Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Olympus E-P5 - test aparatu

8 sierpnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 43

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

W poprzednim rozdziale mieliśmy możliwość wzrokowo ocenić poziom szumu na JPEG-ach z E-P5. Przyjrzyjmy się teraz wynikom pomiarów, które prezentujemy na wykresie poniżej. Na ich podstawie, widzimy że OM-D E-M5 i E-P5 szumią bardzo podobnie w całym zakresie ISO. Nawet dla maksymalnej czułości, wartości poszczególnych składowych nie dochodzą do 4%. Najprawdopodobniej zatem, pomimo wyłączenia odszumiania, proces redukcji zakłóceń jednak zachodzi. Co więcej, w okolicach ISO 400 obserwujemy załamanie świadczące o pojawieniu się lub zintesyfikowaniu tego procesu.

Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW



----- R E K L A M A -----

W poprzednim rozdziale prezentowaliśmy wycinki ze zdjęć wykonanych przy wyłączonym odszumianiu. Jak natomiast wygląda obraz kiedy odszumianie włączymy, można zobaczyć na poniższym porównaniu. W Olympusie E-P5 intensywność tego procesu na wyższych czułościach można kontrolować w 3-stopniowej skali. W poniższej tabelce prezentujemy zdjęcia wykonane przy ISO 6400 i 12800.

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Widać, że teoretycznie nieodszumione JPEG-i posiadają na tyle niski szum, że kolejne stopnie procesu odszumiania dają względnie niewielki zysk. Łatwiej zauważyć utratę szczegółów obrazu niż obniżenie szumu.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom z E-P5 zapisanym w formacie RAW. Wywołaliśmy je programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z OM-D E-M5 oraz Fujifilm X-E1.

Zdjęcia w surowym formacie także nie pokazują istotnych różnic w jakości obrazu pomiędzy OM-D E-M5 i E-P5. Patrząc na wycinki zdjęć tablicy Kodaka, można odnieść wrażenie, że od ISO 6400 zaszumienie obrazu w PEN-ie wydaje się odrobinę wyższe niż w OM-D. Tak czy inaczej, różnice dotyczące tych dwóch modeli są doprawdy symboliczne i generalnie można powiedzieć, że poziom szumu w ich wypadku nie jest wysoki. Bezlusterkowiec Fujifilm charakteryzuje się czystszym obrazem na wysokich czułościach i zachowuje nieco więcej drobnych detali. Gdy weźmiemy do porównania Sony NEX-7, widzimy że w przypadku tego aparatu mamy do czynienia z liczniej występującym, kolorowym szumem.

Spójrzmy jeszcze na pomiary poziomu szumu przeprowadzone na surowych plikach:

Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Wspomnianą niewielką przewagę E-M5 nad E-P5 na wyższych czułościach można łatwo zauważyć porównując wykresy wygenerowane dla obydwu modeli. Nie jest ona zbyt duża i maksymalnie sięga 1/3 EV. Aparat Fujifilm X-E1 także góruje o ok. 1/3 EV, przy czym jego zakres czułości jest mniejszy i kończy się na wartości 6400 ISO. Wzrokowa ocena ma zatem odzwierciedlenie w pomiarach. Gdy zajrzymy jeszcze do testu Panasonika GH3 zobaczymy, że szum w przypadku tego modelu jest wyższy od 1/3 do 2/3 EV.

Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów. Praktycznie rzecz biorąc potwierdzają one to, co do tej pory powiedzieliśmy.

Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Sprawdźmy teraz, jak Olympus E-P5 zachowuje się pod względem prądu ciemnego. Jego poziom testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast, wywołujemy programem dcraw do postaci czarnobiałej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku E-P5 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200.000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Wyniki pomiarów przeprowadzonych na darkach nie są dla nas zaskoczeniem, bowiem obserwujemy niemal identyczne zachowanie E-P5, co OM-D E-M5. Zaprezentowane histogramy nie mają symetrycznego kształtu przypominającego gaussowski rozkład. Co prawda przy niskich czułościach zastosowano wyraźny bias na poziomie około 250 (co widać w tabelce poniżej), jednak widać że w miarę wzrostu ISO rozkład zaczyna się powoli przesuwać w lewo. Dodatkowo, coraz wyraźniej widać jego niesymetryczność oraz drugi garb po prawej stronie głównego maksimum. Przy najwyższej czułości histogram jest wręcz wyraźnie obcięty z lewej strony.

Trzeba jednak przyznać, że struktura darków jest przyjemna. W szumie nie widać niepokojących niejednorodności, takich jak na przykład banding, czy intensywniejsze „świecenie” jakichś obszarów, których źródłem jest zazwyczaj grzejąca się elektronika aparatu.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 255.224 3.383
200 254.98 2.708
400 254.352 5.133
800 252.733 9.682
1600 250.639 19.933
3200 245.122 37.537
6400 233.049 65.128
12800 211.850 130.041
25600 173.295 254.089

Również zaprezentowane poniżej darki w formacie JPEG nie pokazują niczego niepokojącego.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW Olympus E-P5 - Szumy i jakość obrazu w RAW