Nikon D4s - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Tak samo jak w modelu D4, korpus D4s został wykonany z wysokiej jakości magnezowych materiałów. Taka konstrukcja zapewnia należytą sztywność i wytrzymałość aparatu. Poza tym, jest on w pełni uszczelniony przed wpływem niekorzystnych warunków zewnętrznych takich jak kurz czy wilgoć. Omawiając budowę aparatu warto również wspomnieć, że tym razem również zastosowano migawkę wykonaną z kompozytu z włókien kewlarowych i węglowych, a jej żywotność przewidziana jest na 400 tysięcy cykli.
Zasilanie i gniazda
Nikon D4s zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym typu EN-EL18a o pojemności 2500 mAh, i napięciu 10.8 V. Aparat można również zasilać opcjonalnym zasilaczem sieciowym EH-6b. W zestawie z aparatem otrzymujemy ładowarkę MH-26a, która ma miejsce na dwa akumulatory, aczkolwiek w danym momencie może ładować się tylko jeden. Pełne ładowanie trwa około 2 godziny i 20 minut. Ładowarka posiada funkcję kalibracji akumulatora, która zapewnia dokładne podawanie stanu naładowania akumulatora przez wskaźniki aparatu i ładowarki. Według standardów CIPA wydajność akumulatora wynosi około 3020 zdjęć (bez używania podglądu na żywo). W menu aparatu odnajdziemy opcję pozwalającą na wyświetlenie w procentach dokładnego poziomu naładowania akumulatora, liczbę zdjęć wykonanych od ostatniego ładowania, oraz poziom zużycia akumulatora. Rzeczywista liczba zdjęć możliwych do wykonania na w pełni naładowanym akumulatorze jest bardzo różna i zależy od sposobu fotografowania. Średnio podczas testu, korzystając stosunkowo często z trybu LV oraz nagrywając filmy, byliśmy w stanie wykonać ponad 1500 zdjęć. Z drugiej strony w trakcie testu trybu seryjnego, wykonanie około 1300 zdjęć spowodowało spadek poziomu akumulatora od pełnego do około 90%.
Nikon D4s tak samo jak jego poprzednik współpracuje z kartami pamięci XQD. Ponadto, D4s obsługuje karty CompactFlash typu I (kompatybilność ze standardem UDMA 7). Funkcje dotyczące zapisu zdjęć na karty oferują możliwość wybrania karty podstawowej i pomocniczej. Dodatkowe opcje obejmują:
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Większość gniazd dostępnych w Nikonie D4s znajdziemy na lewej ściance aparatu. Jest ich tam sześć i zostały zabezpieczone dobrze przylegającymi gumowymi zaślepkami.
- złącze urządzeń peryferyjnych,
- złącze USB,
- gniazdo słuchawek,
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- złącze Ethernetu,
- wyjście HDMI.
- gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
- 10-pinowe złącze wężyka spustowego.
Warto także wspomnieć o bezprzewodowej komunikacji. Nikon D4 obsługuje bezprzewodową sieć LAN i Ethernet przy użyciu opcjonalnego przekaźnika bezprzewodowego WT-4 lub WT-5. Można także podłączyć do niego opcjonalny odbiornik GPS o oznaczeniu GP-1/GP-1A.
Przyciski
W kategorii elementów sterujących w Nikonie D4s nie zauważymy w zasadzie zmian w stosunku do poprzedniego modelu. Nowa lustrzanka oferuje te same pokrętła, przyciski i wybieraki, co model D4. Przejdźmy jednak do szczegółowego omówienia elementów sterujących w testowanym aparacie, zaczynając od górnej części.
