Olympus OM-D E-M10 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5300K),
- Cień (7500K),
- Dzień zachmurzony (6000K),
- Światło żarowe (3000K),
- Światło jarzeniowe (4000K),
- Fotografia podwodna,
- Światło lampy błyskowej (5500K),
- Cztery ustawienia ręczne według wzorca bieli,
- Skala temperaturowa Kelwina (2000–14000K, ze skokiem co 50, 100, 200 i 400K w zależności od wartości temperatury).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.75 | 104.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.34 | 107.1 |
Pochmurny dzień | Auto | 7.38 | 107.7 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 7.17 | 107.4 |
3000K | Auto | 17.1 | 121.2 |
3000K | Auto (zach.ciepły kolor wł.) | 15.4 | 118.3 |
3000K | Żarówki | 9.77 | 106.6 |
3000K | 3000K | 5.31 | 104.8 |
5500K | Auto | 4.99 | 109.8 |
5500K | 5500K | 9.54 | 113.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.94 | 93.08 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 4.68 | 93.63 |
Przy świetle słonecznym i lampie błyskowej balans bieli, zarówno automatyczny jak i dedykowany, dają całkiem niskie błędy koloru. Nieco niższego błędu oczekiwalibyśmy przy świetle w dzień pochmurny, jednak trzeba przyznać, że w tym wypadku dużego problemu nie obserwujemy. Nieco zbyt duży błąd koloru otrzymaliśmy natomiast przy świetle żarowym i dedykowanym balansie bieli. Należałoby bowiem oczekiwać, że będzie on zbliżony do poziomu, jaki notujemy przy ustawieniu odpowiedniej temperatury barwowej. Wyraźnie wysoki błąd koloru otrzymujemy przy automatycznym balansie bieli w świetle żarowym. Co więcej, niezależnie od tego, czy opcja „zachowywania ciepłego koloru” jest włączona czy wyłączona, wyniki utrzymują się na podobnym poziomie. Okazuje się jednak, że problem ten dotyczy jedynie zdjęć tablicy testowej. Poniższe zdjęcia pokazują bowiem, że różnica w kolorystyce obrazu z wyłączoną i włączoną opcją jest zauważalna.
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” OFF |
„WB AUTO Zachowaj ciepły kolor” ON |
Widać, że standardowy automatyczny balans bieli dość dobrze oddaje naturalne barwy przy świetle żarowym. Dopiero włączenie omawianej opcji nadaje obrazowi ciepłego zabarwienia.
W kwestii nasycenia koloru nie mamy większych zastrzeżeń do E-M10. W większości przypadków aparat ma jedynie nieznaczną tendencję do przesycania, a odchyłki powyżej 100% są nieduże. Dla lampy błyskowej natomiast, daje się zauważyć nieznaczne niedosycenie.