Nikon D610 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- L – 6016×4016 pix,
- M – 4512×3008 pix,
- S – 3008×2008 pix,
- Format DX:
- L – 3936×2624 pix,
- M – 2944×1968 pix,
- S – 1968×1312 pix,
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple).
W Nikonie D610 mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 6400. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 oraz w górę do ISO 25600. Czułość możemy regulować z krokiem 1/2 lub 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich pomiędzy ISO 12800 a 25600). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki dla aparatów Sony A99 oraz Canon EOS 6D. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Zdjęcia w formacie JPEG z D610 utrzymują się na dobrym poziomie w zasadzie w całym zakresie natywnych czułości. Nawet przy ISO 6400 ilość widocznych szczegółów obrazu pozostaje wciąż dość wysoka, a wpływ szumu wydaje się być znikomy. Należy jednak nadmienić, iż mimo teoretycznego wyłączenia odszumiania wysokich czułości, jest ono dokonywane, o czym więcej powiemy w następnym rozdziale. Na dwóch rozszerzonych czułościach obraz zauważalnie zaczyna się pogarszać. Przy ISO 12800 dość wyraźnie zaczynają być widoczne kolorowe plamy, a przy maksymalnej czułości ich negatywny wpływ na jakość obraz jest całkiem istotny.
W porównaniu do dwóch zaprezentowanych lustrzanek konkurencji, D610 wypada dość podobnie w szerokim zakresie czułości. Praktycznie do ISO 3200 trudno zauważyć różnice w poziomie zaszumienia obrazu. Przy ISO 6400 Sony A99 wydaje się pozostawać minimalnie w tyle, za testowanym Nikonem i Canonem 6D. Dla dwóch kolejnych czułości różnica ta staje się wyraźniejsza. Wydaje się jednak, że na prowadzenie wysuwa się nieznacznie 6D, w przypadku którego szum zdaje się być minimalnie niższy niż w D610 i ma jednak przyjemniejszą dla oka strukturę.
Można oczywiście pokusić się jeszcze o porównanie wycinków zdjęć z D610 i jego poprzednika, jednak widać na tej podstawie, że oba aparaty prezentują porównywalny poziom praktycznie w całym zakresie czułości. Jedynie dla ISO 25600 można dopatrywać się nieznacznej przewagi nowego modelu.
Wyostrzanie
W Nikonie D610 mamy do dyspozycji standardową dla lustrzanek tego producenta 10-stopniową skalę wyostrzania (od 0 do 9). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4 oraz 9 można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D610, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniach z okolic środka skali. Dają one wyraźnie przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu 0, a jednocześnie nie widać charakterystycznych artefaktów przesadnego wyostrzania, jakie daje się zauważyć przy ustawieniu maksymalnym.
Dodatkowe funkcje
Tak samo jak model D600 również D610 oferuje dodatkowe funkcje, które wpływają na wygląd JPEG-ów. Opiszmy je zatem w kilku słowach.
Tryb HDR oraz aktywna funkcja D-Lighting
W trybie HDR Nikon D610 wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: 1 EV, 2 EV lub 3 EV. Do dyspozycji mamy także dodatkowy parametr „wygładzenie”, który może przyjmować następujące ustawienia: umiarkowane, normalne lub zwiększone. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).
Choć instrukcja aparatu nie specyfikuje tego, podobnie jak w przypadku modelu D600 przypuszczamy, że aparat automatycznie wyrównuje wykonane zdjęcia, jeśli pojawi się między nimi przesunięcie. Producent jednak zaleca stosowanie statywu i informuje, że krawędzie wynikowego zdjęcia mogą być ucięte w stosunku do oryginalnego kadru. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane zarówno w trybie HDR. Dla ustawienia parametru wygładzania na „umiarkowane” pokazujemy zdjęcia dla poszczególnych ustawień różnicy ekspozycji. Dla pozostałych ustawień wspomnianego parametru prezentujemy zdjęcia wykonane przy różnicy 3 EV. Więcej zdjęć wykonanych w trybie HDR znaleźć można w galerii w ostatnim rozdziale testu.
Aktywna funkcja D-Lighting (ADL) umożliwia wydobywanie szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu poprzez programową obróbkę pojedynczego zdjęcia. Oferuje ona 4 opcje intensywności: umiarkowana, normalna, zwiększona oraz bardzo wysoka. Do dyspozycji mamy również ustawienie "Automatyczna", przy której aparat sam dobiera stopień intensywności. Poniżej przedstawiamy efekty działania funkcji ADL dla poszczególnych ustawień.
ADL off |
|
ADL umiarkowana |
|
ADL normalna |
|
ADL zwiększona |
|
ADL bardzo wysoka |
|
ADL automatyczna |
|
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D610 oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie od dwóch do trzech zdjęć w jeden obraz. Dodatkowe opcje w tym trybie nie są szczególnie rozbudowane. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Dodatkową opcją jest tzw. „automatyczne wzmocnienie”. Jeśli jest ona włączona, wówczas wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch i 1/3 dla trzech ekspozycji). Instrukcja zaleca wyłączenie opcji automatycznego wzmocnienia przy zdjęciach z ciemnym tłem.