Panasonic Lumix DMC-GM1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny,
- Dzień pochmurny,
- Cień,
- Światło żarówki,
- Lampa błyskowa,
- Ustawienie według wzorca bieli 1, 2,
- Temperatura barwowa.
Temperaturę barwową możemy zmieniać w zakresie od 2500K do 10000K z krokiem 100K. Przy każdej nastawie istnieje również możliwość dodatkowej regulacji balansu bieli poprzez tablicę kolorów G-M (zielony–magenta), B-A (niebieski–bursztynowy), a w każdym z kierunków mamy do dyspozycji 9-stopniową skalę. W tym samym oknie możemy również aktywować bracketing balansu bieli. Dostępne ustawienia to ±1, ±2 lub ±3 jednostki we wspomnianej wyżej skali (w osi B-A) od pozycji wyjściowej.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 7.84 | 111 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.52 | 110.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.68 | 106 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.1 | 109 |
3000K | Auto | 21.2 | 131.4 |
3000K | Żarówki | 6.45 | 104.4 |
3000K | 3000K | 6.06 | 101.6 |
5500K | Auto | 6.37 | 118.6 |
5500K | 5500K | 6.08 | 118.2 |
Lampa błyskowa | Auto | 7.3 | 99.84 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 8.06 | 100.5 |
Do pracy balansu bieli w testowanym aparacie dużych zastrzeżeń mieć nie można, choć z drugiej strony wyniki GM1 w tej kategorii mogłyby być jednak lepsze. Co prawda w większości przypadków błąd koloru utrzymuje się na dość przyzwoitym poziomie, jednak model GX7 wypadł nieco lepiej w tej kategorii. W wypadku słonecznej pogody stosunkowo duży błąd może być spowodowany przez cieplejszą barwę światła słonecznego o tej porze roku. Nieźle sytuacja wygląda przy pochmurnej pogodzie, chociaż balans dedykowany powinien w takiej sytuacji dawać lepszy wynik. Automatyczny balans bieli w świetle żarowym tradycyjnie daje wysoki błąd koloru i zdjęcia o charakterystycznym ciepłym zabarwieniu. Zarówno ustawienie dedykowane jak i wybór odpowiedniej temperatury barwowej dają znacznie lepsze rezultaty w tym wypadku. Praca balansu bieli przy lampie błyskowej nie zachwyca. W tym świetle bowiem spodziewalibyśmy się błędów na poziomie niemal o połowę niższym. Z nasyceniem koloru w zależności od rodzaju światła bywa różnie. Można jednak zauważyć, że aparat ma raczej tendencję do przesycania. Jedynie przy świetle lampy błyskowej odchyłki od 100% są na minimalnym poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.