Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 - test aparatu

28 marca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 482

5. Balans bieli

Sony Alpha A7 posiada następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Światło dzienne,
  • W cieniu,
  • Dzień pochmurny,
  • Żarówki,
  • Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
  • Lampa błyskowa,
  • Auto. podwodne,
  • Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).

Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.53 106.6
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.67 104.6
Pochmurny dzień Auto 5.08 105.8
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 6.1 105.2
3000K Auto 22.5 135.1
3000K Żarówki 9.61 107.5
3000K 3000K 6.81 105.4
5500K Auto 6.5 115.2
5500K 5500K 8.66 118.4

Praca automatycznego balansu bieli (za wyjątkiem sytuacji oświetlania tablicy testowej żarówkami) nie daje powodów do narzekań. Zarówno błędy dC, jak i wartości nasycenia są zbliżone do wzorcowych. Poszczególne wzorce także nie spisują się źle, aczkolwiek ustawienie dla światła żarowego powinno dać nieco mniejszy błąd koloru. W aparacie da się zauważyć tendencję do nadmiernego nasycenia barw, która objawia się głównie w świetle sztucznym (szczególnie 5500 K). Nie mniej jednak nie jest ona duża i nie powinna stanowić problemu.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Sony A7 - Balans bieli Sony A7 - Balans bieli