Nikon D4s - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
- Format FX:
- 4928×3280 pix,
- 3696×2456 pix,
- 2464×1640 pix,
- Format x1.2 (30×20):
- 4096×2720 pix,
- 3072×2040 pix,
- 2048×1360 pix,
- Format DX:
- 3200×2128 pix,
- 2400×1592 pix,
- 1600×1064 pix,
- Format 5:4 (30×24):
- 4096×3280 pix,
- 3072×2456 pix,
- 2048×1640 pix.
- Standardowe,
- Neutralne,
- Żywe,
- Monochromatyczne,
- Portret,
- Krajobraz.
- dostępne w stylach Standardowe, Żywe, Portret i Krajobraz:
- Szybka korekta – wartości w skali od −2 do +2 pozwalają ograniczyć lub spotęgować efekt charakterystyczny dla danego stylu,
- dostępne we wszystkich stylach:
- wyostrzanie – automatyczne lub w skali od 0 do 9,
- kontrast – automatyczny lub w skali od −3 do +3,
- jasność – w skali od −1 do +1,
- dostępne we wszystkich stylach z wyjątkiem Monochromatyczne:
- nasycenie – automatyczne lub w skali od −3 do +3,
- odcień – w skali od −3 do +3 (w stronę ujemną czerwienie zyskują odcień fioletowy, błękity zielony, a zielenie żółty, natomiast w stronę dodatnią czerwienie zyskują odcień pomarańczowy, zielenie niebieski, a błękity fioletowy),
- dostępne jedynie w stylu Monochromatyczne:
- efekty filtrów – symulacja wpływu filtrów barwnych na zdjęciach czarno-białe (wyłączony, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony),
- zabarwienie – czarno-białe (B&W), sepia, zimnoniebieskie (Cyanotype), czerwone (Red), żółte (Yellow), zielone (Green), niebiesko-zielone (Blue Green), niebieskie (Blue), niebiesko-fioletowe (Purple Blue), czerwono-fioletowe (Red Purple).
W Nikonie D4s mamy natywny zakres czułości od ISO 100 do 25600. Istnieje również możliwość rozszerzenia zakresu o czułości programowe, w dół do ISO 50 oraz w górę aż do ISO 409600. Czułość możemy regulować z krokiem 1/3 EV (nie ma jedynie kroków pośrednich od ISO 51200 w górę). Poniżej przedstawiamy wycinki zdjęć scenki testowej zapisanych w formacie JPEG. Dla porównania prezentujemy także wycinki z modelu D4 oraz lustrzanki Canon EOS 1D X. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
JPEG-i z D4s charakteryzują się podobną jakością obrazu do tej, jaką oferował jego poprzednik. Na niskich czułościach obraz prezentuje się bardzo dobrze i do czułości ISO 3200 szum jest właściwie niezauważalny. Przy ISO 6400 sytuacja wciąż wygląda dobrze, choć przy tej czułości można się już dopatrywać pierwszych minimalnych oznak szumu. Przy dalszym wzroście ISO zaszumienie obrazu staje się coraz bardziej widoczne. Dla ostatniej natywnej czułości, czyli ISO 25600, obraz jednak wciąż wygląda nieźle, a wpływ szumu jest stosunkowo umiarkowany. Na rozszerzonych ISO jakość obrazu szybko się pogarsza, a dwie maksymalne czułości można w zasadzie uznać za bezużyteczne.
Zaprezentowane aparaty zachowują porównywalny poziom w jakości obrazu mniej więcej do ISO 6400. Dla wyższych czułości widać już pewne różnice w poziomie szumu. Dla kolejnych dwóch czułości są one co prawda nieduże, ale D4s wysuwa się na prowadzenie. Dla wyższych czułości jego przewaga staje się wyraźniejsza, choć trzeba przyznać, że ostatnie wspólne ISO 204800 wygląda bardzo słabo w przypadku wszystkich lustrzanek.
Wyostrzanie
W Nikonie D4s mamy do dyspozycji 10-stopniową skalę wyostrzania JPEG-ów (od 0 do 9). Jak w praktyce wygląda obraz przy wyostrzaniu ustawionym na 0, 4 oraz 9 można zaobserwować w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonane zostały na czułości ISO 100.
