Fujifilm X-A1 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Korpus Fujifilm X-A1 jest dokładnie taki sam, jak w odrobinę starszym bracie X-M1. W całości został wykonany z tworzyw sztucznych, natomiast bagnet obiektywu oraz gwint statywowy zrobiono z metalu. Aparat ma niewielkie rozmiary i stosunkowo mało waży. Rękojeść jest ledwie zarysowana. Testowany egzemplarz miał metalizujące obicie w kolorze błękitnym. Przyczepność obicia okazała się wystarczająco dobra i z trzymaniem aparatu nie mieliśmy problemów.
Nie znajdujemy powodów do narzekania na jakość montażu. Pewnym mankamentem jest natomiast umieszczenie lampy wspomagającej autofokus przy rękojeści. Czasami zdarza się, że jest ona przynajmniej częściowo zasłaniana przez trzymającą aparat dłoń.
Zasilanie i złącza
Fujifilm FinePix X-A1 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym NP-W126 o pojemności 1260 mAh i napięciu 7.2 V. To samo ogniwo zastosowano w X-Pro1, X-E1 oraz X-M1. Jego wydajność, według specyfikacji, wynosi około 350 zdjęć. Podczas testowania jednak, na w pełni naładowanym akumulatorze, byliśmy w stanie wykonać ponad 600 zdjęć i około 10 minut nagrań wideo. W zestawie z aparatem dostajemy ładowarkę o oznaczeniu BC-W126, która pozwala naładować akumulator w czasie około 2.5 godziny. Komora na akumulator znajduje się na spodzie aparatu, pod plastikową klapką. Znajdziemy tam również miejsce na kartę pamięci typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC).
Gniazda do komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi znajdziemy na prawej ściance aparatu, zamknięte pod plastikową zaślepką. Do dyspozycji mamy następujące złącza:
- wyjście mini HDMI,
- USB 2.0 Hi-speed, które służy również jako gniazdo elektronicznego wężyka spustowego RR-90.
Przyciski
Układ elementów sterujących w Fujifilm X-A1 jest identyczny z układem X-M1. Ze względu na zastosowanie ruchomego wyświetlacza LCD, zrezygnowano z przycisków po jego lewej stronie. Opis guzików i pokręteł aparatu rozpoczniemy jak zwykle od górnego panelu:
Po prawej stronie gorącej stopki odnajdziemy kółko trybów pracy aparatu. Poszczególne pozycje na kółku przedstawiają się następująco:
- P – tryb półautomatyczny,
- S – tryb preselekcji migawki,
- A – tryb preselekcji przysłony,
- M – tryb manualny,
- C – konfiguracja użytkownika,
- Tryb portret,
- Tryb krajobraz,
- Tryb sport,
- SP – tryby tematyczne,
- wygładzanie twarzy,
- noc,
- noc (statyw),
- fajerwerki,
- zachód słońca,
- śnieg,
- plaża,
- przyjęcie,
- kwiat,
- tekst.
- ADV – filtry cyfrowe,
- aparat zabawka,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczny ton,
- obraz miękki,
- kolor częściowy:
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
- Auto – tryb pełnej automatyki,
- Advanced SR Auto – tryb pełnej automatyki z rozpoznawaniem fotografowanej sceny.
Po prawej stronie kółka trybów pracy znajduje się dźwignia włącznika aparatu, której pierścień otacza przycisk spustu migawki. Dalej na prawo odnajdziemy główne pokrętło sterujące, a także guzik Fn. W trybie przeglądania służy on do uruchomienia trybu Wi-Fi, natomiast podczas fotografowania możemy go zaprogramować wykorzystując jedną z kilkunastu wypisanych poniżej funkcji:
- podgląd głębi ostrości,
- czułość ISO,
- samowyzwalacz,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- zakres dynamiczny,
- symulacja filmu,
- fotometria,
- blokada AE/AF,
- natychmiastowy AF,
- tryb ostrości,
- wykrywanie twarzy,
- wyszukanie informacji o lokalizacji,
- tryb filmu,
- RAW.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
Prawie wszystkie elementy sterujące zgromadzono po prawej stronie wyświetlacza LCD. Wyjątkiem jest przycisk podnoszący lampę błyskową, umieszczony nad wyświetlaczem. Na samej górze mamy dodatkowe pokrętło sterujące, które służy do dokonywania zmian parametrów w menu podręcznym oraz do powiększania zdjęć podczas odtwarzania. Pełni ono również rolę przycisku, a funkcja ta jest wykorzystywana do przybliżania obszaru ustawiania ostrości w trybie MF lub do powiększania kadru w aktywnym punkcie ostrości podczas odtwarzania zdjęć. Niżej odnajdziemy guziki wejścia do trybu przeglądania zdjęć oraz rozpoczęcia (lub zakończenia) rejestracji wideo.