Po lewej stronie mamy układ trzech przycisków: braketingu, lampy błyskowej i trybu pomiaru światła. Bezpośrednio pod nimi znajduje się pierścień z trybami wyzwalania migawki (zdjęcia pojedyncze (S), seryjne wolne (CL), seryjne szybkie (CH), ciche wyzwalanie migawki (Q), samowyzwalacz i wstępne podnoszenie lustra (Mup). Do przekręcenia pokrętła wymagane jest wciśnięcie niewielkiego przycisku blokady, który znajduje się powyżej. Przechodząc na prawą stronę wizjera natrafiamy na małe pokrętło służące do regulacji dioptrażu. Na wysokości rękojeści mamy tradycyjny spust migawki, wokół którego znajduje się włącznik aparatu i podświetlenie monochromatycznych paneli LCD oraz części przycisków. Poniżej znajdziemy trzy przyciski: MODE do zmiany trybu pracy (P, A, S, M), przycisk nagrywania filmu i przycisk kompensacji ekspozycji. Na samej górze rękojeści aparatu znajduje się pokrętło sterujące.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
W lewym górnym narożniku znajdują się przyciski trybu odtwarzania zdjęć i ich usuwania. Przechodząc niżej, przy lewej krawędzi korpusu odnajdziemy kolumnę sześciu przycisków. Na samej górze mamy przycisk MENU, poniżej którego znajduje się przycisk włączający ochronę zdjęć. Służy on również do konfiguracji funkcji Picture Control oraz włącza pomoc podczas przeglądania menu. Idąc dalej natrafiamy na przycisk przybliżania zdjęcia podczas odtwarzania lub powiększania widoku kadru w trybie Live View. Kolejny natomiast służy do oddalania oraz przechodzenia do poziomu miniaturek. Poniżej znajduje się natomiast przycisk OK, którym zatwierdzamy dokonywane ustawienia aparatu. Na samym dole odnajdziemy przycisk info, który wyświetla na głównym ekranie LCD informacje o ustawieniach aparatu i pozwala na zmianę wybranych parametrów.
Przechodząc z powrotem na górę, bezpośrednio przy wizjerze odnajdziemy przełącznik umożliwiający jego zasłonięcie. Pod głównym wyświetlaczem LCD natomiast znajduje się przycisk LV uruchamiający podgląd na żywo oraz przełącznik, który umożliwia przechodzenie pomiędzy fotografowaniem a filmowaniem w trybie LV. Bezpośrednio pod tylnym monochromatycznym ekranem LCD znaleźć można następujące przyciski: ISO, QUAL (jakość i wielkość zdjęcia), balans bieli oraz przycisk notatek głosowych. Pierwszy i trzeci przycisk (oznaczone dodatkowo zielonymi kropkami) służą również do resetowania ustawień aparatu, poprzez jednoczesne ich wciśnięcie na dłużej niż 2 sekundy.
Przechodząc na prawą stronę tylnej ścianki, w górnym narożniku odnajdziemy główne pokrętło sterujące, a po jego lewej stronie przycisk AF-ON. Ich kopie wykorzystywane podczas wykonywania pionowych kadrów znajdują w odpowiednim miejscu w dolnej części. Na tylnej ściance można odnaleźć w sumie 3 wybieraki. Główny wybierak wielofunkcyjny wykorzystywany jest między innymi do nawigowania po menu aparatu, wybierania punktów AF oraz podczas odtwarzania zdjęć. Dodatkowy wybierak znajduje się przy prawym górnym narożniku wyświetlacza LCD. Można go używać zamiast wybieraka głównego do wybierania pola AF. Można go także wykorzystać do blokowania ostrości i ekspozycji. Trzeci z wybieraków znajduje się w dolnej części i wykorzystywany jest podczas fotografowania w pionie. Ostatnim elementem sterującym znajdującym się na tylnej ściance jest przełącznik blokujący możliwość wyboru pól AF głównym wybierakiem.
Warto w tym miejscu jeszcze dodać, że poza omówionymi przyciskami na tylnej ściance znajdziemy jeszcze czujnik światła wykorzystywany przy automatycznej kontroli jasności wyświetlacza LCD, diodę dostępu do karty pamięci oraz mikrofon do notatek głosowych.
Przyjrzyjmy się teraz przedniej ściance.
Z lewej strony, pod przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu mamy przełącznik trybu ustawiania ostrości. Wewnątrz niego natomiast znajduje się przycisk wyboru trybów AF (pojedynczy i ciągły). Za jego pomocą można również ustawiać tryb obszaru AF. Przechodząc na drugą stronę bagnetu natrafimy na dwa przyciski. Górny, oznaczony jako Pv, poza podglądem głębi ostrości można przeprogramować i wykorzystywać w innych sytuacjach. Dolny przycisk został oznaczony jako Fn i również jest programowalny.
Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć, że zarówno spust migawki jak i przednie pokrętło sterujące mają oczywiście swoje odpowiedniki dla uchwytu pionowego. Dodatkowy spust otoczony jest wąskim pierścieniem stanowiącym przełącznik jego blokady. W bezpośrednim sąsiedztwie odnajdziemy także dodatkowy przycisk funkcyjny.
Warto zwrócić uwagę na to, że D4s tak samo jak jego poprzednik, oferuje rozbudowane opcje programowania przycisków. Większość z nich odnajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji f. Poza dwoma typowo funkcyjnymi przyciskami Fn, zaprogramować można również przycisk Pv, BKT, AF-ON, wybieraki funkcyjne, oraz przycisk nagrywania filmów. W przypadku niektórych przycisków możemy zaprogramować ich funkcję jako oddzielnego przycisku, jak również funkcję przycisku połączoną z jednoczesnym wybieraniem pokrętłem. Część elementów można osobno zaprogramować w trybie nagrywania filmów, a odpowiednie opcje znajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji g. Trzeba przyznać, że w D4s wybór w zakresie dostosowywania elementów sterujących do własnych potrzeb jest naprawdę duży i powinien zadowolić każdego zaawansowanego użytkownika.
Menu
Menu w D4s jest zorganizowane identycznie, jak w modelu D4. Do dyspozycji mamy zatem sześć zakładek: menu odtwarzania, fotografowania, ustawienia własne, ustawienia aparatu, retusz i moje menu, które można samemu skomponować z dowolnych pozycji całego menu. Przyjrzyjmy się dokładniej tym zakładkom.
Menu odtwarzania:
- usuwanie zdjęć,
- wybór folderu z którego będą odtwarzane zdjęcia,
- ukrywanie obrazów,
- wybór ilości wyświetlanych informacji wraz ze zdjęciem,
- kopiowanie zdjęć pomiędzy kartami,
- włączenie podglądu zdjęcia bezpośrednio po jego wykonaniu,
- wybór zdjęcia, które zostanie pokazane po usunięciu obrazu,
- automatyczne obracanie zdjęć pionowych podczas odtwarzania,
- pokaz slajdów,
- drukowanie.
- bank menu fotografowania – zapis ustawień menu fotografowania (4 możliwości),
- rozszerzone banki menu,
- folder zapisu,
- nazwy plików,
- wybór podstawowego gniazda pamięci,
- funkcja pomocniczego gniazda pamięci,
- jakość zdjęć (NEF, TIFF 24-bitowy, JPEG FINE, JPEG NORMAL, JPEG BASIC, równoczesny zapis NEF+JPEG),
- Zapisywanie JPEG/TIFF – rozmiar zdjęć (Large, Middle, Small), kompresja JPEG (priorytet wielkości, optymalna jakość),
- Zapisywanie NEF – wielkość zdjęcia (duża lub mała), kompresja RAW (stratna, bezstratna lub brak kompresji), wybór 12- lub 14-bitowych plików RAW,
- obszar zdjęcia – FX, 1.2x, DX (1.5x), 5:4,
- wybór balansu bieli,
- funkcja Picture Control – ustawienia parametrów zdjęcia (Standard, Neutral, Vivid, Monochrome, plus ustawienia ostrości, kontrastu, jasności i nasycenia),
- dostosowywanie funkcji Picture Control,
- wybór przestrzeni kolorów,
- aktywna funkcja D-Lighting,
- tryb HDR,
- korekcja winietowania,
- automatyczna korekcja dystorsji,
- redukcja szumów dla długich czasów ekspozycji,
- redukcja szumów przy wysokich czułościach (Off, Low, Norm, High),
- ustawienie czułości ISO (wybór automatycznej kontroli, maksymalnej czułości oraz najdłuższego czasu migawki),
- wielokrotna ekspozycja,
- fotografowanie z interwałometrem,
- ustawienia podglądu na żywo,
- zdjęcia poklatkowe,
- ustawienie filmu.
