Olympus OM-D E-M1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200 i 400K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.46 | 100.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.54 | 100.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.58 | 107 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.34 | 108 |
3000K | Auto | 16.9 | 120.2 |
3000K | Auto (z korekcją) | 19.9 | 124.9 |
3000K | Żarówki | 9.89 | 108.2 |
3000K | 3000K | 5.49 | 107.1 |
5500K | Auto | 4.92 | 111.1 |
5500K | 5400K | 10 | 114.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.58 | 90.34 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.61 | 90.05 |
Trudno cokolwiek zarzucić pracy balansu bieli przy naturalnym świetle. Zarówno światło słoneczne, jak i pochmurny dzień nie przysparzają E-M1 żadnych problemów, bowiem w tych warunkach obserwujemy niskie błędy dC i bliskie wzorcowemu nasycenie. Kłopot dla automatyki stanowi światło żarowe – zdjęcia mają silnie ciepłe zabarwienie. W tych warunkach należy zatem skorzystać z wzorca dla tego typu światła, a najlepiej samodzielnie wybrać odpowiednią wartość temperatury barwowej. Przy oświetleniu o temperaturze 5500K zdanie się na automatykę dało lepsze rezultaty niż manualne ustawienie wartości w skali Kelvina. Użycie lampy błyskowej wiąże się z niedosyceniem barw, aczkolwiek błędy dC pozostają na niskim poziomie.