Nieco niżej znajduje się wybierak wielokierunkowy. Oprócz roli nawigacyjnej poszczególne przyciski mają następujące funkcje:
- w górę – tryb AF lub kasowanie zdjęć w trybie odtwarzania,
- w dół – tryb migawki (zdjęcia seryjne, bracketing AE, ISO, symulacji filmu oraz zakresu dynamicznego),
- w lewo – tryb makro,
- w prawo – balans bieli.
Pośrodku wspomnianych przycisków znajduje się przycisk MENU/OK. Służy on do uruchamiania menu głównego oraz do zatwierdzania wybranych ustawień. Na samym dole odnajdziemy jeszcze dwa guziki. DISP/BACK – wykorzystywany jest do zmiany informacji widocznych na ekranie LCD, a podczas używania menu aparatu służy jako przycisk wstecz. Obok niego zlokalizowano przycisk Q, który uruchamia podręczne menu (Quick Menu).
Menu
Menu główne w Fujifilm X-A1 jest takie samo jak w X-M1. W trybie fotografowania znajdziemy w nim dwie kategorie: ustawienia parametrów fotografowania oraz ustawienia aparatu. W trybie przeglądania zdjęć, odpowiednio do kontekstu zmienia się pierwsza kategoria, która teraz zawiera między innymi opcje edycji i drukowania zdjęć. Każda z kategorii podzielona jest na kilka zakładek, odpowiadających jednemu ekranowi opcji. Nawigacja wewnątrz menu jest dobrze pomyślana, a zatem szybka i wygodna.
Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym elementom menu X-A1.
Menu fotografowania:
- Czułość – w zakresie od ISO 200–6400, z możliwością rozszerzenia o ISO 100, 12800 i 25600 oraz Auto ISO,
- Rozmiar zdjęcia – do wyboru 3 rozmiary: L, M i S, oraz trzy proporcje obrazu: 3:2, 16:9 i 1:1,
- Jakość zdjęcia – JPEG FINE, JPEG NORMAL, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG NORMAL, RAW,
- Zakres dynamiczny – AUTO, 100%, 200%, 400%,
- Symulacja filmu – wybór filtrów symulujących użycie negatywów Fujifilm różnego typu:
- Provia (standardowy),
- Velvia (wyraziste barwy),
- Astia (stonowane barwy),
- Czarno-biały,
- Sepia,
- Bracketing symulacji filmu (3 filmy do wyboru z wymienionych powyżej),
- Samowyzwalacz – do wyboru 2- lub 10-sekundowy,
- Kolor – regulacja intensywności koloru,
- Wyostrzenie,
- Podświetl ton – regulacja wyglądu jasnych partii obrazu,
- Przyciemnij ton – regulacja wyglądu ciemnych partii obrazu,
- Redukcja szumu – w 5-stopniowej skali,
- Redukcja szumu przy długich ekspozycjach,
- Zapis ustawień użytkownika,
- Przycisk Fn – wybór funkcji przypisanej do przycisku funkcyjnego,
- Ustawienia elementów wyświetlanych na ekranie LCD,
- Siatka kadrowania (3 rodzaje),
- Ustawienia adaptera obiektywu (21, 24, 28, 35, 50 i 75 mm),
- Wykonywanie zdjęć bez obiektywu,
- Tryb stabilizacji obrazu,
- Fotometria,
- Wykrywanie twarzy,
- Tryb ostrości – ręczny, wielopunktowy, strefa, śledzący, śledzenie,
- Wspomaganie MF („focus peaking”),
- Oświetlacz AF,
- Przycisk AE-L/AF-L – tylko AE, tylko AF, blokowanie AE oraz AF,
- Konfiguracja video – Full HD lub HD oraz tryb ostrości (centralny, śledzący, ręczny),
- Tryb lampy błyskowej,
- Kompensacja mocy błysku,
- Usuwanie efektu czerwonych oczu,
- Zapis oryginału – zapis nieprzetworzonych zdjęć przy aktywnej funkcji usuwania czerwonych oczu.