- bank ustawień osobistych – zapis menu ustawień osobistych (4 możliwości),
- (a) autofokus:
- priorytet AF-C,
- priorytet AF-S,
- blokada śledzenia ostrości,
- włączenie AF,
- podświetlanie punktu AF,
- zmiana punktów AF w pętli,
- liczba punktów AF,
- ustawienia przycisku AF-ON,
- ustawienia przycisku AF-ON (pionowy),
- zapisywanie pola AF według orientacji,
- ograniczenie wyboru trybu pola AF,
- ograniczenie trybu autofokusa,
- (b) pomiar światła/ekspozycja:
- krok zmiany czułości,
- krok zmiany ekspozycji,
- krok zmiany kompensacji ekspozycji,
- łatwa kompensacja ekspozycji,
- pomiar matrycowy,
- obszar pomiaru centralnie ważonego,
- korekta pomiaru ekspozycji,
- (c) zegary/blokada AE,
- blokada AE spustem migawki,
- czas czuwania – automatyczne wyłączenie pomiaru światła,
- samowyzwalacz,
- automatyczne wyłączenie monitora,
- (d) fotografowanie/wyświetlacz:
- sygnał dźwiękowy,
- prędkość fotografowania w trybie seryjnym,
- maksymalna liczba zdjęć w serii,
- tryb opóźnienia ekspozycji,
- numeracja kolejnych plików,
- wyświetlanie siatki w wizjerze,
- wyświetlacz LCD/wizjer,
- podpowiedzi ekranowe,
- ekran informacyjny,
- podświetlanie LCD,
- (e) bracketing/błysk:
- czas synchronizacji błysku,
- czas migawki dla błysku,
- dodatkowa lampa,
- kompensacja ekspozycji dla lampy błyskowej,
- błysk modelujący,
- sposób realizacji bracketingu,
- automatyczny bracketing,
- kolejność bracketingu,
- (f) elementy sterujące:
- środek wybieraka wielofunkcyjnego,
- wybierak wielofunkcyjny,
- rola przycisku Fn,
- rola przycisku podglądu,
- rola dodatkowego wybieraka,
- rola środka dodatkowego wybieraka,
- rola przycisku Fn (pionowy),
- blokada czasu migawki i przysłony,
- rola przycisku BKT,
- dostosowanie pokręteł sterowania,
- puść przycisk by użyć pokrętła,
- działanie bez karty pamięci,
- odwróć wskaźniki,
- rola wybieraka wielofunkcyjnego (pionowy),
- powiększenie w trybie odtwarzania,
- rola przycisku odtwarzania filmu,
- opcje przycisku podglądu na żywo,
- rola przycisku (WR) Fn na pilocie zdalnego sterowania,
- przycisk funkcji ustawiania ostrości na obiektywie,
- (g) film:
- rola przycisku Fn,
- rola przycisku podglądu,
- rola środka dodatkowego wybieraka,
- rola spustu migawki.
