Nikon D5300 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie D5300 istnieje opcja redukcji szumów i oprócz możliwości jej wyłączenia, mamy możliwość ustawienia trzech stopni intensyfikacji tego procesu – odszumianie zmniejszone, normalne lub zwiększone. Poniżej prezentujemy fragmenty zdjęć naszej scenki, porównujące skuteczność odszumiania, dla dwóch najwyższych czułości: 12800 i 25600 ISO.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Siła kolejnych stopni procesu odszumiania wydaje się większa niż w wypadku poprzednika. Redukcja "zwiększona" dość mocno redukuje zarówno zakłócenia, jak i detale widoczne na zdjęciach.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D5300 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Pentaksem K-50 i Sony A58. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Porównując wycinki naszej scenki pod kątem szumów, widzimy, że w tym zestawieniu góruje aparat Pentaksa, prezentując obraz o najmniejszym poziomie zakłóceń. Jego przewaga nad lustrzankami Sony i Nikon jest widoczna od czułości ISO 1600. Najsłabiej radzi sobie A58, natomiast testowany D5300 znajduje się pośrodku stawki. Dobrą jakość obrazu w Nikonie uzyskamy do ISO 3200, ewentualnie do 6400 przy dodatkowym odszumianiu. Z wyższych czułości radzimy korzystać raczej w ostateczności.
Co ciekawe, na wycinkach zdjęć pochodzących z D5200 obserwujemy nieco niższy poziom szumów niż w nowym D5300. Różnice są widoczne wprawdzie na najwyższych czułościach, jednak są obecne.
Sprawdźmy teraz, jak wizualna ocena szumu przekłada się na konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Pentax K-50 góruje nad testowanym D5300 o ok. 1 EV, a zatem całkiem wyraźnie. Wypada nam jednak przypomnieć, że w przypadku Pentaksa zauważyliśmy odszumianie plików RAW od czułości ISO 3200, co oczywiście ma wpływ na nasze porównania. Podobnego rzędu przewagę nad D5300 ma wyżej pozycjonowany model Nikona - D7100. Z kolei D5200 szumi mniej o ok. 0.5 EV, ale tylko dla dwóch najwyższych czułości. Do ISO 6400 różnice pomiędzy tymi modelami są praktycznie symboliczne. Ostatnia porównywana lustrzanka - Sony A58 - ustępuje D5300 o ok. 1.5 EV w zasadzie w całym zakresie czułości.
Na podstawie wyników pomiarów przeprowadzonych na 48-bitowych TIFF-ach, możemy wysnuć podobne wnioski odnośnie różnic pomiędzy opisywanymi modelami.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 14-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku D5300 zakres ten wynosi od 512 do 2048. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
Maksimum zaprezentowanych wyżej histogramów wypada w okolicach 600, a nie w zerze jak zwykle obserwowaliśmy w testach lustrzanek Nikona. Chociaż wartości odchylenia standardowego nie przekraczają średnich wartości sygnału, to część histogramów została ucięta. Ponadto, ich wygląd przy ISO 12800 i 25600 sugeruje, że te czułości są pozyskiwane jedynie na drodze programowej.
Nie mamy zastrzeżeń do wyglądu samych darków. Nie widać na nich niepokojących niejednorodności (nierównomiernego grzania się sensora), ani bandingu. Pod tym względem D5300 zachowuje się znacznie lepiej niż jego poprzednik.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 597.83 | 2.706 |
200 | 597.209 | 4.665 |
400 | 598.008 | 8.168 |
800 | 600.828 | 13.848 |
1600 | 606.444 | 26.549 |
3200 | 618.958 | 47.421 |
6400 | 639.348 | 90.031 |
12800 | 681.797 | 172.456 |
25600 | 764.769 | 332.685 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Na nich także nie widać niczego niepokojącego.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |