Sony ILCE-QX1 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Szum nie narasta jednostajnie – z łatwością dostrzegamy zakłócenia w kształcie krzywych przy ISO 400 oraz powyżej ISO 3200. To skutek pracy oprogramowania aparatu, które wymusza odszumianie. Także sprowadzenie wszystkich składowych do tego samego poziomu – w sytuacji oświetlenia światłem żarowym charakteryzującym się czerwoną dominantą – wskazuje na silne odszumianie składowej niebieskiej. Ostatnią natywną czułością jest ISO 12800 – dla tej wartości szum wynosi niewiele poniżej 1.5%. To mała wartość dająca gwarancję dobrej jakości zdjęć.
Oprogramowanie Sony PlayMemories w wersji 5.0.1 nie umożliwia sterowania poziomem odszumiania.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z QX1 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Dobry poziom jakości w surowych plikach uzyskamy stosując czułości nie wyższe niż ISO 800. Dalsze zwiększanie czułości prowadzi do zauważalnych zakłóceń w formie kolorowej kaszki, a pogorszenie wyglądu zdjęć zwiększa się od poziomu umiarkowanego dla ISO 1600 po nieakceptowalny już przy ISO 6400 – trudno wyższe czułości uznać za użyteczne. Porównując model QX1 z aparatami Fujifilm X-E2 czy Samsung NX30, musimy uznać, że opisywany model notuje najgorsze rezultaty. Możliwe, że jest to wynik stosunkowo małej obudowy korpusu oraz ciągłej pracy matrycy: konstruktorzy musieli zmierzyć się z problemem efektywnego odprowadzania ciepła i zapewne musieli pójść na jakiś kompromis. Taki wniosek płynie z analizy struktury szumu, który dla wyższych czułości trudno nazwać równomiernym.
Przejdźmy teraz do wyników pomiaru poziomu szumu, jakie przeprowadziliśmy na surowych plikach. Dane otrzymane na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy na wykresie poniżej.
Szum rośnie w miarę równomiernie wraz ze wzrostem wartości ISO. Dla najwyższej dostępnej czułości składowa luminancji jest na poziomie 11%. To zadowalający wynik – model A6000 dla tej samej czułości notuje dwa razy mniejszy szum. Przy dokładnym przyjrzeniu się widzimy, że dla ISO 400 oraz 3200 następuje zmiana nachylenia krzywej, co wskazuje, że aparat modyfikuje dane także w plikach RAW. Dla wyższych wartości ISO poziom szumu zaczyna już być widoczny i dochodzi do wartości niecałych 20% dla maksymalnej czułości i składowej niebieskiej oraz czerwonej.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
Mimo podobnej wielkości pojedynczej fotodiody dla wszystkich zaprezentowanych tu aparatów (mimo mniejszych gabarytów matrycy 4/3, oba porównywane aparaty mają też mniejszą rozdzielczość: około 16 MPix), widzimy wyraźnie, że QX1 traci do konkurencji 1 EV już od najniższych czułości.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Prąd ciemny i szum termiczny (darki)
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. Przy tworzeniu histogramów oś pozioma pokazuje zakres wartości od 0 do 400. Maksymalna wartość na osi pionowej wynosi 70 tysięcy zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Darki nie wykazują cech bandingu, a szum jest jednorodny. W matrycy zastosowano stały sygnał dodawany na wejściu przetwornika ADC, w wartościach absolutnych to 128 – stosunkowo niewielka liczba, która z jednej strony nie wpływa negatywnie na dynamikę, a jednocześnie daje możliwość efektywniejszego odszumiania danych, gdy znany jest pełen rozkład sygnału.
W tabelce poniżej prezentujemy statystykę dla tych obszarów.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 128 | 1 |
200 | 128 | 1.61 |
400 | 128 | 2.84 |
800 | 128 | 5.28 |
1600 | 128 | 10.2 |
3200 | 128 | 20.27 |
6400 | 129 | 40.14 |
12800 | 131 | 64.03 |
Rozkład szumu nie przypomina rozkładu poissonowskiego i charakteryzuje się wieloma ekstremami lokalnymi. To utwierdza nas w przekonaniu, że testowane urządzenie modyfikuje pliki RAW próbując je dodatkowo odszumiać.
Na zakończenie prezentujemy wyniki pomiarów szumu termicznego dla plików JPEG.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 |
Czułość | Kanał R | Kanał G | Kanał B | |||
Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | Średnia | Odchylenie standardowe | |
100 | 0 | 0.19 | 0 | 0.19 | 0 | 0.19 |
200 | 0 | 0.27 | 0 | 0.27 | 0 | 0.28 |
400 | 0 | 0.53 | 0 | 0.53 | 0 | 0.53 |
800 | 0 | 0.44 | 2 | 0.78 | 1 | 0.82 |
1600 | 2 | 1.61 | 1 | 1.26 | 3 | 1.48 |
3200 | 0 | 0.99 | 1 | 1.39 | 5 | 1.46 |
6400 | 8 | 4.89 | 1 | 3.15 | 6 | 3.85 |
12800 | 11 | 7.7 | 6 | 6.12 | 5 | 6.07 |