Ustawienia aparatu:
- formatowanie karty,
- jasność głównego wyświetlacza LCD,
- balans kolorów monitora,
- czyszczenie matrycy,
- podniesienie lustra do ręcznego czyszczenia matrycy,
- zdjęcie referencyjne przy usuwaniu kurzu,
- redukcja migotania wyświetlacza (automatyczne, 50 lub 60 Hz),
- strefa czasowa i data,
- ustawienie języka,
- automatyczne obracanie zdjęć,
- informacja o baterii,
- komentarz do zdjęcia,
- informacje o prawach autorskich,
- ustawienia IPTC,
- opcje notatki dźwiękowej,
- zapis lub wgranie ustawień menu,
- wirtualny horyzont,
- ustawienia obiektywów bez CPU,
- precyzyjna regulacja autofokusu w obiektywie,
- HDMI,
- ustawienia GPS,
- ustawienia sieci ethernet i sieci bezprzewodowej,
- wersja oprogramowania.
- funkcja D-lighting,
- redukcja czerwonych oczu,
- kadrowanie,
- monochromatyczne,
- efekt filtrów,
- balans kolorów,
- nakładanie zdjęć,
- przetwarzanie i wywoływanie RAW,
- skalowanie,
- prostowanie,
- korekta dystorsji,
- korekcja kształtu,
- edycja filmu,
- porównywanie zdjęć.
Wyświetlacze
W D4s, tak samo jak w modelu D4, zastosowano 3.2-calowy wyświetlacz TFT LCD, o rozdzielczości wynoszącej 921.000 punktów (640×480 pikseli, VGA). Zapewnia on dobry kąt widzenia w zakresie około 170 stopni. W menu ustawień znajdziemy opcje związane z jasnością obrazu, a do wyboru mamy dwie możliwości: automatyczna i ręczna. W tej pierwszej, aparat w oparciu o czujnik światła znajdujący się na tylnej ściance sam dobiera jasność w zależności od tego, w jakich warunkach fotografujemy. W opcji ręcznej możemy regulować jasność wyświetlacza w 11-stopniowej skali. Do samej jakości obrazu wyświetlanego na ekranie LCD nie mamy w zasadzie zastrzeżeń. Jest on bardzo wyraźny i dostatecznie jasny aby zapewnić wygodną pracę. Ponarzekać można jedynie na fakt, że przy fotografowaniu w ostrym świetle słonecznym stosunkowo łatwo zobaczyć na wyświetlaczu odbicia otoczenia. Nie są one może szczególnie intensywne, jednak potrafią czasem trochę przeszkadzać.
Korzystając z przycisku INFO, na głównym ekranie można wyświetlić panel informacyjny, przedstawiający aktualne ustawienia najważniejszych parametrów. Kolejne wciśnięcie przycisku INFO powoduje, że aktywne stają się wybrane ustawienia widoczne u dołu ekranu.
Ilość informacji wyświetlanych w trybie odtwarzania jest w pełni satysfakcjonująca. Pomiędzy kolejnymi ekranami wyświetlania przechodzimy za pomocą górnego lub dolnego przycisku kierunkowego głównego wybieraka. Do wyboru mamy następujące widoki:
- tylko zdjęcie,
- zdjęcie + informacje o pliku,
- zdjęcie + zaznaczanie obszarów prześwietlonych,
- miniaturka zdjęcia + histogramy RGBY,
- zdjęcie + informacje o zdjęciu (wybrane dane z EXIF-a na trzech osobnych ekranach),
- zdjęcie + dane pozycji (jeśli zostały zarejestrowane),
- zdjęcie + informacje IPTC (jeśli zostały zarejestrowane),
- miniaturka zdjęcia + podstawowe informacje o zdjęciu + histogram jasności.
Podobnie jak jego poprzednik, Nikon D4s ma dwa monochromatyczne panele LCD. Jeden klasycznej wielkości na górze i drugi mniejszy pod głównym wyświetlaczem LCD. Większość informacji jest wyświetlana na górnym panelu. Dolny natomiast zawiera informacje o jakości i rozmiarze zdjęć, na którą kartę są one zapisywane, balansie bieli, czułości oraz nagrywaniu dźwięku. Schematy obu wyświetlaczy oraz opis poszczególnych elementów prezentujemy poniżej.
