Olympus E-PL7 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Najnowszy model bezlusterkowców linii E-PL rozmiarem przypomina swoich poprzedników. Przyglądając się jednak specyfikacji zauważymy, że siódemka jest o ponad 4 mm szersza i ponad 3 mm wyższa od modelu E-PL6. Jedynie w trzecim wymiarze oba te modele są niemal identyczne. Dokładne dane pokazują także, że E-PL7 waży 357 gramów (z uwzględnieniem akumulatora i karty pamięci), czyli jest o około 10% cięższy od swojego poprzednika. Ogólny kształt korpusu nie uległ wyraźnym zmianom. Pewne różnice w wyglądzie można jednak zauważyć, a związane są one między innymi z odmiennym kształtem uchwytu, czy zmianami w rozłożeniu elementów sterujących. Porównując E-PL7 i poprzednika łatwo również zauważyć, że w nowym modelu wyraźnie większy obszar przedniej ścianki pokryty został materiałem imitującym skórę.
Olympus E-PL7 dostępny jest w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej, srebrnej i białej. Czarny egzemplarz, jaki trafił do naszej redakcji, przypadł nam do gustu. Nawet w połączeniu ze srebrnym obiektywem M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8 nowy PEN prezentuje się dobrze, a kolor obiektywu współgra ze srebrnymi wykończeniami i elementami korpusu.
Do jakości wykonania E-PL7 nie mamy szczególnych zastrzeżeń. Korpus aparatu został wykonany ze stopu metalu, a jego poszczególne elementy są dobrze do siebie dopasowane. Konstrukcja obudowy zachowuje należytą sztywność, a aparat wygląda na solidny. Trzymając go w ręku odnosimy wrażenie, że mamy do czynienia z porządnym sprzętem. Mechanizm odchylania wyświetlacza pracuje w zasadzie bez zarzutu i z odpowiednim oporem. Nie zauważyliśmy również żadnych luzów w przegubach jego poszczególnych elementów.
Zasilanie i gniazda
Olympus E-PL7 zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem BLS-50 o pojemności 1210 mAh i napięciu 7.2 V. W zestawie z aparatem dostajemy ładowarkę o oznaczeniu BCS-5, za pomocą której ładowanie akumulatora trwa około 3.5 godziny. Zgodnie ze specyfikacją, wydajność akumulatora E-PL7 wynosi około 350 zdjęć, aczkolwiek podczas testowania aparatu byliśmy w stanie wykonać około 500 zdjęć na w pełni naładowanym akumulatorze. Producent nie oferuje niestety możliwości stałego zasilania aparatu.
Nowy Olympus korzysta z kart pamięci SD, SDHC, SDXC oraz Eye-Fi. Obsługuje również karty o standardzie UHS-I.
Podobnie jak poprzedni model, Olympusa E-PL7 wyposażono w dwa standardowe gniazda. Wielofunkcyjne złącze USB, które może również służyć do wyprowadzania sygnału A/V oraz złącze HDMI, służące do wyświetlania filmów i zdjęć na telewizorach Full HD. Złącze USB służy również do podłączania systemowego wężyka spustowego RM-UC1.
W Olympusie E-PL7, tak jak w pozostałych PEN-ach, znajdziemy również gniazdo akcesoriów dodatkowych (AP2). Znajduje się ono bezpośrednio pod gorącą stopką, której pokrywka zabezpiecza również samo złącze. Do akcesoriów, które można podłączyć do gniazda AP2 należą: celownik elektroniczny VF-4, zestaw mikrofonowy SEMA-1, jak również zestaw oświetleniowy dla makrofotografii MAL-1. Mamy także możliwość podłączenia modułu komunikacyjnego PENPAL (PENPAL Bluetooth Communication Unit), który pozwala użytkownikom zapisywać i wysyłać skompresowane zdjęcia bezpośrednio z aparatu do komputera lub smartfonu poprzez Bluetooth (obsługujących Bluetooth® o profilach OOP lub BIP). Złącze to umożliwia podłączenie również małej zewnętrznej lampy błyskowej FL-LM1, którą odnajdziemy w zestawie z aparatem.
