Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R - test aparatu

4 czerwca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 233

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie, na początku tego rozdziału prezentujemy wyniki pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Na wykresie widać, że już od ISO 100 dokonywane jest odszumianie, a jego siła zwiększa się powyżej ISO 400. Ciekawe jest zachowanie dla czułości ISO 25600. Wartości poszczególnych składowych różnią się od siebie bardziej niż dla ISO 6400 i 12800. Najprawdopodobniej jest to spowodowane zintesyfikowaniem procesu odszumiania, aczkolwiek przyczyna może również tkwić w dodatkowej redukcji sygnału. O tym jednak przekonamy się przy okazji analizy plików RAW.

Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW

W A7R przewidziano (przynajmniej teoretycznie) możliwość wyłączenia odszumiania dla plików JPEG. W menu dostępne są trzy opcje intensywności tego procesu: wyłączona, niska i normalna. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko dla JPEG-ów. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania wszystkich czterech ustawień odszumiania dostępnych w A7R, dla dwóch najwyższych wartości ISO (oraz dodatkowej, dostępnej jedynie przy aktywnej wieloklatkowej redukcji szumów – 51200).


----- R E K L A M A -----

ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 25600
Odszumianie wyłączone
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie niskie
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie normalne
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 51200
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Rezultat działania odszumiania „normalnego” przy czułości ISO 12800 jest całkiem dobry, redukcja zakłóceń nie odbyła się takim kosztem utraty szczegółów, jak przy pozostałych ustawieniach. Nie najgorzej działa także wieloklatkowa redukcja szumów. Dla wyższej czułości jakość obrazu została na tyle zdegradowana obecnością szumu, że jakikolwiek proces jego usuwania nie poprawił sytuacji.


Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A7R wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy również wycinki zdjęć z Canona 5D Mk III i Nikona D800E. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.

Poziom odtworzenia detali na zdjęciach z A7R wykonanych na niskich czułościach jest bardzo dobry i porównywalny z Nikonem D800E. Nie ma wątpliwości, że 36-megapikselowa matryca jest w stanie zaoferować obrazy o ponadprzeciętnej szczegółowości. Zwiększanie czułości powoduje oczywiście powstawanie szumu, który zaczyna być widoczny przy ISO 1600. Nie przeszkadza jednak w odbiorze zdjęć, obraz wydaje się być użyteczny nawet przy ISO 6400. W awaryjnych sytuacjach można się posiłkować czułością o 1 EV wyższą, natomiast nie polecamy korzystać z maksymalnej.

Na tle konkurentów, przy wysokich czułościach A7R prezentuje się nienajgorzej. Wprawdzie ustępuje Canonowi dość wyraźnie, to przewaga Nikona jest w zasadzie minimalna. Tyle w każdym razie możemy powiedzieć na podstawie wizualnej oceny zdjęć.

Sprawdźmy teraz wyniki pomiarów poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dzięki nim będziemy mogli zweryfikować poczynione przed chwilą obserwacje.

Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Szum narasta wykładniczo aż do czułości ISO 6400. Przy ISO 12800 i 25600 obserwujemy załamania świadczące najprawdopodobniej o manipulacji danymi z matrycy na poziomie plików RAW.

Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.

Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW

Pomiar wartości szumu pokazał przewagę konkurencji nad A7R. W przypadku Canona 5D Mk III wynosi ona co najmniej 2 EV, natomiast Nikona D800E – ok. 1 i 1/3 EV. Również bliźniaczy model A7 charakteryzuje się niższym poziomem zakłóceń (o ok. 1/3 EV).

Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.

Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW


Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A7R na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie 128, jednak od pewnego momentu zaczyna powoli maleć. Co ciekawe, dla maksymalnej czułości znów nieco wzrasta. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–511. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 200 000 zliczeń.


RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
50 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW


Do wyglądu histogramów wygenerowanych dla zdjęć w zakresie czułości ISO 50–6400 trudno mieć jakieś szczególne zastrzeżenia. Ich kształt przypomina rozkład Poissona i nie dostrzegamy w nich nic niepokojącego. Od ISO 6400 maksimum rozkładu zaczyna przesuwać się w lewo (na co wskazują średnie wartości sygnału zaprezentowane w tabelce poniżej), jednak owo przesunięcie jest w zasadzie minimalne, a statystyka nie zostaje zachwiana. Dopiero dla najwyższej czułości (ISO 25600), średnia wartość sygnału jest bliska odchyleniu standardowemu, co wraz z histogramem o charakterystyce grzebieniowej (wygenerowanym dla węższego zakresu) sugerują, że czułość ta jest uzyskiwana na drodze programowej.

Patrząc na same darki można mieć zastrzeżenia do ich wyglądu. Na wysokich czułościach obserwujemy pewne niejednorodności w rozkładzie szumu na matrycy (zwłaszcza przy krawędziach) oraz niewielki banding.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
50 127.789 0.5
100 127.814 0.458
200 127.783 0.787
400 127.169 1.534
800 127.637 2.939
1600 125.627 7.127
3200 124.474 14.159
6400 126.041 25.862
12800 125.804 53.943
25600 127.023 92.21

Warto jeszcze wspomnieć, że maksymalne wartości sygnału (uzyskane dla całkowitej saturacji) nie przekraczają 4157. Wartość ta sugeruje, że mamy do czynienia z zapisem przekraczającym nieco 12-bitów.

Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.


JPEG
ISO Dark Frame Crop
50 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
100 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW Sony A7R - Szumy i jakość obrazu w RAW