Sony DSC-RX1R - test aparatu
5. Jakość obrazu JPEG
RX1R oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
- dla proporcji kadru 3:2
- 6000×4000 (L, 24 Mpx),
- 3936×2624 (M, 10 Mpx),
- 2640×1760 (S, 4.6 Mpx),
- dla proporcji 16:9
- 6000×3376 (L),
- 3936×2216 (M),
- 2640×1488 (S),
- oraz w następujących formatach:
- JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
- RAW (ARW2.3),
- RAW+JPEG.
- standard,
- intensywny,
- neutralny,
- czysty,
- głęboki,
- pastelowy,
- portret,
- krajobraz,
- zachód słońca,
- scena nocna,
- jesień/liście,
- czerń i biel,
- sepia.
Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji odszumiania oraz wyostrzania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
ISO 3200 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
||
ISO 6400 | ||
Odszumianie słabe |
||
Odszumianie normalne |
||
Odszumianie silne |
Na przykładach przedstawionych powyżej wyraźnie widzimy, że nawet przy najmniejszym stopniu odszumiania jest ono realizowane dość intensywnie, a sama regulacja ma niewielki wpływ na obraz. Co ważne – nawet dla najwyższych czułości zanik detalu nie jest wielki. Znacząco jednak ulega zmiękczeniu obraz, na którym widoczna jest faktura liniatury wydruku.
Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.
Ostrość −2 |
||
Ostrość 0 |
||
Ostrość +2 |
Na podstawie pokazanych zdjęć możemy jednoznacznie stwierdzić, że przy najwyższym stopniu wyostrzania obraz wygląda bardzo nienaturalnie. Nawet wyzerowanie nie zapobiega powstawaniu efektu "halo" powstającym wokół kontrastowych krawędzi. Najlepszy efekt uzyskamy, ustawiając wyostrzenia na wartość poniżej „zera”.
Balans bieli
Aparat RX1R umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Pochmurnie,
- Żarówka,
- Świetlówka: ciepła biała,
- Świetlówka: zimna biała,
- Świetlówka: dzienne biała,
- Świetlówka: światło dzienne,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura koloru/Filtr,
- Niestandardowy (według wzorca),
- Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 20.1 | 111.8 |
Słoneczny dzień | Auto | 17.9 | 112.5 |
Zacienienie | Zacienienie | 15 | 112 |
Zacienienie | Auto | 17.2 | 110.7 |
Żarówki | Żarówki | 15.8 | 87 |
Żarówki | Auto | 21.7 | 91.25 |
Żarówki | 3000K | 15 | 86.66 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 18.9 | 114.9 |
Zachmurzenie | Auto | 20.5 | 117 |
5500K | Auto | 13.8 | 97.8 |
5500K | 5500K | 17.4 | 95.17 |
Jak widać, aparat radzi sobie z przetwarzaniem kolorów zdecydowanie lepiej niż RX1. W wypadku opisywanego modelu automatyka spisuje się już całkiem nieźle, a używanie dedykowanych trybów balansu bieli nie daje lepszych efektów niż zdanie się na automatykę. Co ciekawe, nawet dla światła żarowego nie zanotowaliśmy dużych błędów, co stanowi ewenement pośród konkurencyjnych konstrukcji. Jedynym, co łączy oba aparaty (RX1R oraz RX1) są problemy z programowaniem balansu bieli z użyciem wzorca przy niewystarczającej ilości światła.
Uzyskane wyniki pokazują, że nasycenie koloru utrzymuje się na odpowiednim poziomie, a odchyłki od 100% są nieduże. Jedynie przy wyborze programu dla zachmurzenia zauważyliśmy wyraźne przesycenie. Natomiast dla oświetlenia sztucznego: lamp żarowych oraz tych dających światło o temperaturze 5500 K, wystąpiło niewielkie niedosycenie.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.
Szum
Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:
Przede wszystkim widzimy, że dla czułości nieprzekraczającej ISO 6400 wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie. Możemy też łatwo zauważyć zmianę w charakterystyce krzywej po przekroczeniu czułości ISO 400 oraz zrównanie wartości szumu liczonego dla różnych składowych. Wynika to z tego, że nawet przy wyłączonych algorytmach redukcji szumu aparat nadal dość mocno je modyfikuje. W przeciwieństwie do modelu RX1 nie zauważamy jednak zwiększonego odszumiania dla ISO wyższego od 3200. I choć wyniki dla maksymalnej dostępnej czułości utrzymują się na poziomie 9%, możemy liczyć na lepszą widoczność detalu na obrazie. Zapewne jest to rezultat nowego adaptacyjnego podejścia do procesu odszumiania i wyostrzania zdjęć, którym chwali się producent.
Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list czułość oraz odpowiednie modele przetestowanych aparatów, dla których mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Porównując ze sobą aparaty RX1R, A99 oraz D600, możemy powiedzieć, że jakość zdjęć w tych modelach jest bardzo podobna aż do czułości ISO 3200. Powyżej tej wartości obraz z Nikona D600 wygląda na czystszy. Musimy jednak przy takim porównaniu wziąć pod uwagę różnice wynikające z klarowności obrazu – model RX1R dzięki usunięciu filtra dolnoprzepustowego tworzy obraz o najwyższej ostrości. Ciekawym zestawieniem może się okazać porównanie do matrycy aparatu Fuji X100s. Okazuje się, że oba aparaty tworzą obrazy o porównywalnym zaszumieniu w całym zakresie czułości a różnice w oddaniu detalu w zasadzie sprowadzają się do różnicy w rozdzielczości matryc.