Przyciski
W E-PL7 w zakresie elementów sterujących dokonano dość wyraźnych zmian w stosunku do poprzedniego modelu, choć sama liczba elementów pozostała niezmieniona. Przyjrzyjmy się z czym mamy do czynienia w najnowszym PEN-ie.
Na górnej ściance, tak samo jak w poprzednim modelu, znajduje się pokrętło trybów pracy aparatu, na którym odnajdziemy następujące pozycje:
- iAuto – tryb automatyczny, w którym większość parametrów dobierana jest automatycznie, a w menu podręcznym odnajdziemy specjalne ikonki i podpowiedzi upraszczające ustawianie parametrów. Przykładowe pozycje podręcznego menu: Zmiana Nasycenia Kolorów, Zmiana Jasności, Rozmycie Tła itp.
- ART – 14 różnych filtrów artystycznych: Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia, Dramatyczna Tonacja, Grafika Key Line, Akwarela, Vintage, częściowy kolor oraz bracketing filtrów.
- SCN – wybór jednego z predefiniowanych ustawień aparatu dostosowanego do różnych okoliczności: Portret, e-Portret, Krajobraz, Krajobraz+Portret, Sport, Nocne z ręki, Sceny Nocne, Scena Nocna+Portret, Dzieci, Jasna Tonacja, Ciemna Tonacja, Tryb Dis, Makro, Makro-przyroda, Przy Świecach, Zachód Słońca, Dokumenty, Panorama, Sztuczne Ognie, Plaża i Śnieg, Efekt Rybiego Oka*, Szeroki Kąt*, Makro* (* – przeznaczone do użytku z opcjonalnymi konwerterami do obiektywu), Zdjęcia 3D, Panoramowanie.
- Fotostory – tryb fotografowania z zastosowaniem kilku układów stykówek, ramek oraz efektów kolorystycznych.
- Film – tryb filmowania.
- P/A/S/M – tryby programu, preselekcji przysłony i czasu migawki oraz tryb w pełni manualny.
Wszystkie przyciski w testowanym modelu na tylnej ściance znajdziemy po prawej stronie wyświetlacza. Na samej górze znajduje się para przycisków, które służą do powiększania i zmniejszania zdjęć w trybie odtwarzania. Lewy służy także do wyświetlania widoku miniaturek. Warto dodać, że funkcje obu tych przycisków w trybie fotografowania możemy zaprogramować. Przechodząc niżej natrafiamy na przycisk włączający nagrywanie filmów. Dodatkowo jest on programowalny i poza domyślną można mu przypisać inną funkcję.
Poniżej znajduje się przycisk uruchamiający główne menu aparatu, a obok niego przycisk INFO wykorzystywany do zmiany informacji wyświetlanych na ekranie. Jeszcze niżej natrafiamy na krzyżak kierunkowy, którego poszczególne przyciski obsługują następujące funkcje dodatkowe:
- górny – kompensacja ekspozycji,
- prawy – tryb lampy błyskowej,
- dolny – tryb seryjny lub samowyzwalacz,
- lewy – wybór pola AF.
Na przedniej ściance aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu.
Podobnie jak w innych bezlusterkowcach, E-PL7 oferuje dość szerokie możliwości w zakresie programowania przycisków. Wybraną przez siebie funkcję czy parametr można przypisać nie tylko do przycisku funkcyjnego Fn, ale tak jak już wspomnieliśmy również do przycisku powiększenia, nagrywania filmów oraz dwóch z przycisków kierunkowych (prawego i dolnego). Pełna lista funkcji, które można przypisać przedstawia się następująco (dostępne elementy różnią się w zależności od przycisku):
- kompensacja ekspozycji,
- ISO,
- WB,
- AEL/AF,
- REC – nagrywanie filmu,
- pogląd głębi ostrości,
- jednodotykowy balans bieli,
- wybór pola AF,
- początkowa pozycja punktu AF,
- MF,
- przełączanie zapisu pomiędzy JPEG a RAW+JPEG,
- zdjęcie testowe bez zapisu,
- Moje Ustawienia (1–4),
- włączenie i wyłączenie obrazu na ekranie LCD,
- tryb podwodny,
- Live Guide,
- telekonwerter cyfrowy (x2),
- powiększenie wybranego obszaru kadru (5x, 7x, 10x, 14x),
- podglądanie (focus peaking),
- AF stop,
- tryb pracy migawki,
- wybór trybu lampy błyskowej,
- HDR,
- bracketing,
- blokada panelu dotykowego,
- elektroniczny zoom,
- bez funkcji.
