Olympus E-P5 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Korpus PEN-a wykonano w całości z metalu, a solidność i sztywność tej konstrukcji czuć już przy pierwszym kontakcie z tym aparatem. E-P5 jest nieznacznie większy od poprzednika, a przy tym 51 gramów cięższy. Na rękojeści znajduje się nakładka z twardego tworzywa sztucznego, która w przeciwieństwie do tej z modelu E-PL5 nie jest wymienna. Niewielki fragment tylnej ścianki, przeznaczony na kciuk prawej dłoni, wyklejono gumą mającą na celu poprawę chwytu aparatu. Poszczególne części obudowy są dobrze ze sobą spasowane i nie znaleźliśmy żadnych niepokojących uchybień w tym względzie. Niestety, aparat nie został uszczelniony, tym samym nie jest on odporny na działanie niekorzystnych czynników atmosferycznych (np. kurzu i wody).
Z wyglądu, PEN przypomina dawne aparaty analogowe i naprawdę może się podobać. Matowa, srebrno-czarna obudowa prezentuje się bardzo elegancko, a chromowane wykończenia podkreślają jej stylowy charakter. W sklepach znajdziemy ponadto wersję czarną, a także biało-beżową.
Zasilanie i gniazda
Olympus E-P5 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym BLN-1 o pojemności 1220 mAh i napięciu 7.6 V. Wg producenta naładowane ogniwo powinno pozwolić na wykonanie 400 zdjęć, a nasze doświadczenia potwierdzają tę liczbę. W zestawie z aparatem dostajemy ładowarkę o oznaczeniu BCN-1. Producent nie oferuje niestety możliwości stałego zasilania aparatu.
W testowanym PEN-ie wykorzystywane są karty pamięci SD, SDHC oraz SDXC (a także zgodne z UHS-I, Eye-Fi, Flash Air).
PEN-a E-P5 wyposażono w dwa standardowe gniazda. Wielofunkcyjne złącze USB, które może również służyć do wyprowadzania sygnału A/V oraz złącze HDMI (typu D), pozwalające na wyświetlanie filmów i zdjęć na telewizorach Full HD. Złącze USB służy również do podłączania systemowego wężyka RM-UC1, czy drukarki umożliwiającej wydruk bezpośredni.
Olympus E-P5, tak jak pozostałe PEN-y, posiada gniazdo akcesoriów dodatkowych (AP2). Znajduje się ono bezpośrednio pod gorącą stopką, której pokrywka zabezpiecza również samo złącze. Do akcesoriów, które można podłączyć do gniazda AP2 należą: zestaw mikrofonowy SEMA-1, celownik elektroniczny VF-2, VF-3 lub VF-4, jak również zestaw oświetleniowy dla makrofotografii MAL-1. Mamy także możliwość podłączenia modułu komunikacyjnego PENPAL (PENPAL Bluetooth Communication Unit), który pozwala użytkownikom zapisywać i wysyłać skompresowane zdjęcia bezpośrednio z aparatu do komputera lub smartfonu poprzez Bluetooth (obsługujących Bluetooth® o profilach OOP lub BIP). Złącze to umożliwia również podłączenie jednej z dostępnych w ofercie producenta zewnętrznych lamp błyskowych.
Przyciski
Układ elementów sterujących został przeprojektowany w stosunku do poprzednika. Omawianie przycisków i pokręteł zaczniemy jak zwykle od górnej części aparatu.
Poza tradycyjnym spustem migawki, na górnej ściance znajduje się włącznik aparatu, guzik Fn, drugie pokrętło regulacyjne oraz kółko trybów pracy. Na tym ostatnim odnajdziemy następujące pozycje:
- iAuto – tryb automatyczny, w którym większość parametrów dobierana jest automatycznie, a w menu podręcznym odnajdziemy specjalne ikonki i podpowiedzi upraszczające ustawianie parametrów. Przykładowe pozycje podręcznego menu: Zmiana Nasycenia Kolorów, Zmiana Jasności, Rozmycie Tła itd.
