Nikon D4s - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny,
- Zachowanie ciepłej barwy światła,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).
Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki funkcjonalnemu przyciskowi i ikonom na tylnym panelu monochromatycznym. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na monochromatycznym panelu LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.65 | 102.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 4.24 | 101.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.49 | 104 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.28 | 103 |
3000K | Auto1 | 20.6 | 124.9 |
3000K | Auto2 | 21.7 | 128 |
3000K | Żarówki | 5.97 | 100 |
3000K | 3000K | 6.02 | 99.79 |
5500K | Auto | 5.07 | 110.1 |
5500K | 5500K | 11.9 | 117.9 |
Lampa błyskowa | Auto | 5.84 | 93.68 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 5.01 | 93.13 |
Na podstawie powyższej tabelki można stwierdzić, że Nikon D4s dobrze odwzorowuje kolory w większości sytuacji. W świetle naturalnym i przy lampie błyskowej błędy koloru są na stosunkowo niskim poziomie, zarówno dla automatycznego balansu bieli, jak i nastaw dedykowanych. Tradycyjnie problemy pojawiają się przy świetle żarowym i automatycznym balansie bieli. Co więcej, dla trybów automatycznych błąd koloru jest podobny, mimo że pierwszy z nich, czyli normalny, powinien dawać bardziej naturalne zabarwienie w tym przypadku. Przy normalnych zdjęciach (aczkolwiek nie zawsze), daje się jednak zauważyć różnicę pomiędzy kolorystyką zdjęć wykonanych przy obu automatycznych ustawieniach. Spójrzmy na poniższy przykład.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
Widać na górnym zdjęciu, że przy pierwszym automatycznym balansie bieli uzyskaliśmy całkiem naturalne kolory, podczas gdy dla drugiego ustawienia (zgodnie z jego nazwą: Zachowanie ciepłej barwy światła) dostajemy typowo ciepłe zabarwienie zdjęcia. Sytuacja jednak się zmienia, gdy w fotografowanym kadrze przeważają jasne odcienie, a ściślej rzecz biorąc dominuje biel. Obrazuje to kolejny przykład.
Automatyczny balans bieli: Normalny |
|
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła |
|
W tym przypadku usunęliśmy czarne tło, a ten sam obiekt co poprzednio został sfotografowany na białym tle. Widać, że tym razem kolorystyka zdjęcia jest tak samo ciepła niezależnie od zastosowanego automatycznego balansu bieli.
Wracając jeszcze na chwilę do wyników prezentowanych wyżej warto dodać, że przy świetle żarowym, dla uzyskania bardziej naturalnej kolorystyki lepiej skorzystać z ustawienia dedykowanego lub odpowiedniej temperatury barwowej, bowiem w tym przypadku błędy kolory wychodzą na rozsądnym poziomie. Na koniec warto nadmienić, że D4s dobrze oddaje nasycenie koloru, bowiem w większości przypadków utrzymuje się ono na poziomie niewiele odbiegającym od 100%. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.