Menu ustawień aparatu:
- Ustawienia daty i czasu,
- Zmiana strefy czasowej (np. w podróży),
- Język,
- Resetowanie ustawień (menu fotografowania lub ustawień),
- Tryb dyskretny – wyłączenie wszystkich dźwięków i diody wspomagającej,
- Zmiana głośności,
- Konfiguracja ekranu – czas wyświetlania zdjęć po ich wykonaniu, luminancja, kolor tła,
- Krąg ostrości – zmiana kierunku działania pierścienia do ręcznej regulacji ostrości,
- Zarządzanie zasilaniem – ustawienie czasu, po którym aparat się wyłączy w stanie bezczynności oraz tryb szybkiego startu,
- Numeracja zdjęć – ciągła bądź od nr 0001 po włożeniu nowej karty pamięci,
- Datownik – umieszczanie daty na zdjęciach,
- Czyszczenie matrycy,
- Jednostka miary odległości,
- Resetowanie ustawień niestandardowych,
- Konfiguracja geolokalizacji,
- Ustawienia bezprzewodowe,
- Ustawienia bezprzewodowych połączeń z komputerem,
- Ustawienia sieci bezprzewodowej.
Menu odtwarzania:
- Usuwanie zdjęć,
- Kadrowanie,
- Zmiana rozmiaru,
- Ochrona zdjęć,
- Obracanie zdjęć,
- Usuwanie czerwonych oczu,
- Pokaz slajdów,
- Pomoc fotoksiążki – tworzenie książki z wykonanych zdjęć,
- Dodawanie znaczników miejsca przesłania – YouTube, Facebook, MyFinePix,
- Wyszukiwanie zdjęć – według daty, twarzy, ulubionych, typu danych, znaczników przesyłania,
- Zamówienie (DPOF) – wybór zdjęć do druku,
- Współczynnik proporcji – określenie sposobu wyświetlania zdjęć 3:2 na telewizorach o proporcjach obrazu 16:9,
- Transfer bezprzewodowy (Wi-Fi),
- Automatyczny zapis zdjęć na PC,
- Konwersja RAW – ustawienia dotyczące wywoływania surowych plików.
Quick Menu
Podręczne menu otwiera się przez naciśnięcie przycisku Q, znajdującego się w prawym dolnym rogu na tylnej ściance aparatu. Daje ono szybki dostęp do całkiem sporej liczby parametrów i ustawień, a wybór w tym zakresie jest następujący:
- tryb fotografowania (tylko wskaźnik),
- tryb ustawiania ostrości,
- czułość ISO,
- zakres dynamiczny,
- redukcja szumu,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- jasne tony,
- ciemne tony,
- kolor,
- wyostrzanie,
- samowyzwalacz,
- tryb stabilizacji obrazu,
- tryb lampy błyskowej,
- jasność LCD.
Wyświetlacz
Fujifilm X-A1 został wyposażony w odchylany wyświetlacz LCD TFT, o rozdzielczości 920 000 punktów, przekątnej wynoszącej 3 cale i 100% pokryciu kadru. Ekran można pochylić ok. 100 stopni w górę lub ok. 85 stopni w dół.
Ze względu na wysoką rozdzielczość, jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra. Jesienne słońce nie dało nam okazji do narzekania na widoczność obrazu na ekranie, przy jego ostrym oświetleniu.
Schemat z opisem poszczególnych elementów widocznych na LCD prezentujemy poniżej.