Live View
Tryb podglądu na żywo w Nikonie D4s uruchamiamy dedykowanym przyciskiem, znajdującym się na tylnej ściance aparatu pod prawym dolnym narożnikiem wyświetlacza LCD. Bezpośrednio przy nim znajduje się również przełącznik, którym wybieramy tryb fotografowania lub filmowania w LV. Fotografowanie w trybie podglądu na żywo może odbywać się w dwóch trybach: cichym i bezgłośnym. W pierwszym trybie, z wyjątkiem sytuacji, w której używana jest zewnętrzna lampa błyskowa, lustro pozostaje podniesione podczas fotografowania, ale słychać jednak dźwięk pracującej migawki. W trybie bezgłośnym natomiast aparat nie używa mechanicznej migawki i możemy w nim fotografować jedynie w JPEG-ach. Poza trybem w pełni ręcznym (M) czułość dobierana jest automatycznie. Jeśli mamy aktywny jeden z trybów seryjnych wówczas aparat przez maksymalnie 5 sekund rejestruje około 12 kl/s w trybie wolnym oraz 24 kl/s w trybie szybkim. W pozostałych trybach wyzwalania migawki rejestrowane jest pojedyncze zdjęcie.
W trybie LV mamy dostęp wyłącznie do autofokusu działającego w oparciu o detekcję kontrastu. Może on działać w trybie pojedynczym (AF-S), wówczas ostrość ustawiamy wciskając po prostu spust migawki do połowy lub przyciskiem AF-ON lub w trybie ciągłym (AF-F). W tym drugim, aparat na bieżąco koryguje ostrość obiektu znajdującego się w obrębie obszaru AF. Dopiero po wciśnięciu przycisku migawki do połowy, ostrość zostaje zablokowana.
Jeżeli chodzi o wybór obszaru AF w trybie LV, mamy w tym zakresie cztery możliwości:
- AF z priorytetem twarzy,
- szerokie pole AF,
- normalne pole AF,
- AF ze śledzeniem ruchu.
Podczas fotografowania w LV naciskając przycisk OK możemy uzyskać podgląd wpływu na ekspozycję wybranego czasu otwarcia migawki, przysłony i czułości ISO. Jednocześnie na ekranie pojawia się skala kompensacji ekspozycji. Fotografując w trybie podglądu na żywo możemy także na ekranie wyświetlać różne informacje oraz dodatkowe elementy. Pomiędzy kolejnymi widokami przechodzimy przyciskiem info. Do dyspozycji mamy następujące podglądy (w każdym z nich, u dołu ekranu wyświetlane są informacje o parametrach ekspozycji, czułości, trybie pomiaru światła i liczbie zdjęć możliwych do wykonania):
- dodatkowe informacje,
- aktualny kadr bez dodatkowych informacji,
- siatka kadrowania,
- histogram (wyłącznie przy aktywnym wyświetlaniu skali kompensacji ekspozycji),
- elektroniczna poziomica.
Filmy
Tryb wideo w D4s nieco się zmienił w stosunku do tego, co w tym zakresie oferował jego poprzednik. W testowanym modelu mamy następujące tryby filmowania:
- 1920×1080 (Full HD 1080p) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p,
- 1920×1080 (Full HD, crop 2.7x) 30p, 25p, 24p,
- 1280×720 (HD) 60p, 50p,
- 640×424 30p, 25p.
Podczas filmowania możemy korzystać z ciągłego autofokusu, wybierając w ustawieniach tryb AF-F. W trybie AF-S natomiast możemy wymusić pracę autofokusu wciskając po prostu spust migawki do połowy, lub przycisk AF-ON. Nikon D4s został również wyposażony w funkcję indeksowania, pozwalającą na oznaczanie wybranych miejsc w filmie, ułatwiając tym samym odnalezienie oznaczonych miejsc podczas edycji filmów. W całym filmie można umieścić do 20 indeksów.
