa E-P5.
Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Olympusa E-P5, modelu OM-D E-M5 oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | E-P5 |
Data premiery | 2013-05-10 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 2560 x 1920 (JPEG) • 1024 x 768 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 6:6, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix |
Procesor obrazu | TruePic VI |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.2, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4AVC/H.264), AVI (Motion JPEG) • Dźwięk: Stereo PCM/16bit, 48kHz, WAVE |
Zakres ISO | Auto: 200 - 1600 ISO
Ręcznie: Niskie ISO* – 25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV *) Niskie ISO - tryb rozszerzony odpowiadający czułości ISO 100 Bracketing ISO: 3 klatki z krokiem co 1/3, 1/2 lub 1 EV |
Migawka | Mechaniczna, sterowana elektronicznie
60 s–1/8000 s w krokach co 1/3, 1/2 lub 1 EV, Bulb (max 30 min.) Funkcja wyzwalania migawki dotykiem |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 30p) 20 lub 17 Mbit/s • 1280 x 720 pix (HD 16:9, zapis 30p) 13 lub 10 Mbit/s Motion-JPEG: • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s • 1280 x 720 pix (Film poklatkowy HD 16:9) z szybkością 10 kl./s maks. rozmiar pliku 4 GB (MOV) lub 2 GB (Motion-JPEG), Wbudowany mikrofon stereo. |
Ogniskowanie | Zaawansowany FAST AF oparty o detekcję kontrastu, MF
• Strefy AF: 35 strefowy, automatyczny lub ręczny wybór strefy, automatyczny wybór z funkcją wykrywania twarzy 800 punktowy, ręczny wybór strefy w trybie powiększenia, • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF , Super punktowy AF • Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14 • Wspomaganie AF: wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Digital ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło słoneczne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• automatyczny balans bieli zachowujący ciepłe kolory wł./wył. • ustawienia własne wg wzorca (2 ustawienia), • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co +/- 1/3, 1/2, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co +/- 1/3, 1/2 lub 2/3 EV Bracketing HDR: 3 lub 5 klatek, w skoku co +/- 2 lub 3 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co +/- 2 EV |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Filtry artystyczne (ART), Photo Story, My Mode (pamiętane 4 ustawienia własne użytkownika)
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Makro, Sport, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, tryb DIS, Makrofotografia przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter makro, 3D, Podwodne makro, Podwodne szerokokątne • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Akwarela. |
Zdjęcia seryjne | • Tryb H: z szybkością do 9 kl./s
• Tryb L: z szybkością do 5 (z wyłączoną stabilizacją) lub 4.5 kl./s (z włączoną stabilizacją) w serii do 18 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG • Zdjęcia z interwałem czasowym od 1 do 24 s, maksymalnie 99 zdjęć |
Lampa błyskowa | Wbudowana lampa błyskowa o liczbie przewodniej 10 (ISO 200)
• Tryb działania: Auto, Manualny (Pełna siła błysku, 1/4, 1/16, 1/64), Redukcja efektu czerwonych oczu, Redukcja efektu czerwonych oczu przy długich czasach naświetlania, Synchronizacja na pierwszą i drugą kurtynę migawki, Błysk dopełniający, Wyłączenie błysku. • Synchronizacja wbudowanej lampy do 1/320 s, 1/4000 s (Super FP Mode), • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV, • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL, • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne (4 kanały, 4 grupy), • Synchronizacja zewnętrznej lampy do 1/250 s, 1/4000 s (Super FP Mode), |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s, użytkownika (opóźnienie w zakresie 1-30 s, z interwałem 0.5, 1, 2, lub 3 s, od 1-10 zdjęć) |
Karta pamięci | Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Do filmowania zalecane karty Class 6 |
LCD | Odchylany, 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów,
Jasność regulowana w 7 poziomach Temp. barwowa regulowana w 7 poziomach, Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, 100% pokrycie pola kadru |
Wizjer | Opcjonalnie zewnętrzne:
• VF-4, elektroniczny, 2.360.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 1.48x, odchylany o 90 stopni, montowany w złączu hot-shoe. |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL), wyjście Mikro HDMI typu-D, złącze akcesoriów AP2
• wbudowana karta sieci bezprzewodowej Wi-Fi • obsługa informacji GPS poprzez smartphone |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLN-1 (wydajność ok 400 zdjęć). |
Akcesoria | Akumulator BLN-1, ładowarka BCN-1, |
Waga | 378 g (bez akumulatora)
ok. 420 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 122.3 x 68.9 x 37.2mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
5-osiowa stabilizacja obrazu (przechylanie na boki/ kołysanie przód /tył /przesuniecie w pionie/przesunięcie w poziomie/obracanie) o wydajności wg producenta 5 EV. Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji (2 klatki w trybie fotografowania, 3 klatki w trybie edycji). Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie). Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s. Dostępny w kolorze czarnym, srebrno-czarnym i biało-beżowym. |
Oceny użytkowników | Brak |