Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Aparat cyfrowy Nikon Z6 III body

Cena: 11369 zł 9999 zł

Sprawdź

Test aparatu

Sony A7 - test aparatu

28 marca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 482

6. Jakość obrazu JPEG

Sony A7 umożliwia zapis zdjęć w formacie JPEG w jakości X.FINE (bardzo wysoka), FINE (wysoka) lub STANDARD. Zdjęcia możemy wykonywać z proporcjami obrazu: 3:2 oraz 16:9. W trybie pełnoklatkowym do wyboru mamy następujące wartości rozdzielczości:
  • L – 6000×4000 (3:2) oraz 6000×3376 (16:9),
  • M – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • S – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9).
Po aktywowaniu funkcji kadrowania APS-C, dostępne są następujące rozdzielczości:
  • L – 3936×2624 (3:2) oraz 3936×2216 (16:9),
  • M – 3008×2000 (3:2) oraz 3008×1688 (16:9),
  • S – 1968×1312 (3:2) oraz 1968×1112 (16:9).

Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.



----- R E K L A M A -----

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów

Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona 6D i Nikona D610. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.

Sony A7 - Jakość obrazu JPEG

Wycinki zdjęć z A7 wyróżniają się zauważalnie wyższą ostrością w porównaniu do konkurencji. Nie jest to jednak zasługa własności matrycy światłoczułej, bowiem w rozdziale czwartym wykazaliśmy obecność intensywnego wyostrzania plików JPEG. Naszym zdaniem jest ono zbyt silne, biorąc pod uwagę, że korzystaliśmy z najniższego dostępnego ustawienia (−3). Uważamy, że w aparacie adresowanym do zaawansowanego użytkownika powinien być przewidziany szerszy zakres dostępnych parametrów wyostrzania – np. taki jak w Canonie i Nikonie.

Warto odnotować, że w A7 obserwujemy zadowalającą jakość zdjęć w szerokim zakresie czułości. Jej spadek staje się zauważalny przy czułości ISO 3200, choć obraz jest wciąż w pełni użyteczny. Zestawienie wycinków z aparatu Sony i lustrzanek Canona i Nikona pokazuje przewagę 6D i D610 dopiero na dwóch najwyższych czułościach, bowiem nie dostrzegamy na nich tak silnych skutków odszumiania, jak w A7. O ile w Canonie i Nikonie można fotografować przy ISO 12800 i 25600 w sytuacjach „awaryjnych” to w przypadku bezlusterkowca Sony trudno to polecić.

Spójrzmy jeszcze na porównanie wycinków z A7 i A99. Już na pierwszy rzut oka widać, że zdjęcia z aparatu SLT nie są tak mocno wyostrzone. Pod względem zaszumienia obrazu, do ISO 6400 pojedynek wydaje się dość wyrównany. Na wyższych czułościach jakość obrazu została silnie zdegradowana przez odszumianie w obu aparatach, a różnice w wyglądzie zdjęć dotyczą głównie pracy algorytmów redukcji zakłóceń.


Wyostrzanie

Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Naszym zdaniem, najniższy stopień uwydatnienia obrazu oferuje na tyle silnie wyostrzone zdjęcia, że nie jest wskazane stosować wyższych parametrów. Praktycznie rzecz biorąc, w A7 zakres wyostrzania zawiera się w przedziale od „wyraźnego” do „bardzo silnego”.

Sony Alpha A7, ISO 100
wyostrzenie −3
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie 0
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
wyostrzenie +3
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG Sony A7 - Jakość obrazu JPEG

Zdjęcia panoramiczne

A7 posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:

  • rozmiar standardowy:
    • pozioma – 8192×1856 pikseli,
    • pionowa – 3872×2160 pikseli,
  • rozmiar szeroki:
    • pozioma – 12416×1856 pikseli,
    • pionowa – 5536×2160 pikseli.

Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.

Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG


HDR i DRO

Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.

HDR/DRO off
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
DRO Auto
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 1
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 3
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
DRO Lvl 5
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
HDR Auto
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
HDR 1.0 EV
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
HDR 3.0 EV
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
HDR 6.0 EV
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG


Efekty wizualne

Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:

  • Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
  • Zdjęcie retro,
  • High-key miękki,
  • Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
  • Czarno-białe z dużym kontrastem,
  • Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
  • Czarno-białe o bogatej gradacji,
  • Efekt miniatury,
  • Akwarela,
  • Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).

Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.

Bez efektu
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka: Normalny
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Posteryzacja: kolorowa
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Retro
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
High-key: Miękki
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: niebieski
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: żółty
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: zielony
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy: czerwony
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały – duży kontrast
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Miękka ostrość: intensywność średnia
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Malowidło HDR: intensywność średnia
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-białe o bogatej gradacji
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Akwarela
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG
Ilustracja: intensywność średnia
Sony A7 - Jakość obrazu JPEG