Nikon D5300 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Pentaksa K-50 oraz Sony A58. Na rozwijanej liście znajdują się także inne aparaty dostępne aktualnie w naszej bazie.
Na niskich czułościach Nikon D5300 oferuje bardzo wysoką jakość obrazu - zdjęcia są ostre i bogate w szczegóły. Wprawdzie w przypadku aparatu Sony detale mogą się wydawać bardziej wyraziste, należy jednak przypomnieć, że w A58 mamy do czynienia z wyostrzaniem nawet na minimalnym poziomie tego parametru. Temu procesowi nie są poddawane zdjęcia z Nikona, co pokazaliśmy w rozdziale czwartym. Widoczna przewaga D5300 nad K-50 w tej kategorii wynika nie tylko z większej liczby pikseli na matrycy tego pierwszego, ale również z braku filtra antyaliasingowego, który ogranicza zdolność rozdzielczą sensora światłoczułego.
W kwestii szumu, D5300 radzi sobie również bardzo dobrze. Wysoką jakość uzyskamy do czułości ISO 3200, aczkolwiek ISO 6400 również można uznać za użyteczną. Biorąc pod uwagę i poziom szumu, i szczegółowość obrazu, naszym zdaniem testowany Nikon przoduje w niniejszym zestawieniu.
Warto pokusić się jeszcze o krótkie porównanie z poprzednikiem. Nowy model oferuje wyższy poziom odtworzenia detali oraz minimalnie niższe zaszumienie, a zatem obserwujemy pewien postęp w stosunku do D5200.
Aby przyjrzeć się działaniu funkcji wyostrzania plików JPEG, wykonaliśmy zdjęcia scenki dla czterech ustawień: auto, 0, 4 i 9 (w 9-stopniowej skali ze skokiem jednostkowym). Środkowy stopień wyostrzania oferuje niezłą jakość zdjęć i optymalne wydobycie szczegółów. Naszym zdaniem zostało ono dobrze dobrane i dla osób nie planujących dalszej obróbki zdjęć efekt działania tego procesu powinien być satysfakcjonujący. Wybranie stopnia zerowego oznacza raczej miękki obraz, jednak dający większe możliwości późniejszej obróbki. Przypominamy, że proces wyostrzania jest nieodwracalny – detale tracone są bezpowrotnie. Maksymalne wyostrzenie bardzo mocno uwidacznia krawędzie, toteż radzimy ostrożnie korzystać z tak skrajnego ustawienia.
Nikon D5300, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
HDR i D-Lighting
Nikon D5300 został wyposażony w dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej JPEG-ów: HDR (High Dynamic Range) oraz D-Lighting. Ta pierwsza bazuje na wykonaniu i połączeniu ze sobą dwóch ekspozycji, natomiast druga - polega na modyfikacji krzywej tonalnej pliku JPEG. Obydwie omawiane tutaj funkcje posiadają cztery stopnie intensywności efektu oraz auto.
HDR / D-Lighting off | |||
D-Lighting niski | |||
D-Lighting normalny | |||
D-Lighting wysoki | |||
D-Lighting bardzo wysoki | |||
D-Lighting auto | |||
HDR niski | |||
HDR normalny | |||
HDR wysoki | |||
HDR bardzo wysoki | |||
HDR auto | |||
Effects
Na kole nastaw znajduje się tryb, który oferuje dostęp do cyfrowych filtrów efektowych. Do dyspozycji są następujące ustawienia:
- Noktowizor,
- Szkic kolorowy,
- Efekt aparatu zabawkowego,
- Efekt miniatury,
- Kolor selektywny,
- Sylwetka,
- Rozjaśnienie (High key),
- Przyciemnienie (Low key),
- Malowanie HDR.
Noktowizor | |||
Szkic kolorowy | |||
Efekt aparatu zabawkowego | |||
Efekt miniatury | |||
Kolor selektywny | |||
Sylwetka | |||
Rozjaśnienie (High key) | |||
Przyciemnienie (Low key) | |||
Malowanie HDR | |||
Wielokrotna ekspozycja
Wielokrotna ekspozycja w D5300 to złożenie jednego zdjęcia z 2 lub 3 ujęć. Dostępna jest także opcja automatycznego wzmocnienia.
Automatyczne wzmocnienie włączone | |||
Automatyczne wzmocnienie wyłączone | |||
Zdjęcia z interwałometrem
D5300 został wyposażony w interwałometr, co oznacza, że możemy tak zaprogramować aparat, aby wykonał określoną ilość zdjęć (maksymalnie 999) w zadanym odstępie czasu (od 1 sekundy do 24 godzin). Dodatkowo rozpoczęcie serii może nastąpić od razu, lub aparat zrobi to automatycznie o określonej przez nas godzinie.