Sony A7R - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- L – 7360×4912 (3:2) oraz 7360×4144 (16:9),
- M – 4800×3200 (3:2) oraz 4800×2704 (16:9),
- S – 3680×2456 (3:2) oraz 3680×2072 (16:9).
- L – 4800×3200 (3:2) oraz 4800×2704 (16:9),
- M – 3680×2456 (3:2) oraz 3680×2072 (16:9),
- S – 2400×1600 (3:2) oraz 2400×1352 (16:9).
Wygląd zdjęć zapisywanych jako JPEG można regulować pod względem kontrastu, nasycenia i wyostrzenia. W testowanej Alphie opcje te odnajdziemy np. w menu Fn pod pozycją „Strefa twórcza”. Można za jej pomocą wybrać jeden z trzynastu zdefiniowanych trybów obrazu: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Scena nocna, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. W każdym z trybów natomiast mamy dodatkowo możliwość regulacji wspomnianych wcześniej parametrów w przedziale od −3 do +3 ze skokiem jednostkowym.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą Canona 5D Mk III i Nikona D800E. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Dzięki wyraźnemu wyostrzaniu JPEG-ów (patrz rozdział 4) wycinki z A7R charakteryzują się znacznie wyższą szczegółowością w porównaniu do konkurencji. Z tego względu, zestawianie ze sobą zdjęć w tym formacie należy traktować z pewnym dystansem, gdyż na ich podstawie nie da się powiedzieć wszystkiego o osiągach matrycy. Biorąc pod uwagę, że mamy do czynienia z aparatem adresowanym do zaawansowanego użytkownika, producent powinien jednak umożliwić użytkownikowi ustawienie szerszego zakresu wyostrzania – naszym zdaniem jest ono zbyt intensywne. Canon i Nikon konsekwentnie nie wyostrza JPEG-ów na minimalnym poziomie tego parametru, stąd obraz generowany przez aparaty tych producentów sprawia wrażenie „miękkiego”.
Dobrą jakość obrazu w A7R uzyskamy do ISO 3200, aczkolwiek wartość o 1 EV wyższą także można uznać za użyteczną. Stosowania kolejnych czułości nie polecamy, bowiem skutki odszumiania zaczynają przeszkadzać w odbiorze zdjęć.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3. Naszym zdaniem, najniższy stopień uwydatnienia obrazu oferuje na tyle silnie wyostrzone zdjęcia, że nie jest wskazane stosowanie wyższych parametrów. Praktycznie rzecz biorąc, w A7R zakres wyostrzania zawiera się w przedziale od „wyraźnego” do „bardzo silnego”.
Sony Alpha A7R, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Zdjęcia panoramiczne
A7R posiada tryb zdjęć panoramicznych, w którym aparat automatycznie wykonuje i skleja poszczególne zdjęcia tworząc z nich wynikową panoramę. Tryb ten znajduje się jako osobna pozycja na kółku trybów pracy aparatu. Można również wybrać kierunek fotografowania: w prawo, w lewo, w górę lub w dół (w menu lub za pomocą przedniego kółka sterującego). Podczas wykonywania panoramy aparat należy po prostu obracać równomiernie w ustalonym kierunku. Do dyspozycji mamy dwa rozmiary panoram, a maksymalne wartości rozdzielczości wynikowych zdjęć są następujące:
- rozmiar standardowy:
- pozioma – 8192×1856 pikseli,
- pionowa – 3872×2160 pikseli,
- rozmiar szeroki:
- pozioma – 12416×1856 pikseli,
- pionowa – 5536×2160 pikseli.
Poniżej prezentujemy przykładowe panoramy wykonane podczas testowania aparatu.
HDR i DRO
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A7R dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (co 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu. Kilka przykładowych zdjęć prezentujemy poniżej.
HDR/DRO off | |||
DRO Auto | |||
DRO Lvl 1 | |||
DRO Lvl 3 | |||
DRO Lvl 5 | |||
HDR Auto | |||
HDR 1.0 EV | |||
HDR 3.0 EV | |||
HDR 6.0 EV | |||
Efekty wizualne
Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu, a do wyboru mamy następujące możliwości:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key miękki,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury,
- Akwarela,
- Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).
Efekt działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.