Sony ILCE-QX1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Światło dzienne,
- Zacienienie,
- Pochmurnie,
- Żarówka,
- Świetlówka: ciepła biała, zimna biała, światło dzienne,
- Lampa błyskowa,
- Temperatura koloru (w skali Kelvina).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli prezentujemy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.19 | 110.6 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.12 | 110.9 |
Zacienienie | Auto | 19.7 | 125 |
Zacienienie | Zacienienie | 13.4 | 115.6 |
Zachmurzenie | Auto | 7.49 | 112.8 |
Zachmurzenie | Zachmurzenie | 7.42 | 113.4 |
Błysk | Auto | 6.63 | 103.2 |
Błysk | Błysk | 5.83 | 105 |
Żarówki | Auto | 11 | 111.7 |
Żarówki | Żarówki | 8.85 | 107.7 |
Żarówki | 3000K | 6.42 | 105.4 |
5500K | Auto | 8.27 | 112.4 |
5500K | 5500K | 5.64 | 110 |
Przedstawione wyniki pokazują, że testowany aparat dobrze radzi sobie z przetwarzaniem kolorów, jeśli nie fotografujemy w cieniu i nie zdajemy się na automatykę przy świetle żarowym. W takich warunkach musimy pogodzić się z niebieską dominantą dla cienia oraz czerwieniami w świetle żarówek. O ile przekłamania w tym drugim są dość typowe dla większości aparatów, o tyle brak poprawnej korekcji dla zdjęć w cieniu może być denerwujący dla użytkowników, którzy wyjątkowo mocno nie lubią nienaturalnie zaniebieszczonych obrazów.
Aparat ma tendencję do delikatnego przesycania kolorystyki. Takie działanie powoduje, że rejestrowane obrazy wydają się żywsze. Największe odchylenie od 100% obserwujemy dla automatyki w cieniu. Średnia wartość odchyłki nasycenia dla wszystkich wykonanych pomiarów wynosi +11%, co uznajemy za typowy wynik aparatów konsumenckich.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.
Zaprezentowane wyniki w kolumnie tablicy kolorów prezentują referencyjną kolorystykę (środkowe koła) na tle zmierzonego koloru, bez korekty ekspozycji.