Sony A3000 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 5456×3632 (3:2) oraz 5456×3064 (16:9),
- M – 3872×2576 (3:2) oraz 3872×2176 (16:9),
- S – 2736×1824 (3:2) oraz 2736×1536 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanym aparacie opcje te odnajdziemy w menu aparatu (kategoria Jasność/Kolor), pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z sześciu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Portret, Krajobraz, Zachód słońca lub Czerń i biel. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
W Sony A3000 do dyspozycji mamy zakres czułości od ISO 100 do 16000 z krokiem 1 EV. Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Samsung NX1100 oraz Canon EOS M. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Trzeba przyznać, że jakość zdjęć w formacie JPEG z A3000, w szerokim zakresie czułości jest na dobrym poziomie. W zasadzie do ISO 3200 szum jest niemal niewidoczny. Dopiero od ISO 6400 zaszumienie obrazu staje się zauważalne, choć pozostaje na stosunkowo niskim poziomie. Trzeba jednak pamiętać, że JPEG-i w testowanym aparacie są domyślnie odszumiane, a procesu tego nie można wyłączyć. O ile przy ISO 3200 utrata szczegółów obrazu jest znikoma, o tyle od ISO 6400 widać wyraźnie, jak proces redukujący szum odbija się coraz bardziej negatywnie na ilości widocznych detali.
W porównaniu do zaprezentowanego Samsunga NX1100, testowany aparat wypada podobnie do ISO 1600. Na wyższych czułościach A3000 prezentuje się lepiej, bo mimo iż jego JEPG-i są odszumiane (i to całkiem wyraźnie), to proces ten działa znacznie efektywniej i mniej destrukcyjnie niż w NX1100. Porównanie z EOS-em M jest o tyle kłopotliwe, że w bezlusterkowcu Canona odszumianie było zupełnie wyłączone. Nie dziwi zatem fakt, że na wysokich czułościach pod względem poziomu szumu A3000 prowadzi. Można jednak uznać, że mniej więcej do ISO 1600 oba aparaty oferują podobną jakość obrazu, a widoczne różnice wynikają raczej z różnej rozdzielczości matryc i różnego poziomu wyostrzania JPEG-ów.
Na koniec dokonajmy jeszcze szybkiego porównania jakości JPEG-ów z testowanego bezlusterkowca oraz lustrzanki SLT-A58, która również została wyposażona w 20-megapikselową matrycę. W zasadzie do ISO 3200 zdjęcia charakteryzują się bardzo porównywalną jakością. Na wyższych czułościach pewne różnice można jednak dostrzec, choć są one raczej minimalne. Naszym zdaniem nieco lepiej prezentują się zdjęcia z A3000, na których zachowuje się więcej szczegółów obrazu niż w A58.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.
Sony A3000, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Warto zwrócić uwagę, że przy ustawieniu tego parametru na minimalnym poziomie, wyostrzanie obrazu jest małe, choć obecne (co pokazaliśmy w rozdziale poświęconym rozdzielczości). Dla użytkowników korzystających jedynie z plików JPEG, rozsądnie będzie używać wyostrzania na poziomie 0.
Tryb DRO oraz HDR
Sony A3000, tak samo jak NEX-y, oferuje dwie funkcje związane z podnoszeniem zakresu tonalnego na plikach JPEG. Pierwsze rozwiązanie – DRO (ang. Dynamic Range Optimizer), polega na automatycznej obróbce pojedynczego zdjęcia – głównie rozjaśnianiu cieni. W efekcie możemy spodziewać się poprawy wizualnego odbioru zdjęcia, jednak skutkiem ubocznym jest wzrost szumu w rozjaśnianych partiach obrazu. Funkcja oferuje 5 ustawień intensywności procesu obróbki oraz opcję automatyczną.
Ciekawszym rozwiązaniem na podnoszenie zakresu tonalnego na zdjęciu jest z pewnością fotografowanie z użyciem techniki HDR. Aparat wykonuje wówczas automatycznie trzy zdjęcia różniące się ekspozycją, a następnie składa je, tworząc jeden wynikowy obraz. Maksymalną różnicę ekspozycji możemy kontrolować w zakresie od 1 EV do 6 EV, lub powierzyć to zadanie automatyce aparatu.
Sfotografowaliśmy scenę, na której występowały duże kontrasty między jasnymi i ciemnymi partiami obrazu. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć dla różnych ustawień funkcji DRO oraz HDR.
HDR/DRO off | |||
DRO Lv 1 | |||
DRO Lv 2 | |||
DRO Lv 3 | |||
DRO Lv 4 | |||
DRO Lv 5 | |||
DRO Auto | |||
HDR 1.0 EV | |||
HDR 2.0 EV | |||
HDR 3.0 EV | |||
HDR 4.0 EV | |||
HDR 5.0 EV | |||
HDR 6.0 EV | |||
HDR AUTO | |||
Tryb panoram
Kolejną ciekawą funkcją dotyczącą JPEG-ów, a znaną z wcześniejszych modeli lustrzanek i bezlusterkowców Sony, jest rejestrowanie panoram. Pozwala ona w łatwy i szybki sposób tworzyć zdjęcia panoramiczne, bowiem większość procesu jest zautomatyzowana. Wystarczy tylko wcisnąć spust migawki i jednostajnie przesuwać aparat trzymając go pionowo lub poziomo. Migawka w trakcie wykonywania panoramy jest cyklicznie wyzwalana, a po zakończeniu całej operacji aparat przetwarza wykonane zdjęcia i tworzy obraz w formacie panoramicznym.
Wykonując panoramy możemy wybrać zarówno kierunek jej wykonywania jak i orientację (lewo-prawo, góra-dół). W efekcie do dyspozycji mamy następujące rozmiary obrazów wynikowych:
- rozmiar standardowy:
- 8192×1856 pix w poziomie,
- 3872×2160 pix w pionie,
- rozmiar szeroki:
- 12416×1856 pix w poziomie,
- 5536×2160 pix w pionie.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
|
|
|
|
|
|
|
|
Efekt wizualny
Poza narzędziem „Strefa twórcza” wygląd zapisywanych JEPG-ów możemy modyfikować korzystając z funkcji „Efekt wizualny”, którą odnajdziemy w menu Jasność/Kolor. Oferuje ona następujące ustawienia:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- Soft High-key,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury.
Efekt działania poszczególnych ustawień przedstawiamy poniżej.