Nikon D4s umożliwia również tworzenie filmów na podstawie serii zdjęć poklatkowych. Ustawienia dotyczące jakości i rozdzielczości filmów poklatkowych są takie same jak w przypadku zwykłych plików wideo. Chcąc wykonać film poklatkowy, w menu aparatu musimy ustalić jedynie wartość interwału pomiędzy kolejnymi klatkami oraz ogólny czas fotografowania. Czas wynikowego filmu widoczny jest na ekranie opcji i dostosowuje się automatycznie w oparciu o ustawione parametry zdjęć poklatkowych oraz wybraną w ustawieniach filmu szybkość klatek na sekundę.
Przykładowe filmy Film nr 8 został nagrany z użyciem obiektywu Nikkor AF-S 35 mm f/1.8G ED. Przy filmach nr 2, 5, 13 i 17 wykorzystaliśmy obiektyw Sigma A 35 mm f/1.4 DG HSM, a przy pozostałych Nikkor AF-S 24–70 mm f/2.8G ED
- film 1 – 1920×1080 pix, 60p, 105 MB,
- film 2 – 1920×1080 pix, 60p, 91.6 MB,
- film 3 – 1920×1080 pix, 60p, 113 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 4 – 1920×1080 pix, 50p, 98.4 MB,
- film 5 – 1920×1080 pix, 50p, 86.7 MB,
- film 6 – 1920×1080 pix, 50p, 110 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 7 – 1920×1080 pix, 30p, 59.8 MB,
- film 8 – 1920×1080 pix, 30p, 58.0 MB (ciągły AF),
- film 9 – 1920×1080 pix, 30p, 64.7 MB (ciągły AF),
- film 10 – 1920×1080 pix, 25p, 56.8 MB,
- film 11 – 1920×1080 pix, 24p, 58.2 MB,
- film 12 – 1280×720 pix, 60p, 58.7 MB,
- film 13 – 1280×720 pix, 60p, 60.5 MB,
- film 14 – 1280×720 pix, 60p, 76.7 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 15 – 1280×720 pix, 50p, 57.8 MB,
- film 16 – 1280×720 pix, 50p, 57.5 MB,
- film 17 – 1280×720 pix, 50p, 73.2 MB (film nagrany o zmierzchu),
- film 18 – 1920×1080 pix (crop 2.7x), 30p, 58.8 MB,
- film 19 – 1920×1080 pix (crop 2.7x), 25p, 65.1 MB,
- film 20 – 1920×1080 pix (crop 2.7x), 24p, 60.9 MB,
- film 21 – 1920×1080 pix, 30p, 29.2 MB (film poklatkowy),
- film 22 – 1920×1080 pix, 30p, 29.8 MB (film poklatkowy).
Wizjer
Pod względem wizjera w D4s nic się w zasadzie nie zmieniło w stosunku do D4. Do dyspozycji mamy zatem pentapryzmatyczny wizjer, który charakteryzuje się 100-procentowym pokryciem kadru w trybie FX oraz 97-procentowym w trybach 1.2x i DX. Powiększenie wynosi około 0.7x (dla 50 mm f/1.4), a odległość źrenicy wyjściowej równa jest 18 mm. Zakres dioptrażu zawiera się pomiędzy −3 a +1 1/m. Wizjer został wyposażony w matówkę BriteView Clear Matte Mark VIII typu B.
W wizjerze poza punktami AF możemy wyświetlić również siatkę kadrowania. Ponadto punkty AF wykorzystywane są do wyświetlania elektronicznej poziomicy. W wizjerze widoczne są także dodatkowe informacje o najważniejszych ustawieniach aparatu. Schemat oraz pełną listę elementów wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.
Podobnie jak w poprzednim modelu, trudno cokolwiek zarzucić wizjerowi w D4s. Jest on duży i jasny oraz zapewnia komfort pracy na wysokim poziomie, zatem śmiało można go pochwalić.