Olympus E-P5 - test aparatu
8. Zakres tonalny
W tej kategorii, E-P5 zachowuje się bardzo podobnie do OM-D E-M5, krótko mówiąc – bardzo dobrze. Teoretycznie nie jest to zaskoczeniem, w praktyce jednak osiągi PEN-a E-PM2 różniły się w pewnym stopniu od OM-D, a w obu tych modelach odnajdziemy analogiczne sensory. Dla wysokiej jakości zdjęć, porównywalne wyniki co w E-P5, zarejestrowaliśmy także w Fujifilm X-E1. Z kolei dla SNR=10, PEN zanotował odrobinę wyższe rezultaty. Jak widać na powyższym wykresie, wartości zakresu dla ISO 100 są niższe od ISO 200. Warto jednak zwrócić uwagę, że jest to rozszerzona wartość czułości, a zatem wartości uzyskane przy jej wykorzystaniu należy traktować z pewną rezerwą.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Granica bieli | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 | ||||
ISO | Granica czerni | |||
100 | ||||
200 | ||||
400 | ||||
800 | ||||
1600 | ||||
3200 | ||||
6400 | ||||
12800 | ||||
25600 |
Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 160 i przysłonie f/20 oraz ISO 1600 i przysłonie f/16. Dodatkowo, scenkę sfotografowaliśmy aparatem Olympus E-P5 wykorzystując czułość ISO 100 i przysłonę f/16. Czasy otwarcia migawki wynosiły odpowiednio 30 s dla niższych i 2 s dla wyższej czułości. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
160 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|
Prezentowane powyżej wycinki mówią same za siebie. Szum na obrazach z Panasonika jest o wiele bardziej intensywny niż w Olympusie. Zdjęcia wykonane za pomocą Lumiksa na czułościach ISO 160 i 1600 w zasadzie niewiele się od siebie różnią. Rozczarowująca jest także duża ilość zakłóceń na fotografiach nie poddanych jeszcze obróbce.
Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobny efekt w przypadku obydwu porównywanych aparatów. Ilość odzyskanych szczegółów jest minimalna i trudno wskazać faworyta w tym przypadku. Warto jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że obraz z PEN-a przy ISO 100 jest znacznie jaśniejszy. Aparat ten ma najwyraźniej zupełnie inaczej skalibrowaną tę wartość czułości, gdyż zachowaliśmy równoważne parametry ekspozycji.
100 ISO | |||
|
|
|
|
|
|||
160 ISO | |||
|
|||
1600 ISO | |||
|
|||
|