- Tryb lampy błyskowej,
- Tryb makro,
- Wskaźnik samowyzwalacza,
- Tryb seryjny,
- Pomiar światła,
- Balans bieli,
- Symulacja filmu,
- Zakres dynamiczny,
- Liczba dostępnych zdjęć,
- Jakość i rozmiar obrazu,
- Ostrzeżenie dotyczące temperatury,
- Ostrzeżenie o możliwości poruszenia zdjęcia,
- Tryb stabilizacji,
- Status ściągania danych lokalizacji,
- Datownik,
- Wskaźnik trybu dyskretnego,
- Wskaźnik odległości,
- Poziom naładowania akumulatora,
- Czułość ISO,
- Tryb zwiększonej jasności LCD,
- Ostrzeżenie o braku ostrości,
- Kompensacja ekspozycji,
- Wartość przysłony,
- Szybkość migawki,
- Tryb fotografowania,
- Wskaźnik manualnego ostrzenia,
- Skala i wskaźnik kompensacji ekspozycji,
- Histogram,
- Ramka ostrości.
W trybie fotografowania mamy do wyboru cztery widoki: bez informacji, dwa standardowe zestawy informacji oraz zestaw niestandardowy. W pierwszym zestawie na ekranie wyświetlane są informacje o parametrach ekspozycji, wartości ISO i skala kompensacji. W drugim – dodatkowo wskaźnik lampy błyskowej, balansu bieli, zakresu dynamicznego, liczby i jakości wybranych zdjęć. W widoku niestandardowym możemy wybierać jakie elementy i informacje będą widoczne na ekranie. Wybór w tym zakresie wygląda następująco: siatka kadrowania, skala odległości (AF i MF), histogram, parametry ekspozycji (czas migawki, przysłona, ISO), skala i wskaźnik kompensacji ekspozycji, pomiar światła, tryb lampy błyskowej, balans bieli, symulacja filmu, zakres dynamiczny, liczba dostępnych zdjęć, jakość i rozmiar obrazu, poziom naładowania akumulatora.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć.
W trybie podglądu na żywo do dyspozycji mamy następujące widoki:
- podstawowe informacje,
- zwiększona ilość informacji,
- informacje wyłączone,
- informacje wybrane przez użytkownika.
W trybie odtwarzania zdjęć do dyspozycji mamy następujące widoki:
- zdjęcie + podstawowe informacje,
- informacje wyłączone,
- ulubione – pozwala na ocenianie zdjęć w 5-stopniowej skali,
- miniaturka zdjęcia + histogram + skrócony EXIF.
Przyciskając pokrętło sterujące natomiast dostajemy przybliżony widok zdjęcia w punkcie ostrości. Zdjęcia można oczywiście również powiększać (przy pomocy tego samego pokrętła) lub przeglądać w postaci miniaturek. Istnieje także możliwość przewijania zdjęć w powiększeniu, wykorzystując podstawowe koło nastaw.
Wideo
Użytkownicy X-A1 nie muszą długo medytować nad wyborem formatu i jakości materiału wideo. Mają bowiem do dyspozycji jedynie wybór pomiędzy rozdzielczością HD (1280×720 pix) i Full HD (1920×1080 pix). W obydwu przypadkach rejestracja odbywa się z szybkością 30 kl/s, bez przeplotu. Filmy zapisywane są kodekiem H.264, ze stereofonicznym dźwiękiem, skompresowanym za pomocą liniowej modulacji PCM, w plikach z rozszerzeniem MOV.
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie odpowiedniego przycisku na tylnej ścianie aparatu. Długość pojedynczego nagrania z rozdzielczością Full HD ograniczona jest do 14 minut, a z rozdzielczością HD do 27 minut.
Podczas filmowania ekspozycja oraz balans bieli (jeżeli wybrano automatyczny) są na bieżąco ustawiane w zależności od warunków otoczenia. Przed nagrywaniem filmu ustawić możemy przysłonę, balans bieli, tryb symulacji filmu czy kompensację ekspozycji. Autofokus podczas filmowania działa w trybie ciągłym lub śledzącym, można także ustawiać ostrość ręcznie. Niestety focus-peaking ani powiększenie obszaru ogniskowania wówczas nie działają. Czułość oraz czas migawki są automatycznie dostosowywane przez aparat. Użytkownik nie ma możliwości zmiany jakichkolwiek parametrów w trakcie filmowania.
Poniżej prezentujemy kilka przykładowych filmów zarejestrowanych testowanym aparatem, z podłączonym obiektywem Fujinon XC 16–50 mm.
Przykładowe filmy