- ART – 12 różnych filtrów artystycznych: Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia, Dramatyczna Tonacja, Grafika Key Line, Akwarela oraz opcja bracketingu filtrów,
- SCN – wybór jednego z predefiniowanych ustawień aparatu dostosowanego do różnych okoliczności: Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz+Portret, Sport, Sceny Nocne, Scena Nocna+Portret, Dzieci, Jasna Tonacja, Ciemna Tonacja, Tryb Dis, Makro, Makro-przyroda, Przy Świecach, Zachód Słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne Ognie, Plaża i Śnieg, Efekt Rybiego Oka*, Szeroki Kąt*, Makro* (* – przeznaczone do użytku z opcjonalnymi konwerterami do obiektywu), Zdjęcia 3D,
- Fotostory – tryb fotografowania z zastosowaniem kilku układu stykówek, ramek oraz efektów kolorystycznych,
- Film – tryb filmowania,
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
Do guzika Fn możemy przyporządkować jedną z kilkunastu wypisanych poniżej funkcji:
- regulacja czułości ISO,
- balans bieli,
- focus-peaking,
- AEL/AFL
- podgląd głębi ostrości,
- wybór pola AF,
- ustawianie domyślnej pozycji obszaru AF,
- tryb MF (manualnego ustawiania ostrości),
- zmiana jakości zdjęcia (RAW/JPEG),
- podświetlenie LCD,
- tryb podwodny,
- kompensacja ekspozycji,
- Live-guide,
- telekonwerter cyfrowy,
- powiększenie obrazu.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Po lewej stronie złącza akcesoriów AP2 umieszczono przycisk podnoszący wbudowaną lampę błyskową. W górnej prawej części tylnego panelu znajduje się podstawowe pokrętło sterujące. W trybie przeglądania umożliwia ono powiększanie zdjęć, a także włączanie widoku miniaturek i kalendarza. Tuż przy prawym górnym rogu ekranu LCD widzimy dwupozycyjną dźwignię. W zależności od jej położenia, zmieniają się funkcje obu pokręteł sterujących. W menu aparatu mamy cztery różne warianty sposobu ich pracy (mode1–mode4), opisane na poniższym rysunku:
W środku wspomnianej dźwigni znajduje się przycisk uruchamiający nagrywanie wideo. Pod nim zlokalizowano guzik lupy, pozwalający na powiększenie obrazu zarówno podczas fotografowania jak i przeglądania zdjęć. Obydwa klawisze da się przeprogramować w menu aparatu.
Nieco niżej natrafiamy na przycisk MENU uruchamiający główne menu aparatu. Dalej na prawo widzimy guzik INFO, sterujący sposobem wyświetlania obrazu w trybach fotografowania i przeglądania. Pod nimi znajduje się wybierak wielofunkcyjny, który poza przyciskami kierunkowymi obsługuje następujące funkcje:
- górny – kompensacja ekspozycji,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – tryb seryjny lub samowyzwalacz,
- lewy – wybór pola AF.
- kompensacja ekspozycji,
- tryb lampy błyskowej,
- tryb seryjny lub samowyzwalacz,
- ISO,
- balans bieli.
Menu
Menu Olympusa E-P5 zostało zorganizowane podobnie jak w OM-D E-M5 i innych PEN-ach. Składa się ono z zakładek obejmujących: ustawienia fotografowania (2 zakładki), podgląd zdjęć, ustawienia użytkownika, złącza akcesoriów dodatkowych i konfigurację. Poszczególne pozycje menu prezentują się opisano poniżej.