Menu
Menu Olympusa E-PL7 zarówno organizacyjnie jak i graficznie jest takie samo jak w jego poprzedniku. Składa się ono z zakładek obejmujących: ustawienia fotografowania (2 zakładki), podgląd zdjęć, ustawienia użytkownika, złącza akcesoriów dodatkowych i konfigurację. Poszczególne pozycje menu prezentują się następująco.
Menu fotografowania:
- ustawienia karty – formatowanie karty, kasowanie zawartości,
- resetowanie ustawień / Moje Ustawienia,
- tryb obrazu – wybór trybu obrazu, większość z nich można regulować pod względem kontrastu, ostrości, nasycenia (zakres regulacji w przedziale od −2 do +2 ze skokiem jednostkowym) i tonacji zdjęcia (Auto, Normalna, Jasna/Ciemna tonacja),
- i-Enhance – enigmatycznie brzmiące poprawianie kolorystyki zdjęcia, dodatkowo można wybrać siłę efektu: mocno, standard, słabo,
- Vivid,
- Natural,
- Muted,
- Portret,
- Monochrome – dodatkowo dostępne są opcje rodzaju filtru czarno-białego (neutralny, żółty, pomarańczowy, czerwony, zielony) oraz tonu obrazu (neutralny, sepia, niebieski, purpurowy, zielony,
- Własne – umożliwia wygodne zapamiętanie własnej kombinacji powyższych opcji,
- e-Portret – automatyczne wygładzanie skóry fotografowanych osób,
- ART1–ART14 (Pop Art, Zmiękczenie Ostrości, Jasny i Lekki Kolor, Tonowanie Światła, Ziarnisty Film, Fotografia Otworkowa, Diorama, Cross Process, Delikatna Sepia, Dramatyczna Tonacja, Grafika Key Line, Akwarela, Vintage oraz Częściowy kolor),
- jakość zdjęcia i filmu – zapis RAW, JPEG Large/Normal/Small z jakością SuperFine/Fine/Normal/Basic, kombinacje RAW+JPEG, filmy MOV Full HD oraz HD (jakość Fine lub Normal) oraz Motion JPEG HD lub SD,
- proporcje obrazu – 4:3, 3:4, 16:9, 3:2, 1:1,
- telekonwerter cyfrowy,
- samowyzwalacz/tryb seryjny,
- stabilizacja matrycy – możliwość ustawienia ogniskowej obiektywu (w przypadku podłączenia pozasystemowego obiektywu, którego ogniskowa nie została rozpoznana) oraz trybu pracy osobno podczas fotografowania i filmowania,
- bracketing – bracketing ekspozycji, balansu bieli, siły błysku lampy błyskowej, czułości ISO oraz filtrów artystycznych,
- wielokrotna ekspozycja – możliwość wykonania wielokrotnej ekspozycji pojedynczego zdjęcia (dwukrotnej pod rząd bądź nakładki na uprzednio wykonane),
- ustawienia timelapse (liczba zdjęć, czas rozpoczęcia, interwał, opcja automatycznego tworzenia filmu),
- zdalne wyzwalanie lamp błyskowych.
