Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Test aparatu

Nikon D5300 - test aparatu

21 lutego 2014
Maciej Latałło Komentarze: 164

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Poniżej prezentujemy wykres szumu dla zdjęć JPEG. Wartości jakie zanotowaliśmy w nowym modelu są nieco niższe niż u poprzednika. Na poniższym wykresie widać załamanie powyżej ISO 1600, co niewątpliwie świadczy o odszumianiu JPEG-ów dla czułości ISO 3200 - 25600. Trudno jednak wypowiadać się na temat osiągów matrycy na podstawie plików JPEG, dlatego proponujemy zapoznać się z bardziej miarodajnymi wynikami pomiarów, przeprowadzonych na RAW-ach.
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W Nikonie D5300 istnieje opcja redukcji szumów i oprócz możliwości jej wyłączenia, mamy możliwość ustawienia trzech stopni intensyfikacji tego procesu – odszumianie zmniejszone, normalne lub zwiększone. Poniżej prezentujemy fragmenty zdjęć naszej scenki, porównujące skuteczność odszumiania, dla dwóch najwyższych czułości: 12800 i 25600 ISO.

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zmniejszone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie zwiększone
Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW



----- R E K L A M A -----

Siła kolejnych stopni procesu odszumiania wydaje się większa niż w wypadku poprzednika. Redukcja "zwiększona" dość mocno redukuje zarówno zakłócenia, jak i detale widoczne na zdjęciach.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D5300 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Pentaksem K-50 i Sony A58. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Porównując wycinki naszej scenki pod kątem szumów, widzimy, że w tym zestawieniu góruje aparat Pentaksa, prezentując obraz o najmniejszym poziomie zakłóceń. Jego przewaga nad lustrzankami Sony i Nikon jest widoczna od czułości ISO 1600. Najsłabiej radzi sobie A58, natomiast testowany D5300 znajduje się pośrodku stawki. Dobrą jakość obrazu w Nikonie uzyskamy do ISO 3200, ewentualnie do 6400 przy dodatkowym odszumianiu. Z wyższych czułości radzimy korzystać raczej w ostateczności.

Co ciekawe, na wycinkach zdjęć pochodzących z D5200 obserwujemy nieco niższy poziom szumów niż w nowym D5300. Różnice są widoczne wprawdzie na najwyższych czułościach, jednak są obecne.

Sprawdźmy teraz, jak wizualna ocena szumu przekłada się na konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Pentax K-50 góruje nad testowanym D5300 o ok. 1 EV, a zatem całkiem wyraźnie. Wypada nam jednak przypomnieć, że w przypadku Pentaksa zauważyliśmy odszumianie plików RAW od czułości ISO 3200, co oczywiście ma wpływ na nasze porównania. Podobnego rzędu przewagę nad D5300 ma wyżej pozycjonowany model Nikona - D7100. Z kolei D5200 szumi mniej o ok. 0.5 EV, ale tylko dla dwóch najwyższych czułości. Do ISO 6400 różnice pomiędzy tymi modelami są praktycznie symboliczne. Ostatnia porównywana lustrzanka - Sony A58 - ustępuje D5300 o ok. 1.5 EV w zasadzie w całym zakresie czułości.

Na podstawie wyników pomiarów przeprowadzonych na 48-bitowych TIFF-ach, możemy wysnuć podobne wnioski odnośnie różnic pomiędzy opisywanymi modelami.

Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i 14-bitowych RAW-ów. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast, wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku D5300 zakres ten wynosi od 512 do 2048. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW


Maksimum zaprezentowanych wyżej histogramów wypada w okolicach 600, a nie w zerze jak zwykle obserwowaliśmy w testach lustrzanek Nikona. Chociaż wartości odchylenia standardowego nie przekraczają średnich wartości sygnału, to część histogramów została ucięta. Ponadto, ich wygląd przy ISO 12800 i 25600 sugeruje, że te czułości są pozyskiwane jedynie na drodze programowej.

Nie mamy zastrzeżeń do wyglądu samych darków. Nie widać na nich niepokojących niejednorodności (nierównomiernego grzania się sensora), ani bandingu. Pod tym względem D5300 zachowuje się znacznie lepiej niż jego poprzednik.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 597.83 2.706
200 597.209 4.665
400 598.008 8.168
800 600.828 13.848
1600 606.444 26.549
3200 618.958 47.421
6400 639.348 90.031
12800 681.797 172.456
25600 764.769 332.685

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Na nich także nie widać niczego niepokojącego.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW Nikon D5300 - Szumy i jakość obrazu w RAW