Menu fotografowania:
- ustawienia karty – formatowanie karty, kasowanie zawartości,
- resetowanie ustawień / Moje Ustawienia,
- tryb obrazu – wybór trybu obrazu, większość z nich można regulować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (zakres regulacji w przedziale od −2 do +2 ze skokiem jednostkowym) i tonacji zdjęcia (Auto, Normalna, Jasna/Ciemna tonacja),
- i-Enhance – enigmatycznie brzmiące poprawianie kolorystyki zdjęcia, dodatkowo można wybrać siłę efektu: mocno, standard, słabo,
- Vivid,
- Natural,
- Muted,
- Portret,
- Monochrome – dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony,
- Własne – umożliwia wygodne zapamiętanie własnej kombinacji powyższych opcji,
- ART1–ART11 (Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia, Dramatyczna Tonacja, Grafika Key Line oraz Akwarela),
- jakość zdjęcia i filmu – zapis RAW, JPEG Large/Normal/Small z jakością SuperFine/Fine/Normal/Basic, kombinacje RAW+JPEG, filmy MOV Full HD oraz HD (jakość Fine lub Normal) oraz Motion JPEG HD lub SD,
- proporcje obrazu – 4:3, 3:4, 16:9, 3:2, 1:1,
- telekonwerter cyfrowy,
- samowyzwalacz/tryb seryjny,
- stabilizacja matrycy – możliwość ustawienia ogniskowej obiektywu (w przypadku podłączenia pozasystemowego obiektywu, którego ogniskowa nie została rozpoznana) oraz trybu pracy: OFF, włączona, stabilizacja tylko w pionie, tylko w poziomie (dwie ostatnie opcje przydatne np. przy panoramowaniu),
- bracketing – bracketing ekspozycji, balansu bieli, siły błysku lampy błyskowej, czułości ISO, HDR oraz filtrów artystycznych,
- wielokrotna ekspozycja – możliwość wykonania wielokrotnej ekspozycji pojedynczego zdjęcia (dwukrotnej pod rząd bądź nakładki na uprzednio wykonane),
- ustawienia timelapse (liczba zdjęć, godzina rozpoczęcia, interwał),
- zdalne wyzwalanie lamp błyskowych.
Menu odtwarzania:
- pokaz slajdów,
- automatyczne obracanie pionowych zdjęć,
- edycja zdjęć – kompensacja cieni, usuwanie efektu czerwonych oczu, kadrowanie, proporcje, konwersja do czerni-bieli, sepia, nasycenie, zmiana rozmiaru, e-portret (wygładzanie skóry), dodawanie notatek głosowych do zdjęć, nakładanie zdjęć (maks. 3 w formacie RAW),
- drukowanie,
- kasowanie ochrony zdjęć,
- połączenie ze smartfonem.
Menu użytkownika, podobnie jak w innych PEN-ach, jest bardzo rozbudowane. W E-P składa się ona z 10 pozycji oznaczonych literami od A do J, w których pogrupowane są najróżniejsze opcje związane z działaniem aparatu i wykonywaniem zdjęć:
A – AF/MF
- Tryb AF – ustawienie trybu pracy autofokusu przy fotografowaniu i filmie,
- Permanentny AF,
- AEL/AFL – dostosowywanie blokady AE/AF:
- Resetowanie obiektywu – ustawianie ogniska obiektywu na nieskończoność przy każdym wyłączeniu aparatu,
- Ostrość w trybie Bulb/Time – możliwość ręcznego ostrzenia w trakcie ekspozycji Bulb/Time (domyślnie wyłączone),
- Kierunek kręcenia pierścieniem ostrości,
- Asystent MF,
- Domyślny obszar autofokusu – wybieralny później za pomocą przycisku,
- Wspomaganie AF wbudowaną lampką,
- Priorytet twarzy.
B – Przyciski/Pokrętła
- Funkcje przycisków programowalnych – przypisanie funkcji do przycisków programowalnych,
- Funkcje pokręteł sterujących w trybach P, A, S, M, w trybie odtwarzania i w menu,
- Kierunek obrotu pokrętła sterującego przy ustawianiu parametrów ekspozycji,
- Funkcja pokrętła trybu,
- Funkcja dźwigni (zmiana trybu działania pokręteł sterujących).
C – Wyzwalanie
- Włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-S,
- Włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-C,
- Prędkość zdjęć seryjnych w trybie L (1 kl/s, 2 kl/s, 3 kl/s, 4 kl/s, 4.5 kl/s, 5 kl/s),
- Prędkość zdjęć seryjnych w trybie H (5 kl/s, 6 kl/s, 7 kl/s, 8 kl/s, 9 kl/s),
- Zdjęcia seryjne + IS wyłączona – automatyczne wyłączanie się stabilizacji obrazu podczas zdjęć seryjnych,
- Uruchamianie stabilizacji obrazu po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
- Priorytet stabilizacji obiektywu,
- Opóźnienie wyzwalania migawki (shutter-lag): normalne, krótkie.
D – Wyświetlanie/dźwięk/PC
- HDMI – ustawienie formatu wyjściowego (1080i, 720p, 480p/576p) oraz włączenie możliwości sterowania aparatem za pomocą pilota TV,
- Wyjście wideo – PAL/NTSC,
- Ustawienia sterowania – opcje konfiguracyjne dla trybów iAuto, P/A/S/M i ART/SCN,
- Ustawienie info/miniaturek – określenie informacji wyświetlanych w trybie podglądu zdjęć i Live View (m.in. histogram, stykówka, cienie i światła) / włączenie lub wyłączenie widoczności kolejnych ekranów miniaturek i kalendarza,
- Wyświetlanie siatki,
- Ustawienia trybu obrazowania – wybór elementów wyświetlanych przy wyborze trybu obrazu,
- Ustawienia histogramu – zakres wyświetlanych świateł i cieni (0–255),
- Przewodnik trybów – włączenie prostego opisu w trakcie wybierania trybów,
- Nocne kadry – automatyczne dostosowywanie jasności monitora,
- Częstotliwość,
- Tryb ART LV – wybór sposobu wyświetlania efektów filtrów artystycznych na wyświetlaczu po naciśnięciu spustu migawki do połowy: mode1 – priorytetem jest dokładne przedstawienie efektu kosztem płynności obrazu, mode2 – priorytetem jest płynność obrazu, kosztem niedokładnego przedstawienia efektu,
- Tryb zbliżenia LV – ustawia sposób przybliżania obrazu w trybie podglądu zdjęć (przybliżenie od razu centrum bądź najpierw wybór obszaru przybliżenia),
- Ustawienia podglądu (focus-peaking): czarne, białe,
- Podświetlanie LCD – czas podświetlania LCD na maksymalnym poziomie w stanie bezczynności aparatu (8 s, 30 s, 1 min, ciągły),
- Czas uśpienia aparatu – wyłączone, 1, 3, 5, 10 minut,
- Automatyczne wyłączanie (po zadanym czasie nieaktywności),
- Dźwięk – możliwość wyłączenia dźwięku ustawiania ostrości,
- Tryb USB – Automatyczny, Zapis, MTP oraz Drukuj.
E – Ekspozycja/ISO
- Krok EV – ustawienie kroku ekspozycji we wszystkich opcjach z nią związanych (1/3, 1/2 lub 1 EV),
- Redukcja szumu przy długich czasach ekspozycji – opcje redukcji szumu: Wyłączona, Włączona (przy każdym zdjęciu), Auto (przy długich czasach ekspozycji),
- Redukcja szumu przy wysokim ISO – stopień redukcji szumu: Wyłączone, Słabo, Standard, Mocno,
- ISO,
- Krok ISO – 1/3 lub 1 EV,
- Ustawienia Auto ISO – wybór domyślnej wartości i górnej granicy Auto ISO,
- Auto ISO – tryby, w których dostępne jest Auto ISO (P/A/S lub Każde),
- Pomiar światła – ESP, Centralnie ważony, Punktowy, Punktowy rozjaśniony/przyciemniony,
- Pomiar AEL – Tryb pomiaru używany przy blokowaniu ekspozycji (do wybrania powyższe bez ESP lub Auto czyli ten sam co wybrany w aparacie),
- Maksymalny czas Bulb/Time – od 1 do 30 minut,
- Monitor Bulb/Time – regulacja mocy podświetlenia ekranu w trybie Bulb/Time,
- Live Bulb – ustawienia dotyczące podglądu obrazu podczas ekspozycji w trybie Bulb,
- Live Time – ustawienia dotyczące podglądu obrazu podczas ekspozycji w trybie Time,
- Czas Anti-shock – czas od naciśnięcia spustu do wykonania zdjęcia (wyłączone, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15, 30 sekund).
