Sony A7 - test aparatu
1. Wstęp
Półtora roku temu firma zaprezentowała pierwszy pełnoklatkowy cyfrowy kompakt – model RX1. Można z dużym prawpodobieństwem przyjąć, że był to produkt sondujący rynek, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Fujifilm X100 i systemu bezlusterkowego X. Pomimo dość wysokiej ceny, RX1 został dobrze przyjęty wśród entuzjastów fotografii. To przekonało nas, że premiera pełnoklatkowego bezlusterkowca tej firmy jest już tylko kwestią czasu. Rok później wypuszczono na rynek dwa aparaty tego typu: A7 z „tradycyjną”, 24-megapikselową matrycą 35 mm oraz A7R, którego sensor posiada 36 milionów komórek światłoczułych, zrezygnowano natomiast z filtra antyaliasingowego. Ów filtr redukuje wprawdzie zdolność rozdzielczą oraz ilość rejestrowanych detali, ale przeciwdziała niekorzystnemu zjawisku mory.
Nie da się ukryć, że Sony A7 zapowiada się bardzo ciekawie. W niniejszym artykule przyjrzeliśmy się zarówno aspektom budowy, ergonomii i funkcjonalności tego aparatu, jak i osiągom matrycy światłoczułej. Ponieważ A7 nie ma obecnie bezpośrednich konkurentów, zdecydowaliśmy się na porównanie do dwóch amatorskich lustrzanek pełnoklatkowych: Canona 6D i Nikona D610. Zapraszamy do lektury!
Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Porównanie specyfikacji Alphy A7 i A99 oraz Canona 6D i Nikona D610 można obejrzeć tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | A7 |
Data premiery | 2013-10-16 |
Liczba pikseli | 24 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 6000 x 4000 (RAW, JPEG)
• 3936 x 2624 (JPEG) • 3008 x 2000 (JPEG) • Do 12416 x 1856 w trybie panoramy |
Matryca | 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 24.7 MPix,
• elektromagnetyczny mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | BIONZ X |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard • Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264) • Dźwięk: Stereo Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC stereo |
Zakres ISO | Auto (100-6400 - regulowany dolny i górny zakres),
ręcznie: 100-25600 ISO z krokiem co 1/3 EV tryb rozszerzony ISO 50 |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony E |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 lub 24 Mbit/s, FX/FH) • 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s • 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s Wbudowany mikrofon stereo Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon ECM-CG50/ XLR-K1M |
Ogniskowanie | AF hybrydowy z wykrywaniem kontrastu i detekcją fazową (Fast Hybrid AF)
• Obszary AF w trybie detekcji kontrastu: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt. • Obszary AF w trybie detekcji fazowej: 117 punktowy • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF. • Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8). • Funkcja śledzenia ostrości. • Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m |
Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K), • korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń) • bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 i 3 EV (2 i 3 EV - tylko 3 klatki) • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) • Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO), bracketing DRO |
Programy | iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film, Własne (1,2) |
Zdjęcia seryjne | • Szybkość w trybie ciągłym do 2.5 kl./s |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Czas synchronizacji: 1/250 s • Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilne z UHS-I |
LCD | odchylany o 90 stopni w górę lub 45 stopni w dół, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, pokrycie kadru 100%
regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | EVF (elektroniczny) 0.5 calowy OLED Tru-Finder, powiększenie: x0.71, pokrycie: 100%, punkt oczny 22 mm od ramki okularu
rozdzielczość 2.359.296 punktów korekcja dioptrii od -4.0 do +3.0 |
Komunikacja i złącza | USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania, wyjście HDMI, wyjście słuchawkowe 3.5 mm stereo minijack
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1 • Wbudowana obsługa sieci bezprzewodowej Wi-Fi • Obsługa NFC (Near Field Communication) • Obsługa PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
• Ładowanie przez USB • Opcjonalnie zasilanie sieciowe |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie PlayMemories Camera |
Waga | 416 g (sam korpus)
474 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 126.9 x 94.4 x 48.2 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Polskie menu Technologia Triluminos Colour. |
Oceny użytkowników |