Menu odtwarzania:
- pokaz slajdów,
- automatyczne obracanie pionowych zdjęć,
- edycja zdjęć – kompensacja cieni, usuwanie efektu czerwonych oczu, kadrowanie, proporcje, konwersja do czerni-bieli, sepia, nasycenie, zmiana rozmiaru, e-portret (wygładzanie skóry), dodawanie notatek głosowych do zdjęć, nakładanie zdjęć (maks. 3 w formacie RAW),
- drukowanie,
- kasowanie ochrony zdjęć,
- połączenie ze smartfonem.
Menu użytkownika tradycyjnie w PEN-ach jest bardzo rozbudowane. W E-PL7 składa się ono z 10 pozycji oznaczonych literami od A do J, w których pogrupowane są najróżniejsze opcje związane z działaniem aparatu i wykonywaniem zdjęć:
A – AF/MF
- Tryb AF – ustawienie trybu pracy autofokusu przy fotografowaniu i filmie,
- Permanentny AF,
- AEL/AFL – dostosowywanie blokady AE/AF:
- Resetowanie obiektywu – ustawianie ogniska obiektywu na nieskończoność przy każdym wyłączeniu aparatu,
- Ostrość w trybie Bulb/Time – możliwość ręcznego ostrzenia w trakcie ekspozycji Bulb/Time (domyślnie wyłączone),
- Kierunek kręcenia pierścieniem ostrości,
- Asystent MF,
- Domyślny obszar autofokusu – wybieralny później za pomocą przycisku,
- Wspomaganie AF wbudowaną lampką,
- Priorytet twarzy,
- Wskaźnik pola AF.
B – Przyciski/Pokrętła
- Funkcje przycisków programowalnych – przypisanie funkcji do przycisków: Fn1, przycisk powiększenia, Rec, prawy kierunkowy, dolny kierunkowy, tryb przycisków kierunkowych, L-Fn,
- Funkcje pokręteł sterujących w trybach P, A, S, M, w trybie odtwarzania i w menu,
- Kierunek obrotu pokrętła sterującego przy ustawianiu parametrów ekspozycji,
- Funkcja pokrętła trybu.
C – Wyzwalanie
- Włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-S,
- Włączenie priorytetu zwalniania migawki w trybie AF-C,
- Prędkość zdjęć seryjnych w trybie L (1, 2, 3, 3.5 kl/s),
- Prędkość zdjęć seryjnych w trybie H (4, 5, 6, 7, 8 kl/s),
- Zdjęcia seryjne + IS wyłączona – automatyczne wyłączanie się stabilizacji obrazu podczas zdjęć seryjnych,
- Uruchamianie stabilizacji obrazu po wciśnięciu spustu migawki do połowy,
- Priorytet IS obiektywu,
- Opóźnienie wyzwalania (shutter-lag).
D – Wyświetlanie/dźwięk/PC
- HDMI – ustawienie formatu wyjściowego (1080i, 720p, 480p/576p) oraz włączenie możliwości sterowania aparatem za pomocą pilota TV,
- Wyjście wideo – PAL/NTSC,
- Ustawienia sterowania – opcje konfiguracyjne dla trybów iAuto, P/A/S/M i ART/SCN,
- Ustawienie info/miniaturek – określenie informacji wyświetlanych w trybie podglądu zdjęć i Live View (m.in. histogram, stykówka, cienie i światła) / włączenie lub wyłączenie widoczności kolejnych ekranów miniaturek i kalendarza,
- Wyświetlanie siatki,
- Ustawienia trybu obrazowania – wybór elementów wyświetlanych przy wyborze trybu obrazu,
- Ustawienia histogramu – zakres wyświetlanych świateł i cieni (0–255),
- Przewodnik trybów – włączenie prostego opisu w trakcie wybierania trybów,
- Nocne kadry – automatyczne dostosowywanie jasności monitora,
- Częstotliwość,
- Tryb ART LV – wybór sposobu wyświetlania efektów filtrów artystycznych na wyświetlaczu po naciśnięciu spustu migawki do połowy: mode1 – priorytetem jest dokładne przedstawienie efektu kosztem płynności obrazu, mode2 – priorytetem jest płynność obrazu, kosztem niedokładnego przedstawienia efektu,
- Tryb zbliżenia LV – ustawia sposób przybliżania obrazu w trybie podglądu zdjęć (przybliżenie od razu centrum bądź najpierw wybór obszaru przybliżenia),
- Redukcja migotania,
- Blokada podglądu głębi ostrości,
- Tryb powiększenia przy odtwarzaniu – natychmiastowe powiększenie obrazu lub wyświetlenie najpierw ramki powiększenia,
- Ustawienia podglądu – kolor wzmocnienia focus peaking,
- Podświetlanie LCD – czas podświetlania LCD na maksymalnym poziomie w stanie bezczynności aparatu (8 s, 30 s, 1 min, ciągły),
- Czas uśpienia aparatu – wyłączone, 1, 3, 5 minut,
- Dźwięk – możliwość wyłączenia dźwięku ustawiania ostrości,
- Tryb USB – Automatyczny, Zapis, MTP oraz Drukuj.