F – Ustawienia lampy błyskowej
- X-Sync – wybór czasu synchronizacji błysku – od 1/60 do 1/250 sekundy,
- Dług. błysku – wybór najdłuższego czasu otwarcia migawki przy włączonej lampie błyskowej, od 30 do 1/250 sekundy,
- Połączenie kompensacji ekspozycji i kompensacji błysku.
G – Jakość/Kolor
- Określenie jakości i rodzaju zdjęć dostępnych później przy wyborze jakości zdjęć,
- Rozmiar zdjęć JPEG w trybie M (Middle) oraz S (Small).
- Korekcja winietowania,
- Balans bieli – możliwość korekcji każdego z ustawień balansu bieli: Amber-Blue oraz Green-Magenta,
- Wszystkie balanse bieli – jednoczesne skorygowanie bądź zresetowanie korekcji dla wszystkich balansów bieli,
- Zachowywanie ciepłych kolorów przy Auto WB – przy ustawieniu „wył.”, eliminowane będą ciepłe kolory ze zdjęć wykonanych przy świetle żarowym,
- Balans bieli przy zdjęciach z lampą błyskową (wył., auto, dla lampy błyskowej),
- Przestrzeń RGB – sRGB lub Adobe RGB,
H – Zapis/Kasowanie
- Szybkie kasowanie – bez zapytania o potwierdzenie,
- Kasowanie RAW+JPEG – zachowanie przy kasowaniu zdjęć RAW+JPEG: tylko RAW, tylko JPEG i oba,
- Nazwa pliku – resetowanie nazewnictwa plików,
- Edycja nazwy pliku – możliwość zmiany sposobu nazywania plików,
- Domyślny wybór – wybór domyślnej opcji przy zapytaniach Tak/Nie,
- Ustawienie DPI – ustawienie rozdzielczości dla drukowanych zdjęć,
- Ustawienie copyright.
I – Film
- Tryb – tryb pracy w trakcie filmowania: P, A, S, M,
- Nagrywanie dźwięku w filmie,
- Efekty filmu,
- Redukcja szumu wiatru – wyłączona, słabo, standard, mocno,
- Głośność nagrania – słabo, standard, mocno.
J – Narzędzia
- Mapowanie pikseli,
- Przesunięcie ekspozycji w różnych trybach pomiaru światła,
- Poziom ostrzeżenia baterii o jej niskim stanie,
- Kalibrowanie elektronicznej poziomicy,
- Ustawienia ekranu dotykowego,
- Eye-Fi – włączenie lub wyłączenie przesyłania podczas korzystania z karty Eye-Fi.
Menu złącza akcesoriów dodatkowych:
- A – Współdzielenie PENPAL
- Proszę czekać – odbieranie obrazów i dodawanie hostów do książki adresowej,
- Książka adresowa (Lista adresowa, Timer wyszukiwania, Nowe parowanie),
- Mój PENPAL – informacje o urządzeniu OLYMPUS PENPAL, w tym nazwa, adres i obsługiwane usługi,
- Rozmiar wysyłanych zdjęć (mały 640×480 pix, średni 1280×960 pix, duży 1920×1440 pix).
- B – Album PENPAL
- Kopiuj wszystko – kopiowanie wszystkich plików pomiędzy kartą pamięci a urządzeniem Olympus PENPAL,
- Kasowanie ochrony – usuwanie ochrony ze wszystkich obrazów w albumie Olympus PENPAL,
- Użycie pamięci albumu – pokazuje liczbę zdjęć w albumie oraz liczbę zdjęć, jaką można zapisać (dla opcji rozmiar średni),
- Ustawienia pamięci albumu – usuwanie wszystkich zdjęć z albumu i formatowanie albumu,
- Rozmiar kopii zdjęć – duży: rozmiar kopiowanych obrazów nie jest zmieniany, średni: obrazy są kopiowane w rozmiarze odpowiadającym rozdzielczości 1920×1440.
