Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony DSC-RX10 - test aparatu

7 lutego 2014

5. Jakość obrazu JPEG

RX10 oferuje zapis zdjęć w następującej rozdzielczości:
  • 5472×3648,
  • 5472×3080 (16:9),
  • 4864×3648,
  • 3888×2592,
  • 3648×3648 (1:1),
  • 3648×2736 (4:3),
  • 2736×1824,
  • 2592×1944 (4:3)
oraz w następujących formatach:
  • JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
  • RAW (ARW2.3),
  • RAW+JPEG.
Jakość (stopień kompresji) plików JPEG możemy ustawić na standardową, wysoką oraz bardzo wysoką. W wypadku panoram dostępnymi formatami są:
  • dla orientacji poziomej
    • standardowa: 3872×2160,
    • szeroka: 5536×2160,
  • dla orientacji poziomej
    • standardowa: 8192×1856,
    • szeroka: 12416×1856.
Zdjęcia JPEG możemy modyfikować, używając funkcji „Efekt gładkiej skóry” oraz ustawień w menu „Strefa twórcza”. Dostępne są następujące opcje:
  • standard,
  • intensywny,
  • neutralny,
  • czysty,
  • głęboki,
  • pastelowy,
  • portret,
  • krajobraz,
  • zachód słońca,
  • nocny widok,
  • jesienne liście,
  • czerń i biel,
  • sepia.
Każdą z tych opcji możemy modyfikować, sterując kontrastem, ostrością i nasyceniem (za wyjątkiem opcji „czerń i biel” i „sepia”). Nastawy te jednak nie będą brane pod uwagę w trybach Auto, programów tematycznych czy efektowych.

Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla wysokich wartości ISO.


----- R E K L A M A -----

ISO 6400
Odszumianie
wyłączone
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
niskie
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 12800
Odszumianie
wyłączone
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
niskie
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie
normalne
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
ISO 25600
Odszumianie
wieloklatkowe
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Trudno zauważyć różnice w poziomie odszumiania. Proces odszumiania jest na tyle silny (nawet przy ustawieniu „wyłączone”), a utrata szczegółów tak duża, że sterowanie poziomem tej funkcji wydaje się bezcelowe.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−2
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+2
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Choć w poprzednim rozdziale pokazaliśmy, że pliki JPEG są wyostrzane, gdy patrzymy na przykład dla nastawy minimalnej, wydaje się to wręcz niemożliwe. Dopiero przy wyzerowaniu obraz wydaje się prawidłowy, choć widać już artefakty w postaci jasnych obwódek przy kontrastowych krawędziach. Nastawa maksymalna natomiast powoduje tak silne zniekształcenie obrazu, że traktować ją można bardziej w kategoriach efektowych niż użytkowych.

Balans bieli

Aparat RX10 umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Pochmurnie,
  • Żarówka,
  • Świetlówka (ciepła biała, zimna biała, dzienne biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Temperatura koloru/Filtr,
  • Niestandardowy (3 nastawy),
  • Programowanie wzorca (specjalny tryb do pobierania próbki koloru ze zdjęcia).
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w 7-stopniowej skali.

Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 5.29 104.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 6.46 107.2
Zacienienie Auto 21.4 124.2
Zacienienie Zacienienie 14 113.2
Zachmurzenie Auto 5.52 105.5
Zachmurzenie Zachmurzenie 8.16 108.5
Żarówki Auto 10.5 115
Żarówki Żarówki 7.36 107.7
Żarówki 3000K 6.04 108.7
5500K Auto 6.38 114.1
5500K 5500K 7.43 115.8

Jak widać, aparat dość dobrze przetwarza kolory we wszystkich testowanych źródłach światła za wyjątkiem sceny w cieniu, gdzie każdy z profili daje bardzo duży błąd. Oświetlenie żarowe też sprawia kłopoty, ale tylko wtedy, gdy zdamy się na automatykę. Ogólnie po przyjrzeniu się zdjęciom przykładowym możemy uznać, że nie wyglądają one źle pod względem kolorystyki – za wyjątkiem fotografii wykonanych w cieniu (wówczas obraz cechuje niebieska dominanta).

Uzyskane wyniki pokazują, że aparat ma tendencję do lekkiego przesycania kolorów – uśrednione odchyłki od 100% są na poziomie +11%. Patrząc na wyniki szczegółowe, widzimy, że stan ten spowodowany jest przede wszystkim rezultatem dla automatyki w cieniu – wynik na poziomie 124% jest bardzo wysoki.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Słoneczny dzień
Balans bieli: Słoneczny dzień
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zacienienie
Balans bieli: Zacienienie
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Zachmurzenie
Balans bieli: Zachmurzenie
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: Żarówki
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: Żarówki
Balans bieli: 3000K
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: 5500K
Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.

Szum

Pomiar szumów matrycy wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej prezentujemy wyniki dla plików JPEG.

Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG

Przede wszystkim zauważamy, że dla czułości z zakresu ISO 200 do ISO 3200 wartość szumu utrzymuje się na niskim poziomie, a błędy dla poszczególnych składowych są uśrednione. Wynik na poziomie 2.8% dla ISO 3200 wydaje się bardzo dobry, jednak zaprezentowane wcześniej wycinki testu skuteczności odszumiania pokazują wyraźnie, że to w dużej mierze dzieło programistów. Ciekawie aparat zachowuje się też przy użyciu rozszerzonych czułości ISO 80, 100 oraz wysokich 6400 i 12800 – pojawiają się większe zakłócenia, szczególnie w niebieskim kanale. Brak czułości 25600 wynika z faktu, że jest ona realizowana przez wieloklatkowe odszumianie.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Sony DSC-RX10 - Jakość obrazu JPEG


By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Patrząc na wycinki scenki testowej możemy powiedzieć, że aparat dość dobrze radzi sobie z poziomem szumu aż do czułości ISO 3200. Powyżej niej zaczynają się już pojawiać kolorowe przebarwienia. Co ciekawe, gdy porównamy RX10 do RX100 II, okaże się, że starszy brat daje dużo lepszej jakości obraz. To wizualne potwierdzenie tego, co można było przewidzieć, analizując wykres szumu powyżej. Podsumować można krótko: póki nie będziemy mocno przycinać zdjęć, powinniśmy być bardzo zadowoleni z ich jakości.