E – Ekspozycja/ISO
- Krok EV – ustawienie kroku ekspozycji we wszystkich opcjach z nią związanych (1/3, 1/2 lub 1 EV),
- Redukcja szumu przy długich czasach ekspozycji – opcje redukcji szumu: Wyłączona, Włączona (przy każdym zdjęciu), Auto (przy długich czasach ekspozycji),
- Redukcja szumu przy wysokim ISO – stopień redukcji szumu: Wyłączone, Słabo, Standard, Mocno,
- ISO,
- Krok ISO – 1/3 lub 1 EV,
- Ustawienia Auto ISO – wybór domyślnej wartości i górnej granicy Auto ISO,
- Auto ISO – tryby, w których dostępne jest Auto ISO (P/A/S lub Każde),
- Pomiar światła – ESP, Centralnie ważony, Punktowy, Punktowy światła/cienie,
- Pomiar AEL – Tryb pomiaru używany przy blokowaniu ekspozycji (do wybrania powyższe bez ESP lub Auto czyli ten sam, co wybrany w aparacie),
- Maksymalny czas Bulb/Time – od 1 do 30 minut,
- Monitor Bulb/Tima – ustawienie jasności wyświetlacza w trybach Bulb i Time,
- Live Bulb – ustawienia dotyczące podglądu obrazu podczas ekspozycji w trybie Bulb,
- Live Time – ustawienia dotyczące podglądu obrazu podczas ekspozycji w trybie Time,
- Czas Anti-shock – czas od naciśnięcia spustu do wykonania zdjęcia (wyłączone, 1/8, 1/4, 1/2, 1, 2, 4, 8, 15, 30 sekund),
- Tryb kompozytowy – ustawienia.
F – Ustawienia lampy błyskowej
- X-Sync – wybór czasu synchronizacji błysku – od 1/60 do 1/250 sekundy,
- Dług. błysku – wybór najdłuższego czasu otwarcia migawki przy włączonej lampie błyskowej, od 30 do 1/250 sekundy,
- Połączenie kompensacji ekspozycji i kompensacji błysku.
G – Jakość/Kolor
- Określenie jakości i rodzaju zdjęć dostępnych później przy wyborze jakości zdjęć,
- Rozmiar zdjęć JPEG w trybie M (Middle) oraz S (Small),
- Korekcja winietowania,
- Balans bieli – możliwość korekcji każdego z ustawień balansu bieli: Amber-Blue oraz Green-Magenta,
- Wszystkie balanse bieli – jednoczesne skorygowanie bądź zresetowanie korekcji dla wszystkich balansów bieli,
- Zachowywanie ciepłych kolorów przy Auto WB – przy ustawieniu „wył.”, eliminowane będą ciepłe kolory ze zdjęć wykonanych przy świetle żarowym,
- Balans bieli przy zdjęciach z lampą błyskową (wył., auto, dla lampy błyskowej),
- Przestrzeń RGB – sRGB lub Adobe RGB.