Nikon D4s, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Najrozsądniejsze wydają się ustawienia z okolic środka skali. Dają one wyraźnie przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu 0, a jednocześnie nie widać charakterystycznych artefaktów przesadnego wyostrzania, jakie daje się zauważyć przy ustawieniu maksymalnym.
Dodatkowe funkcje
Nikon D4s oferuje dodatkowe funkcje, które wpływają na wygląd JPEG-ów. Opiszmy je zatem w kilku słowach.
Tryb HDR
W trybie HDR Nikon D4s wykonuje dwa zdjęcia, a różnica w ekspozycji pomiędzy nimi może być kontrolowana automatycznie lub ręcznie przez fotografa. W przypadku ręcznej kontroli użytkownik ma do wyboru trzy warianty: 1 EV, 2 EV lub 3 EV. Do dyspozycji mamy także dodatkowy parametr „wygładzenie”, który może przyjmować następujące ustawienia: umiarkowane, normalne lub zwiększone. Tryb HDR możemy aktywować dla pojedynczego zdjęcia (wówczas zostaje on automatycznie wyłączony po jego wykonaniu) lub na stałe (musimy go ręcznie wyłączyć aby powrócić do normalnego fotografowania).
Choć instrukcja aparatu tego nie specyfikuje, przypuszczamy, że aparat automatycznie wyrównuje wykonane zdjęcia, jeśli pojawi się między nimi przesunięcie. Producent jednak zaleca stosowanie statywu i informuje, że krawędzie wynikowego zdjęcia mogą być ucięte w stosunku do oryginalnego kadru. Warto również zauważyć, że tryb HDR jest nieaktywny jeśli fotografujemy w plikach RAW. Co więcej, nie mamy możliwości zapisu oryginalnych zdjęć, a na karcie zachowany zostaje jedynie efekt końcowy.
W poniższej tabelce prezentujemy przykładowe zdjęcia wykonane w trybie HDR. Dla ustawienia parametru wygładzania na „umiarkowane” pokazujemy zdjęcia dla poszczególnych ustawień różnicy ekspozycji. Dla pozostałych ustawień wspomnianego parametru prezentujemy zdjęcia wykonane przy różnicy 3 EV. Więcej zdjęć wykonanych w trybie HDR znaleźć można w galerii w ostatnim rozdziale testu.
Aktywna funkcja D-Lighting
Aktywna funkcja D-Lighting (ADL) umożliwia wydobywanie szczegółów w ciemnych i jasnych partiach obrazu poprzez programową obróbkę pojedynczego zdjęcia. Oferuje ona 5 opcji intensywności: umiarkowana, normalna, zwiększona, bardzo wysoka 1 oraz bardzo wysoka 2. Do dyspozycji mamy również ustawienie „Automatyczna”, przy której aparat sam dobiera stopień intensywności. Poniżej przedstawiamy efekty działania funkcji ADL dla poszczególnych ustawień.
ADL off |
|
ADL umiarkowana |
|
ADL normalna |
|
ADL zwiększona |
|
ADL bardzo wysoka 1 |
|
ADL bardzo wysoka 2 |
|
ADL automatyczna |
|
Wielokrotna ekspozycja
Nikon D4s oferuje tryb wielokrotnej ekspozycji, umożliwiający automatyczne łączenie kilku zdjęć w jeden obraz. Opcje w tym trybie nie są szczególnie rozbudowane. W pierwszej kolejności możemy wybrać, czy tryb ma być aktywny jednorazowo, czy pozostawiać włączony przez cały czas. Ponadto możemy wybrać liczbę zdjęć z przedziału od 2 do 10. Dodatkową opcją jest tzw. „automatyczne wzmocnienie”. Jeśli jest ona włączona, wówczas wzmocnienie jest dostosowywane w zależności od liczby zarejestrowanych ekspozycji (wzmocnienie dla każdej ekspozycji ustawiane jest na 1/2 dla dwóch ekspozycji, 1/3 dla trzech itd.). Warto jeszcze dodać, że funkcji wielokrotnej ekspozycji nie można uruchomić w trybie podglądu na żywo.
Automatyczne wzmocnienie – wyłączone |
|
Automatyczne wzmocnienie – włączone |
|