Nikon D610 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki dedykowanemu przyciskowi i ikonom na monochromatycznym panelu LCD. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na monochromatycznym panelu LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.75 | 101.1 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 8.31 | 106.2 |
Pochmurny dzień | Auto | 6.35 | 100.2 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.76 | 99.84 |
3000K | Auto1 | 19.8 | 121.4 |
3000K | Auto2 | 19.9 | 121.8 |
3000K | Żarówki | 5.81 | 98.33 |
3000K | 3000K | 5.45 | 98.17 |
5500K | Auto | 7.13 | 110.6 |
5500K | 5500K | 10.1 | 114.3 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.22 | 87.19 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.37 | 87.22 |
Automatyczny balans bieli w Nikonie D610 nie ma szczególnych problemów z odwzorowaniem prawidłowych kolorów. W większości przypadków błędy są na niskim poziomie. Tradycyjnie spory błąd koloru otrzymujemy dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym. Podobnie jak w D600 jest on na porównywalnym poziomie niezależnie od tego, którą opcję automatycznego balansu bieli wybierzemy. Zastanawiać może nieco fakt, że przy dedykowanym balansie bieli dla światła słonecznego błąd koloru koloru wyszedł nieco większy niż można się tego spodziewać. Trzeba jednak wziąć pod uwagę fakt, że o tej porze roku słońce utrzymuje się nisko nad horyzontem i daje światło o cieplejszej barwie.
Jeżeli chodzi o nasycenie koloru, to sytuacja jest dość zróżnicowana. W warunkach zewnętrznych odchylenia od 100% są w zasadzie na minimalnym poziomie. Podobnie jest przy świetle żarowym i dedykowanym oraz temperaturowym balansie bieli, gdzie obserwujemy nieznaczne niedosycenie. Przy świetle lampy błyskowej jednak niedosycenie koloru jest już dość wyraźne. Nieco większe przesycenie natomiast można zauważyć przy lampach 5500K oraz dla automatycznego balansu bieli przy świetle żarowym. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.