Nikon D5300 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 6-stopniową skalę. W menu można także określić bracketing balansu bieli i wykonać 3 zdjęcia z krokiem ±1, ±2 lub ±3 jednostek we wspomnianej wyżej skali (w obu osiach) od pozycji wyjściowej. Niestety, producent nie wyposażył modelu D5300 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.37 | 111.5 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.91 | 112 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.27 | 106.9 |
Pochmurny dzień | Chmury | 5.55 | 109.2 |
5500 K | Auto | 7.59 | 106.2 |
3000 K | Auto | 22.3 | 115 |
3000 K | Żarówki | 6.71 | 97.23 |
Błysk | Auto | 5.35 | 90.63 |
Błysk | Błysk | 4.94 | 90.63 |
Automatyczny balans bieli w D5300 radzi sobie całkiem nieźle. Nie zaobserwowaliśmy niepokojąco wysokich błędów dC, chociaż te do wyjątkowo niskich także nie należą - szczególnie w świetle 5500 K. Dedykowane nastawy zapewniają podobne odwzorowanie kolorów jak automatyka. Wyjątek stanowi jak zwykle światło żarowe, w którym ta zupełnie sobie nie poradziła. W przypadku światła błyskowego obserwujemy niższe od wzorcowego nasycenie - odwrotnie niż przy oświetleniu słonecznym.