Panasonic Lumix DMC-GM1 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Ustawienia | Rozmiar obrazu |
Proporcje obrazu 4:3 | |
L (16M) | 4592×3448 |
M (8M) | 3232×2424 |
S (4M) | 2272×704 |
Proporcje obrazu 3:2 | |
L (14M) | 4592×3064 |
M (7M) | 3232×2160 |
S (3,5M) | 2272×1520 |
Proporcje obrazu 16:9 | |
L (12M) | 4592×2594 |
M (6M) | 3232×1824 |
S (2M) | 1920×1080 |
Proporcje obrazu 1:1 | |
L (12M) | 3424×3424 |
M (6M) | 2416×2416 |
S (3M) | 1712×1712 |
Podstawowa regulacja wyglądu zdjęć JPEG dokonywana jest za pomocą opcji styl zdjęcia, którą odnajdziemy w menu fotografowania. Dostępnych jest 6 zdefiniowanych stylów obrazu i dodatkowo jedno ustawienie własne:
- Standardowy,
- Żywe barwy,
- Naturalne,
- Monochromatyczne (czarno-białe),
- Krajobraz,
- Portret.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-P5 oraz Fujifilm X-M1. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
JPEG-i w GM1 charakteryzują się dobrą jakością w dość szerokim zakresie czułości. Przy ISO 3200 sytuacja wciąż wygląda całkiem dobrze, a szum jest niemal niezauważalny. Warto zauważyć, że nie bez znaczenia jest w tym wypadku działające odszumianie (o którym więcej w następnym rozdziale). Choć w środku zakresu czułości nie wydaje się ono zbyt agresywne, to jednak przy wspomnianej czułości pewną minimalną degradację szczegółów obrazu daje się zauważyć. Przy ISO 6400 jakość obrazu zaczyna się wyraźniej pogarszać. Co prawda przy tej czułości zdjęcie nie wygląda jeszcze źle, a szum jest raczej umiarkowany, jednak zaczyna znikać coraz więcej szczegółów obrazu. Ta tendencja się utrzymuje w miarę zwiększania czułości, a przy maksymalnym ISO obraz wygląda słabo.
Porównanie GM1 do Olympusa E-P5 utrudnia nieco inny poziom wyostrzania przy minimalnym ustawieniu. Wyższe wyostrzanie w PEN-ie powoduje, że przy niskich czułościach na pierwszy rzut oka zdjęcia z tego aparatu wyglądają nieco lepiej niż z GM1. Przyglądając się jednak dokładnie wycinkom można zauważyć, że pod względem ilości widocznych szczegółów aparaty te wypadają podobnie. Dla najwyższych czułości, gdzie odszumianie działa najintensywniej, obrazy z GM1 i E-P5 pokazują podobną degradację detali.
Wśród porównywanych aparatów zdecydowanie najlepiej wypada Fujifilm X-M1. Jego przewaga jest szczególnie widoczna na najwyższych czułościach, gdzie mimo odszumiania wciąż wyraźnie widać detale, które w GM1 i E-P5 zostały utracone.
Wyostrzanie
W GM1 mamy do dyspozycji 11-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od −5 do +5). Poniżej prezentujemy wycinki zdjęć naszej scenki wykonanych w skrajnych ustawieniach parametru wyostrzania oraz z ustawieniem pośrodku skali.
Panasonic GM1, ISO 200 | |||
|
|||
|
|||
|
Jak już wspominaliśmy w czwartym rozdziale, wyostrzenie JPEG-ów na minimalnym poziomie jest bardzo umiarkowane, co wyraźnie widać w powyższym porównaniu. Na jego podstawie można również stwierdzić, że poziom zerowy charakteryzuje się już całkiem sporym wyostrzaniem i nie polecamy stosowania wyższych ustawień, bowiem obraz zaczyna wyglądać na przeostrzony (jasne obwódki wokół konturów stają się bardzo wyraźne).
Tryb kreatywnego sterowania – filtry efektowe
W testowanym Panasoniku, podobnie jak w modelu GX7 na kole nastaw znajduje się tryb „Kreatywne sterowanie”, który pozwala na fotografowanie z użyciem efektów kolorystycznych. Do dyspozycji mamy następujące ustawienia:
- Ekspresyjny,
- Retro,
- Dawne czasy,
- Wysoka tonacja,
- Niska tonacja,
- Sepia,
- Monochromatyczny,
- Dynamiczne czarno-białe,
- Monochromatyczny Rough,
- Monochromatyczny Silky,
- Mocny obraz,
- Wysoka dynamika,
- Efekt krosowania,
- Efekt zabawki,
- Jasny i żywy efekt zabawki,
- Bleach bypass,
- Efekt miniatury,
- Miękka ostrość,
- Fantazja,
- Filtr gwiezdny,
- Obraz jednobarwny,
- Światło słoneczne.
Minusem trybu „Kreatywne sterowanie” jest jego częściowo automatyczny charakter. Z podstawowych parametrów ekspozycji możemy na szczęście regulować przysłonę i kompensację ekspozycji. Za ustawianie czułości odpowiada jednak niestety aparat.
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.
Modyfikacja zakresu tonalnego
W Panasoniku GM1 odnajdziemy dwie funkcje pozwalające modyfikować rozpiętość tonalną wykonywanych zdjęć: Inteligentna dynamika oraz HDR. Znajdują się one w menu fotografowania, aczkolwiek dostęp do nich można sobie ułatwić poprzez przyciski funkcyjne lub Q.menu.
Inteligentna dynamika
Funkcja Inteligentnej dynamiki działa na pojedynczym zdjęciu i polega na programowym „wyciąganiu” informacje z ciemnych partii obrazu. Do dyspozycji mamy trzy stopnie intensywności tego procesu oraz ustawienie automatyczne. W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane z dostępnymi ustawieniami.
Zdjęcie standardowe |
|
Inteligentna dynamika (poziom niski) |
|
Inteligentna dynamika (poziom normalny) |
|
Inteligentna dynamika (poziom wysoki) |
|
Inteligentna dynamika (auto) |
|
Funkcja HDR
Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech zdjęć różniących się od siebie ekspozycją. Różnicę w ekspozycji pomiędzy skrajnymi zdjęciami możemy określić ręcznie, a do wyboru mamy opcje: ±1, ±2, ±3 EV. Można się również zdać w tej kwestii na oprogramowanie aparatu i wybrać ustawienie auto. Warto jeszcze dodać, że w trybie HDR dostępna jest opcja automatycznego wyrównywania składanych zdjęć. Taka funkcjonalność jest w zasadzie niezbędna, jeśli wykonujemy zdjęcia z ręki. Poniżej prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR, przy poszczególnych ustawieniach.
Zdjęcie standardowe |
|
HDR ±1 EV |
|
HDR ±2 EV |
|
HDR ±3 EV |
|
HDR Auto |
|