- C – Wizjer elektroniczny
- Regulacja wizjera – dostosowywanie jasności i temperatury barwowej opcjonalnego wizjera elektronicznego.
Menu ustawień:
- ustawienia zegara,
- wybór języka,
- regulacja wyświetlacza,
- określenie czasu wyświetlania zdjęcia po jego wykonaniu,
- ustawienia Wi-Fi,
- wyświetlanie menu użytkownika i menu złącza akcesoriów dodatkowych (ON/OFF),
- wersja oprogramowania.
Poruszanie się po menu jest dość wygodne, aczkolwiek liczba zakładek oraz opcji może przyprawić o zawrót głowy w pierwszym momencie. Podobnie jak w innych PEN-ach, nazewnictwo niektórych pozycji czasami niewiele mówi, a to powoduje, że niezbędne staje się zajrzenie do instrukcji. Możliwości konfiguracyjne E-P5 są naprawdę duże i warto zapoznać się dokładnie ze wszystkimi opcjami, poświęcając nawet dłuższą chwilę na przejrzenie instrukcji. To pozwoli na dokonanie ustawień zgodnie z naszymi preferencjami, zwłaszcza że sporą część opcji wystarczy ustawić tylko raz i nie musimy się potem nimi martwić w czasie normalnego fotografowania.
Wyświetlacz
Olympus E-P5 został wyposażony w 3-calowy wyświetlacz typu LCD o rozdzielczości 1 037 000 punktów. W nowym Olympusie zastosowano mechanizm pozwalający na odchylanie wyświetlacza do 50 stopni w dół i do 80 stopni w górę. Podobnie jak PEN-ach E-PL5 i E-PM2 ekran w E-P5 jest dotykowy. W menu aparatu znajdziemy opcje umożliwiające regulację wyświetlacza pod względem jasności w 7-stopniowej skali oraz pod względem temperatury barwowej w 7-stopniowej skali. Dodatkowo do wyboru mamy dwa tryby kolorystyki obrazu: natural i vivid.
Do jakości wyświetlanego obrazu nie mamy w zasadzie zastrzeżeń, bowiem jest on wyrazisty i czytelny. Problemy pojawiają się przy silnym oświetleniu zewnętrznym, a brak powłok antyrefleksyjnych daje nieco się we znaki. Warto wówczas podnieść luminancję LCD (w menu aparatu).
Sterowanie podstawowymi parametrami w E-P5 odbywa się poprzez swego rodzaju menu podręczne, które może być wyświetlane w dwóch trybach do wyboru – tzw. „Sterowanie na żywo” oraz „Pełny panel sterowania”. Ten pierwszy przypomina sposób obsługi aparatów kompaktowych – większość niezbędnych opcji dostępna jest w menu podręcznym uruchamianym przyciskiem OK.
Drugi typ bardziej przypomina panel opcji spotykany w lustrzankach, gdzie naraz wyświetlana jest większość ustawień, po których poruszamy się przyciskami „krzyżaka” (lub dotykowo), a zmian dokonujemy za pomocą pokrętła sterującego. Dostępnych w tym trybie opcji jest więcej, jednak zasłaniają one większość kadru. Poniżej prezentujemy schemat zawarty w instrukcji obsługi aparatu.
- Wybrana aktualnie opcja,
- Czułość ISO,
- Fotografowanie sekwencyjne/samowyzwalacz,
- Tryb lampy błyskowej,
- Sterowanie natężeniem błysku,
- Balans bieli/kompensacja balansu bieli,
- Tryb obrazu,
- Ostrość/kontrast/nasycenie/gradacja/filtr czarno-biały/odcień obrazu,
- Przestrzeń barwna,
- Przypisanie przycisku,
- Priorytet twarzy,
- Tryb pomiaru,
- Współczynnik proporcji obrazu,
- Tryb zapisu,
- Tryb/pole AF,
- Tryb stabilizacji.