H – Zapis/Kasowanie
- Szybkie kasowanie – bez zapytania o potwierdzenie,
- Kasowanie RAW+JPEG – zachowanie przy kasowaniu zdjęć RAW+JPEG: tylko RAW, tylko JPEG i oba,
- Nazwa pliku – resetowanie nazewnictwa plików,
- Edycja nazwy pliku – możliwość zmiany sposobu nazywania plików,
- Domyślny wybór – wybór domyślnej opcji przy zapytaniach Tak/Nie,
- Ustawienie DPI – ustawienie rozdzielczości dla drukowanych zdjęć,
- Ustawienie copyright.
I – Film
- Tryb – tryb pracy w trakcie filmowania: P, A, S, M,
- Nagrywanie dźwięku w filmie,
- Efekty filmu,
- Redukcja szumu wiatru – wyłączona, słabo, standard, mocno,
- Głośność nagrania – słabo, standard, mocno,
- Ograniczenie głośności w przypadku dźwięku o wysokim natężeniu,
- Tryb film+zdjęcie.
J – Narzędzia
- Mapowanie pikseli,
- Przesunięcie ekspozycji w różnych trybach pomiaru światła,
- Poziom ostrzeżenia baterii o jej niskim stanie,
- Ustawienia elektronicznej poziomicy,
- Ustawienia ekranu dotykowego,
- Eye-Fi,
- Szybkość zmiany zoomu elektronicznego.
Menu złącza akcesoriów dodatkowych:
- A – Współdzielenie PENPAL
- Proszę czekać – odbieranie obrazów i dodawanie hostów do książki adresowej,
- Książka adresowa (Lista adresowa, Timer wyszukiwania, Nowe parowanie),
- Mój PENPAL – informacje o urządzeniu OLYMPUS PENPAL, w tym nazwa, adres i obsługiwane usługi,
- Rozmiar wysyłanych zdjęć (mały 640×480 pix, średni 1280×960 pix, duży 1920×1440 pix).
- B – Album PENPAL
- Kopiuj wszystko – kopiowanie wszystkich plików pomiędzy kartą pamięci a urządzeniem Olympus PENPAL,
- Kasowanie ochrony – usuwanie ochrony ze wszystkich obrazów w albumie Olympus PENPAL,
- Użycie pamięci albumu – pokazuje liczbę zdjęć w albumie oraz liczbę zdjęć, jaką można zapisać (dla opcji rozmiar średni),
- Ustawienia pamięci albumu – usuwanie wszystkich zdjęć z albumu i formatowanie albumu,
- Rozmiar kopii zdjęć – duży: rozmiar kopiowanych obrazów nie jest zmieniany, średni: obrazy są kopiowane w rozmiarze odpowiadającym rozdzielczości 1920×1440.
- C – Wizjer elektroniczny
- Regulacja wizjera – dostosowywanie jasności i temperatury barwowej opcjonalnego wizjera elektronicznego,
- Auto przełącznik EVF.
Menu ustawień:
- ustawienia zegara,
- wybór języka,
- regulacja wyświetlacza,
- określenie czasu wyświetlania zdjęcia,
- ustawienia Wi-Fi,
- wyświetlanie menu użytkownika i menu złącza akcesoriów dodatkowych (ON/OFF),
- wersja oprogramowania.
Ogólnie rzecz biorąc, poruszanie się po menu w E-PL7 podobnie jak w innych PEN-ach jest dość wygodne. Liczba zakładek oraz opcji jest jednak spora i z pewnością dla kogoś nieobeznanego z systemem poznanie menu E-PL7 będzie wymagało poświęcenia dłuższej chwili. Pewnym problemem może też być fakt, że nazewnictwo niektórych pozycji czasami niewiele mówi. Lektura przynajmniej niektórych fragmentów instrukcji aparatu jest w takiej sytuacji dobrym pomysłem, aczkolwiek można się posiłkować trybem podpowiedzi dostępnym w aparacie. Możliwości konfiguracyjne E-PL7 są spore i warto zapoznać się dokładnie ze wszystkimi opcjami, poświęcając nawet dłuższą chwilę na przejrzenie instrukcji. To pozwoli na dokonanie ustawień zgodnie z naszymi preferencjami, zwłaszcza że dużą część opcji wystarczy ustawić tylko raz i nie musimy się potem nimi martwić w czasie normalnego fotografowania.
