Olympus OM-D E-M10 - test aparatu
1. Wstęp
Olympus E-M10 czerpie całkiem sporo z modelu E-M5, jednak z drugiej strony wyróżnia się między innymi ulepszonym systemem autofokusa, nowym procesorem obrazu TruePic VII, wbudowaną lampą błyskową i modułem sieci bezprzewodowej Wi-Fi. Trzeba jednak przyznać, że w niektórych kategoriach nowy model ustępuje pierwszemu aparatowi OM-D. Zabrakło w nim na przykład uszczelnień znanych z E-M5 oraz systemu 5-osiowej stabilizacji obrazu. Ze stabilizacji jako takiej oczywiście nie zrezygnowano zupełnie, ale w jego przypadku mamy do czynienia z systemem 3-osiowym. Nie ulega jednak wątpliwości, że E-M10 jest ciekawą propozycją Olympusa, a jego możliwości chociażby na podstawie samej specyfikacji przedstawiają się obiecująco.
Olympus E-M10 trafił na chwilę do naszej redakcji już w dniu premiery. Dzięki temu mogliśmy wówczas podzielić się z Wami zdjęciami przykładowymi oraz pierwszymi wrażeniami na jego temat. Jakiś czas temu aparat zagościł w naszej redakcji na dłużej. Mieliśmy zatem możliwość przyjrzeć mu się dokładnie i poddać go naszej procedurze testowej. O tym jak nowy OM-D poradził sobie z tym zadaniem dowiecie się z kolejnych rozdziałów niniejszego materiału.
Aparat do testu wypożyczyła firma Olympus Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Olympusa OM-D E-M10, modelu E-M5 oraz przykładowych bezlusterkowców konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Olympus |
---|---|
Model | OM-D E-M10 |
Data premiery | 2014-01-29 |
Liczba pikseli | 16 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 4608 x 3456 (RAW, JPEG)
• 3200 x 2400 (JPEG) • 1280 x 960 (JPEG) • Tryby: 4:3, 3:2, 16:9, 1:1, 3:4 (w trybie RAW zapisywane w EXIF) |
Matryca | 17.3 x 13 mm (4/3) Live-MOS, 4:3, całkowita liczba pikseli: 17.2 MPix
mechanizm samoczyszczenia matrycy za pomocą ultradźwięków (SSWF) |
Procesor obrazu | TruePic VII |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF, DPOF, DCF),
RAW (12-bit, pliki .ORF, bezstratna kompresja), JPEG+RAW Rodzaje JPEG: Fine/Normal • Zdjęcia 3D: MPO • Filmy: MOV (MPEG-4 AVC/H.264), AVI (Motion JPG) • Dźwięk: Wave (stereo PCM/16-bitów, 48kHz) |
Zakres ISO | Auto (od ISO L do 1600 ISO domyślnie, możliwość zdefiniowania górnej granicy w zakresie od 200 do 25600 ISO),
Tryb ręczny: ISO L, 200–25600 ISO w krokach co 1/3 lub 1 EV ISO L - ekwiwalent czułości ISO 100 • Bracketing dla ISO: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV |
Migawka | szczelinowa sterowana elektronicznie,
1/4000 - 60 s (ze zmianą co 1/3, 1/2 lub 1EV) Czas B: domyślne ustawienie 8 min. (możliwość wyboru 1/2/4/8/15/20/25/30 min.) |
Konstrukcja obiektywu | Obiektywy systemu micro 4/3,
poprzez adapter także obiektywy systemu 4/3 lub OM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x2.0 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | MOV:
• 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9, zapis 30p - 29.97 kl./s) 24 lub 16 Mbit/s • 1280 x 720 pix (HD 16:9), zapis 30p - 29.97 kl./s) 12 lub 8 Mbit/s AVI: • 1280 x 720 pix (HD 16:9) z szybkością 30 kl./s • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 kl./s maks. rozmiar pliku 4 GB (MOV) lub 2 GB (Motion-JPEG), maks. czas nagrania: 29 min. (MOV), 7 min. (HD Motion-JPEG), 14 min. (VGA Motion-JPEG), • Film poklatkowy 1280x720 10 kl./s (AVI) Wbudowany mikrofon stereo, Redukcja szumu wiatru, Regulowana głośność nagrywania. |
Ogniskowanie | AF oparty o detekcję kontrastu z systemem FAST AF, MF
• Strefy AF: 81-obszarowy wielopolowy AD (detekcja kontrastu), Wszystkie cele, Obszar grupy celów (9-obszarów), Pojedyncze pole (normalne/małe) • Wielkość ramki AF: wybierana z 800 punktów AF • Tryby AF: Pojedyncze zdjęcie (S-AF), Ciągły (C-AF), Ręczny (MF), S-AF + MF, Śledzenie AF (C-AF + TR) • Funkcja wykrywania twarzy i oka • Funkcja peaking • Powiększenie w LV: x5, x7, x10, x14 • Wspomaganie AF - wbudowana dioda |
Pomiar światła | 324-strefowy TTL,
Tryby pomiaru: • Cyfrowy pomiar ESP (matrycowy 324-strefowy), • centralnie ważony uśredniony, • punktowy, • punktowy z jasnym tłem, • punktowy z ciemnym tłem, Zakres pomiaru: od -2 do 20 EV (dla 17 mm, F2.8, ISO 100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Słoneczny dzień, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa, Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca (4 ustawienia), • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2000–14 000 K), • Korekcja (+/- 7 kroków w osi A-B/G-M), • Bracketing balansu bieli (3 zdjęcia ze zmianą co 2, 4, 6 kroki ustawianą w osi A-B/G-M). |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV
• Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 2/3 lub 1 EV, 7 zdjęć ze zmianą eksp. co 1/3 lub 2/3 EV • Tryby HDR1 i HDR2 oraz bracketing HDR |
Programy | iAuto, Program AE (P), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S), Manualny (M), Czas B, Filtry artystyczne (ART), Podwodne zdjęcia szerokokątne / makro, Moje ustawienia
• Programy tematyczne (SCN): Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz + Portret, Zdjęcia sportowe, Z ręki w świetle gwiazd, Sceny nocne, Sceny nocne + Portret, Dzieci, Jasna tonacja, Ciemna tonacja, Tryb stabilizacji cyfrowej DIS, Makro, Makro przyrody, Przy świecach, Zachód słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne ognie, Plaża i śnieg, Konwerter rybie oko, Konwerter szerokokątny, Konwerter Makro, 3D (z obiektywem 3D) • Filtry artystyczne: Pop Art, Zmiękczona ostrość, Jasny i lekki kolor, Tonowanie światła, Ziarnisty film, Fotografia otworkowa, Diorama, Przetwarzanie Crossowe, Delikatna sepia, Dramatyczna tonacja, Grafika "Key Line", Akwarela, Efekt zmiękczonej ostrości, Efekt fotografii otworkowej, Efekt białych krawędzi, Efekt ramki, Efekt światła gwiazd, Efekt dioramy, Tonacja obrazu (sepia, niebieski, purpurowy, zielony) |
Zdjęcia seryjne | • Tryb H: z szybkością do 8 kl./s w serii do 8 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG (S-AF)
• Tryb L: z szybkością 3.5 kl./s w serii do 20 zdjęć RAW lub do zapełnienia karty pamięci dla formatu JPEG (C-AF) • Zdjęcia z interwałem czasowym 1s - 24h, od 1 do 999 zdjęć |
Lampa błyskowa | Wbudowana lampa błyskowa TTL o liczbie przewodniej 5.8 (dla ISO 100).
• Tryby sterowania dla wbudowanej lampy błyskowej: TTL Auto, Manualny, • Tryby sterowania dla zewnętrznej lampy błyskowej: TTL Auto, Auto, Manualny, Super FP (FP-TTL-AUTO, FP-MANUAL) • Bezprzewodowa kontrola błysku: Dostępne 4 grupy (3 grupy zewnętrznych lamp błyskowych + lampa wbudowana). Wyzwalane i kontrolowane z wbudowanej lampy błyskowej. • Synchronizacja do 1/250 s dla lampy wbudowanej lub 1/200 s dla lampy zewnętrznej, od 1/125 s do 1/8000 s (Super FP Mode), • Kompensacja błysku: +/- 3 EV w krokach co 1/3, 1/2, 1 EV, • Bracketing błysku: 3 kadry ze zmianą co 1/3, 2/3 lub 1 EV • Tryby pracy: Błysk automatyczny, Redukcja czerwonych oczu, Dopełniający, Wyłączenie błysku, Redukcja czerwonych oczu i synchronizacja z długimi czasami migawki (I kurtyna), synchronizacja z długimi czasami migawki (I lub II kurtyna ), Manualna regulacja:1/1(pełna moc) - 1/64 |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2 s lub 12 s lub użytkownika (w zakresie 1-30 s)
• Zdjęcia z interwałem czasowym 0.5, 1, 2 lub 3 s, od 1 do 10 zdjęć |
Karta pamięci | Secure Digital (SDHC/SDXC)
Kompatybilność z UHS-I, Eye-Fi, Do filmowania zalecane karty Class 6 |
LCD | nachylany (do góry do 80 stopni / do dołu do 50 stopni), 3 calowy, dotykowy, kolorowy LCD, 1.037.000 punktów, proporcje 3:2
Jasność regulowana w 15 poziomach Temp. barwowa regulowana w 15 poziomach, Kolorystyka obrazu: żywe barwy (domyślnie) / naturalna Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo. |
Wizjer | Elektroniczny, 1.440.000 punktów, pokrycie 100% pola kadru, powiększenie 1.01x (w stylach 1, 2 celownika) lub 1.15x (w stylu 3 celownika), punkt oczny 20 mm (odległość od powierzchni tylnej soczewki), korekcja dioptrii od -4 do +2, kontrola jasności, 3 style celownika.
• Opcjonalna muszla oczna EP-11. |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze: USB 2.0 Hi Speed / wyjście wideo (NTSC/PAL) / wejście na wężyk, wyjście Micro HDMI typu D,
• opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-UC1 • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge), PIM III • wbudowany modułu sieci bezprzewodowej Wi-Fi IEEE 802.11b/g/n • Obsługa GPS poprzez telefon smartfone połączony siecią Wi-Fi |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy BLS-5 (7.2V, pojemności 1150 mAh, wydajność ok 320 zdjęć) |
Akcesoria | Korpus, bateria BLS-5, ładowarka baterii Li-ion BCS-5, kabel USB, Pasek na szyję, OLYMPUS Viewer 3 (CD-ROM), instrukcja obsługi, karta gwarancyjna |
Waga | 350 g (bez akumulatora)
ok. 396 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 119.1 x 82.3 x 45.9 mm (bez elementów wystających) |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
3-osiowa stabilizacja obrazu o wydajności wg producenta 3.5 EV. Polskie menu. Tryb wielokrotnej ekspozycji. Funkcja poziomicy (w poziomie i w pionie). Zdjęcie z dźwiękiem: 30 s Magnezowy korpus. |
Oceny użytkowników |