Podczas fotografowania do wyboru mamy pięć trybów podglądu aktualnego kadru (dostępność każdego z trybów można z osobna włączyć lub wyłączyć w ustawieniach aparatu):
- Tylko obraz,
- Obraz + poziomica,
- Obraz + podstawowe informacje,
- Obraz + histogram,
- Cienie i światła (wyświetlane są miejsca niedoświetlone/przepalone).
W trybie odtwarzania dostępnych jest sześć widoków zdjęcia:
- sam obraz, bez żadnych informacji,
- obraz wraz z podstawowymi parametrami (rozdzielczość, data wykonania),
- miniaturka wraz z histogramem RGBY oraz licznymi parametrami ekspozycji,
- powiększony histogram jasności,
- podgląd cieni/prześwietleń,
- stykówka – tryb wyświetlania pary zdjęć obok siebie.
Zdjęcia można również przeglądać w formie indeksów (4, 9, 25 lub 100 miniaturek) oraz z poziomu kalendarza. Również w tym przypadków wyświetlanie poszczególnych widoków można ustawić sobie według własnych preferencji.
Warto napisać parę słów o tym, jakie możliwości oferuje funkcja dotykowego wyświetlacza w E-P5. Ekran umożliwia ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu. Możemy również wybierać miejsce położenia ramki ostrości oraz ustawiać jej wielkość. Dotykając ikonę lupy można powiększyć obraz w miejscu ustawienia ramki ostrości, a poruszając palcem po ekranie przesuwać wybrany fragment. Dotykowo można także wybierać poszczególne elementy panelu sterowania, aczkolwiek samo ustawianie konkretnego parametru odbywa się pokrętłem. W trybie odtwarzania zdjęć funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, ich powiększanie oraz przechodzenie do podglądu miniaturek. Jeśli fotografujemy w trybie iAUTO dotykowo możemy obsługiwać suwaki w podręcznym menu. W trybie odtwarzania zdjęć funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, ich powiększanie oraz przechodzenie do podglądu miniaturek. Niestety, w przeciwieństwie np. do Canona 650D czy Panasonika GH3, w E-P5 zastosowano rezystancyjny typ wyświetlacza. Z tego względu nie mamy możliwości wielodotykowej obsługi, czyli np. wygodnego powiększania zdjęć przy użyciu dwóch palców. Responsywność ekranu w testowanym Olympusie nie daje większych powodów do narzekań, jednak ustępuje wspomnianym wyżej konstrukcjom.
Wideo
Tryb wideo w E-P5 jest dość mocno rozbudowany. W części opisującej menu można było zauważyć, że filmowanie może się odbywać w trybie P, A, S, M lub jednym z dwunastu trybów artystycznych. Z poziomu menu podręcznego w trybie filmowania możemy sterować trybem stabilizacji, balansem bieli, trybem autofokusu, samowyzwalaczem, formatem i jakością wideo oraz nagrywaniem dźwięku. Istnieje również możliwość wyboru czułości, ale taka opcja dostępna jest tylko w trybie manualnym i wyłącznie w zakresie od ISO 200 do ISO 3200. Nie możemy natomiast sterować sposobem pomiaru światła.
Olympus E-P5 pozwala na zapisywanie filmów w dwóch formatach: AVCHD (MPEG-4AVC/H.264) oraz Motion JPEG (AVI). Filmy w formacie AVCHD są jednak zapisywane z rozszerzeniem MOV, a nie typowym dla tego formatu MTS. Co więcej, nie ma na karcie standardowej dla AVCHD struktury katalogów, a pliki (tak samo jak w przypadku AVI) zapisują się w głównym katalogu ze zdjęciami. Do wyboru mamy następujące rozdzielczości i jakości nagrywanych filmów:
- format AVCHD:
- Full HD 1920×1080 (16:9) 30p, 20 Mbps,
- Full HD 1920×1080 (16:9) 30p, 17 Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 30p, 17 Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 30p, 13 Mbps,
- format Motion JPEG:
- HD 1280×720 (16:9) 30 kl/s,
- VGA 640×480 (4:3) 30 kl/s.
