Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A3000 - test aparatu

Sony A3000
22 listopada 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 227

1. Wstęp

Sony A3000 - Wstęp

Pierwsze bezlusterkowce firmy Sony, czyli tak zwane NEX-y, były niewielkimi aparatami o rozmiarach korpusów nie odbiegających zbytnio od kompaktów. Podczas rozwoju systemu przez jakiś czas producent pozostawał wierny tej koncepcji. Z czasem, poza typowo amatorskimi modelami pojawiły się też nieco większe i zaawansowane, takie jak NEX-7 czy NEX-6, jednak wciąż nie odbiegały one od ogólnego zamysłu systemu. Dopiero stosunkowo niedawno zaczęło się mówić o poważnych zmianach, jakie producent planuje wprowadzić nie tylko w zakresie bezlusterkowców, ale również lustrzanek systemu Alpha. Pierwsze informacje na ten temat zaczęły się pojawiać w serwisach plotkarskich i z biegiem czasu stawały się coraz bardziej wiarygodne, dzięki potwierdzaniu ich przez zaufane albo nawet oficjalne źródła. Ostatnie premiery firmy Sony natomiast pokazały już czarno na białym, z jakimi zmianami mamy do czynienia.

Do jednej z tych premier można zaliczyć zaprezentowanie pod koniec sierpnia bieżącego roku aparatu Sony A3000. Mimo iż jest on bezlusterkowcem z bagnetem Sony E (czyli takim jak w NEX-ach), z wyglądu przypomina jednak typową lustrzankę systemu Alpha. Do jakiej klasy sprzętowej można zaliczyć ten aparat? Lektura specyfikacji wskazuje, że mamy do czynienia z aparatem typu entry level. Z drugiej jednak strony, w pierwszym zdaniu informacji prasowej dotyczącej A3000 możemy przeczytać: „Nowy aparat Sony z wymiennymi obiektywami α3000: zaawansowana funkcjonalność i pierwszorzędna jakość obrazu”. Nie od dziś wiadomo, jakim językiem pisane są tego typu informacje prasowe. Nasze doświadczenie pozwala nam mieć uzasadnione wątpliwości, co do prawdziwości tego stwierdzenia. Z ostatecznymi opiniami wstrzymamy się jednak do końca testu.


----- R E K L A M A -----

Sony A3000 - Wstęp

W Sony A3000 zastosowano matrycę APS-C Exmor™ o efektywnej rozdzielczości 20.1 Mpix. Dane w specyfikacji aparatu wskazują, że jest to ta sama matryca, która wcześniej znalazła się w lustrzance SLT-A58. Można zatem przypuszczać, że A3000 będzie oferował podobną jakość obrazu. Niewykluczone jednak, że producentowi udało się tę matrycę dopracować i pokaże ona nam coś więcej. Czy tak się faktycznie stanie? Czy Sony A3000 zaskoczy nas swoją „zaawansowaną funkcjonalnością”? Co tak naprawdę ma do zaoferowania potencjalnemu użytkownikowi? Na te i inne pytania, postaramy się jak najszerzej odpowiedzieć w kolejnych rozdziałach niniejszego testu. Zapraszamy!

Aparat do testu wraz z obiektywami wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Ze względu na „lustrzankowy” kształt Sony A3000 zdecydowaliśmy na nietypowe porównanie danych technicznych i w naszym zestawieniu, poza testowanym aparatem, znalazły się dwa bezlusterkowce: Samsung Galaxy NX i Panasonic G6 oraz dwie lustrzanki Canon 100D i Nikon D5300.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model A3000
Data premiery 2013-08-27
Liczba pikseli 20 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 5456 x 3632 (RAW, JPEG)
• 3872 x 2176 (JPEG)
• 2736 x 1536 (JPEG)
• Do 12416 x 1856 w trybie panoramy
Matryca 23.2 x 15.4 mm (APS-C), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 20.4 Mpix
Procesor obrazu BIONZ
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine/ Standard
• Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264)
• Dźwięk: Stereo Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC stereo
Zakres ISO Auto (100-3200 ISO), 100-16000 ISO z krokiem co 1 EV
Migawka Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/4000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony E, powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Opcjonalnie adapter LA-EA2 - możliwość podłączenia obiektywów z mocowaniem Sony A.
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo W trybie PAL:
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 25 kl./s
• 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 25 kl./s
Wbudowany mikrofon stereo
Ogniskowanie AF z wykrywaniem kontrastu
• Obszary AF: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt.
• Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF.
• Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8).
• Funkcja śledzenia ostrości.
• Funkcja wykrywania twarzy i uśmiechu.
• Dostępne powiększenie w trybie MF: 4.8x, 9.6x
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m
Pomiar światła Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od zależnie od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K),
• korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 3.0 EV w skoku co 1/3 EV
Bracketing: 3 klatki, w skoku co 1/3, 2/3, 1, 2 i 3 EV
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
• Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO)
Programy iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film,
• Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Sport, Zachód słońca, Nocny portret, Nocny widok, Z ręki o zmierzchu, Cyfrowa stabilizacja rozmycia ruchu
• Efekty cyfrowe: 11 rodzajów (15 odmian): posteryzacja (kolor, cz.-b.), kolor pop, zdjęcie retro, częściowy kolor (R,G,B,Y), obraz czarno-biały o dużym kontraście, aparat-zabawka, high-key, miękka ostrość, HDR, obraz czarno-biały z bogatymi przejściami tonalnymi, miniatura
Zdjęcia seryjne • Szybkość w trybie ciągłym do 2.5 kl./s, do 5 zdjęć w serii RAW+JPEG lub 13 zdjęć JPEG fine lub 30 zdjęć JPEG Standard
• W trybie priorytetu zdjęć seryjnych do 3.5 kl./s
Lampa błyskowa Typu pop-up, Pre-flash TTL, liczba przewodnia 4 (ISO 100)
• Pokrycie błyskiem dla obiektywu o ogniskowej 16 mm
• Korekcja siły błysku +/- 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Czas ładowania: ok 4 s
• Czas synchronizacji: 1/160 s
• Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD stały, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 230.400 punktów, pokrycie kadru 100%
regulowana jasność - Auto / Ręcznie (5 stopni)
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
Wizjer EVF (elektroniczny) 0.2 calowy, powiększenie: x0.7, pokrycie: 100%, punkt oczny 15 mm od ramki okularu
rozdzielczość 201.600 punktów
korekcja dioptrii od -4.0 do +3.5
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1
• Obsługa PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 460 zdjęć przy korzystaniu z wizjera lub 470 zdjęć przy korzystaniu z monitora LCD).
• Ładowanie przez USB
• Opcjonalnie zasilanie sieciowe
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie
Waga 353 g (sam korpus)
Wymiary 128.0 x 90.9 x 84.5 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Polskie menu
Technologia Triluminos Colour.


Poprzedni rozdział