Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body Raty 30x0%

Cena: 10095 zł 9149 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony DSC-RX1R - test aparatu

Sony DSC-RX1R
6 sierpnia 2013

1. Wstęp

Model Cyber-shot DSC-RX1R jest kolejną wersją pełnoklatkowego aparatu kompaktowego firmy Sony. Jedyna zmiana w konstrukcji, która została wprowadzana przez producenta w porównaniu do poprzednika (czyli modelu RX1), to usunięcie z matrycy filtra dolnoprzepustowego. Zabieg ten ma na celu zwiększenie zdolności rozdzielczej aparatu, choć może on być okupiony większą podatnością na efekt mory.

Sony DSC-RX1R - Wstęp


----- R E K L A M A -----

RX1R wyposażony został w sensor pełnoklatkowy, czyli o wielkości 36×24 mm. Nie uległa zmianie rozdzielczość – do dyspozycji mamy 24 Mpix, które dzięki usunięciu filtra AA powinny zostać jeszcze lepiej wykorzystane przez dedykowany obiektyw o ogniskowej 35 mm i jasności f/2, zaprojektowany przez firmę Zeiss.

Niniejszy artykuł ma za zadanie odpowiedzieć m.in. na pytanie, czy zmodyfikowana matryca aparatu Sony DSC-RX1R może zapewnić nam jeszcze lepszą jakość obrazu oraz jak w kombinacji z matrycą sprawuje się zastosowany w opisywanym modelu obiektyw. Czy brak filtru dolnoprzepustowego, a tym samym możliwość pojawiania się efektu mory, jest uciążliwe w codziennym fotografowaniu i filmowaniu? Te i inne zagadnienia omówimy w kolejnych rozdziałach naszego testu.

Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli aparatów, które możemy zestawić z opisywanym tu modelem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model DSC-RX1R
Data premiery 2013-06-27
Liczba pikseli 24 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6000 x 4000
• 6000 x 3376 (16:9)
• 3936 x 2624
• 3936 x 2216 (16:9)
• 2640 x 1760
• 2640 x 1488 (16:9)
• Tryby 4:3 i 1:1
• Tryby panoramy
Matryca 35.8 x 23.9 mm (FF) Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.7 Mpix
• Aparat bez optycznego filtra dolnoprzepustowego. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej ostrości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów w porównaniu z aparatem DSC-RX1.
Procesor obrazu BIONZ
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF)
RAW (14 bit, ARW2.3), RAW+JPEG
Jakość JPEG: Extra fine/Fine/Standard
• Filmy: AVCHD 2.0 / MP4
• Dźwięk: stereo
Zakres ISO • ISO 100 – 25 600 (co 1/3 EV, możliwość rozszerzenia do ISO 50/64/80)
• Automatyczna (ISO 100 – 25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy)
• Wieloklatkowa redukcja szumów: automatyczna (ISO 100 – 25 600, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy), 100 – 102 400 (co 1 EV)
Migawka Autoprogram: 30 – 1/4000 s
preselekcja przysłony: 30 – 1/4000 s
preselekcja czasu migawki: 30 – 1/4000 s
ręczny: B, 30 – 1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Carl Zeiss Sonnar T*
8 elementów w 7 grupach w tym 3 elementy asferyczne (w tym soczewki AA - Advanced Aspherical)
9-listkowa przysłona kołowa
Ogniskowa obiektywu 35 mm
Światłosiła f/2
Zoom optyczny 1x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo W trybie PAL:
• 1920 × 1080 (Full HD 50p, AVCHD), 28 Mbit/s
• 1920 × 1080 (Full HD 50i, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s
• 1920 × 1080 (Full HD 25p, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s
• 1440 × 1080 (HD MP4), z szybkością 25 kl./s
• 640 × 480 (VGA MP4) z szybkością 25 kl./s
Ogniskowanie System AF z wykrywaniem kontrastu, MF
• Obszar AF: Wielopunktowy AF (25 pól), centralnie ważony AF, uniwersalny punktowy, uniwersalny punktowy (śledzenie ostrości), uniwersalny punktowy (śledzenie twarzy)
• Tryby ustawiania ostrości: Pojedynczy AF (AF-S), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny (MF)
• Funkcja rozpoznawania twarzy, rejestracji twarzy i wykrywanie uśmiechu
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy
• Centralnie ważony
• Punktowy
Ostrość od • AF Makro: od 20 cm
Balans bieli Automatyczny, światło dzienne, cień, chmury, wolfram, świetlówka (ciepła biel), świetlówka (zimna biel), świetlówka (biel dzienna), świetlówka (światło dzienne), lampa błyskowa, temperatura barwowa, filtr barwny,
• Ustawienia własne wg wzorca
• Bracketing balansu bieli
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki w krokach co 1/3 lub 2/3 EV
Programy Autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), preselekcja przysłony, preselekcja czasu migawki, ręczny, MR (pamięć ustawień) 1 / 2 / 3, film, panorama, wybór sceny, inteligentna automatyka
• Style twórcze: Standardowy, żywy, neutralny, czysty, głęboki, jasny, portret, krajobraz, zachód słońca, scena nocna, jesienne liście, czarno-biały, sepia
• Tryby efektu w obrazie: Zabawkowy aparat, kolor pop, posteryzacja, zdjęcie retro, high-key: miękki, częściowy kolor, obraz czarno-biały o dużym kontraście, miękka ostrość, malowidło HDR, obraz czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura, akwarela, ilustracja
Zdjęcia seryjne • Tryb ciągły z priorytetem szybkości: około 5 kl./s
• Tryb ciągły: 2,5 kl./s (AF-S)
Lampa błyskowa Liczba przewodnia 6 (w metrach, przy ISO 100);
• Tryby pracy lampy: lampa automatyczna, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja przed zamknięciem migawki, lampa wyłączona, tryb bezprzewodowy
• Bracketing błysku
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 lub 10 s
Karta pamięci Karty pamięci:
• Memory Stick (Duo, PRO Duo, PRO Duo HS, PRO-HG Duo (szybkość PRO Duo))
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
Kompatybilność z EyeFi
LCD stały, 3.0 calowy, kolorowy XtraFine TFT LCD, 1.229.000 punktów
Wizjer Opcjonalnie zewnętrzny wizjer elektroniczny FDA-EV1MK
Komunikacja i złącza Złącze uniwersalne USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania, wyjście HDMI Mini typu C, wejście zewnętrznego mikrofonu (mini jack), stopka Multi Interface przeznaczona do współpracy z zewnętrznymi lampami błyskowymi, wizjerem elektronicznym, wizjerem optycznym itp.
Zasilanie Akumulator litowy NP-BX1 (3.6V, pojemność 1240 mAh, wydajność ok 220 zdjęć przy maks. jasności LCD)
Akcesoria Akumulator NP-BX1, zasilacz sieciowy AC-UD11, przewód mikro USB, pasek na ramię, przykrywka obiektywu, osłona stopki, instrukcja obsługi, oprogramowanie PlayMemories Home (Lite Edition)
Waga 453 g (sam aparat)
482 g waga z akumulatorem i kartą pamięci
Wymiary 113.3 x 65.4 x 69.6 mm
Dodatkowe informacje Elektroniczna stabilizacja w trybie filmowania
Dostępne przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Redukcja szumów przy długich czasach ekspozycji (włączona/wyłączona),
Redukcja szumów przy dużych czułościach ISO (normalna/słaba/wyłączona),
Wieloklatkowa redukcja szumów
System obsługi Quick Navi
Poziomica cyfrowa (sztuczny horyzont)
Wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów (peaking)


Poprzedni rozdział