Generalnie jakość filmów jest niezła, choć obraz sprawia wrażenie zbyt mocno wyostrzonego. Da się również dostrzec morę na powtarzających się drobnych wzorach.
Maksymalna wielkość plików wideo ograniczona jest do 4 GB w przypadku MOV i 2 GB w przypadku Motion JPEG. W menu głównym znaleźć można opcje związane z redukcją szumu wiatru oraz regulacją poziomu nagrywanego dźwięku.
Podczas nagrywania filmów z użyciem niektórych filtrów artystycznych obraz na ekranie LCD nie jest wyświetlany w sposób płynny. Również nagrany w takim przypadku film nie będzie się płynnie odtwarzał. W trybie Diorama natomiast wyświetlany na ekranie czas nagrania zmienia się znacznie wolniej niż czas rzeczywisty, a jest to spowodowane tym, że filmy nagrane w tym trybie odtwarzane są w przyspieszonym tempie. Wyświetlane wartości pokazują zatem czas trwania nagranego filmu.
W Olympusie E-P5 obecna jest dodatkowa funkcja pozwalająca na dodanie do nagrywanych filmów specyficznych efektów wizualnych. Podczas filmowania, wciskając dolny przycisk kierunkowy uruchamiamy efekt wielokrotnego powidoku (Multi Echo), który wyświetlany jest za poruszającym się obiektem. Efekt ten będzie aktywny do czasu ponownego wciśnięcia przycisku. Pod prawym przyciskiem kierunkowym mamy natomiast efekt pojedynczego powidoku (One Shot Echo). W tym przypadku powidok wyświetlany jest tylko raz i znika automatycznie po chwili. Oba efekty użyliśmy podczas kręcenia filmu nr 15, zatem można sprawdzić jak wyglądają one w praktyce.
Przykładowe filmy wideo nagrane za pomocą Olympusa E-P5 prezentujemy poniżej. Film nr 10 został nagrany przy użyciu obiektywu Samyang 7.5 mm f/3.5 UMC Fish-eye. W pozostałych przypadkach korzystaliśmy z Olympusa M.Zuiko Digital 12–50 mm f/3.5–6.3 ED EZ.
- film 1 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, 26.9 MB,
- film 2 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, 22.9 MB,
- film 3 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 17 Mbps, 34.8 MB,
- film 4 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 17 Mbps, 27 MB,
- film 5 – AVCHD 1280×720 pix (30p) 13 Mbps, 19.5 MB,
- film 6 – AVCHD 1280×720 pix (30p) 10 Mbps, 18.6 MB,
- film 7 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 48 MB,
- film 8 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 68 MB,
- film 9 – Motion JPEG 640×480 pix (30 kl/s), 35.3 MB,
- film 10 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, 16.9 MB, film nagrany po zmroku,
- film 11 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, filtr Pop Art, 19.9 MB,
- film 12 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, filtr Cross Process, 14 MB,
- film 13 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, filtr Delikatna sepia, 26.7 MB,
- film 14 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, filtr Fotografia otworkowa, 10.8 MB,
- film 15 – AVCHD 1920×1080 pix (30p) 20 Mbps, 30 MB (film z efektami powidoku).
Wizjer
Olympus E-P5 tak samo jak jego poprzednik nie ma wizjera optycznego ani elektronicznego. Istnieje jednak możliwość podłączenia opcjonalnego celownika. Do wyboru mamy jeden celownik optyczny VF-1 oraz trzy elektroniczne VF-2, VF-3 lub VF-4. Premiera tego ostatniego miała miejsce wraz z testowanym PEN-em.