Wyświetlacze
Olympus E-PL7 został wyposażony w dotykowy, 3-calowy wyświetlacz typu LCD o rozdzielczości 1 037 000 punktów. W stosunku do poprzednika zachowano rozmiar ale wyraźnie zwiększono rozdzielczość obrazu. W nowym modelu mamy również do czynienia z odchylanym ekranem, jednak w porównaniu do E-PL6 zmieniono zakres wychylenia. W nowym modelu zastosowany mechanizm pozwala na odchylanie wyświetlacza do 80o w górę i do 180o w dół. Oczywiście możliwość odchylania ułatwia fotografowanie z nietypowej perspektywy, na przykład wysoko sponad głowy, czy tuż nad ziemią. Opcja odchylenia o 180o w dół została pomyślana aby umożliwić łatwe wykonywanie autoportretów, czyli tzw. "selfies". Trzeba przyznać, że pod tym względem rozwiązanie to dobrze się sprawdza. Z drugiej jednak strony nie jest tak funkcjonalne, jak wyświetlacz wychylany o 180o w górę. Mając wyświetlacz odchylony w dół nie podepniemy go na przykład do statywu. W takiej sytuacji nie da się go również postawić na murku, stole itp.
W menu aparatu znajdziemy opcje umożliwiające regulację wyświetlacza pod względem jasności oraz temperatury barwowej w dwóch 15-stopniowych skalach. Dodatkowo do wyboru mamy dwa tryby kolorystyki obrazu: natural i vivid.
Podczas fotografowania do wyboru mamy pięć trybów podglądu aktualnego kadru:
- Tylko obraz,
- Obraz + poziomica,
- Obraz + podstawowe informacje,
- Obraz + histogram,
- Cienie i światła (wyświetlane są miejsca niedoświetlone/przepalone).
W E-PL7 podobnie jak w innych bezlusterkowcach Olympusa odnajdziemy także podręczne menu, które umożliwia szybkie sterowanie podstawowymi parametrami. Występuje ono w dwóch trybach do wyboru – tzw. „Sterowanie na żywo” oraz „Pełny panel sterowania”. W pierwszym wariancie, dostępne opcje wyświetlane są w formie pionowej listy ikon po prawej stronie ekranu. Ustawienia dla wybranej opcji wyświetlają się w poziomie u dołu ekranu. Nawigowanie po tym menu oraz dokonywanie ustawień jest bardzo wygodne i szybkie. Pomiędzy kolejnymi pozycjami przechodzimy przy użyciu przycisków kierunkowych góra/dół, a ustawień dokonujemy przyciskami prawo/lewo lub pokrętłem sterującym.
Drugi wariant przypomina panel opcji spotykany w lustrzankach, gdzie naraz wyświetlana jest większość ustawień, po których poruszamy się przyciskami krzyżaka, a zmian dokonujemy za pomocą pokrętła sterującego. Dostępnych w tym trybie opcji jest więcej. Poniżej prezentujemy schemat zawarty w instrukcji obsługi aparatu.
- Wybrana aktualnie opcja,
- Czułość ISO,
- Tryb fotografowania z lampą błyskową,
- Sterowanie natężeniem błysku,
- Fotografowanie sekwencyjne / samowyzwalacz,
- Balans bieli / kompensacja balansu bieli,
- Tryb obrazu,
- Ostrość / kontrast / nasycenie / gradacja / filtr czarno-biały / odcień obrazu,
- Przestrzeń kolorów,
- Przypisanie funkcji przycisku,
- Priorytet twarzy,
- Tryb pomiaru,
- Współczynnik proporcji obrazu,
- Tryb zapisu,
- Tryb/pole AF,
- Tryb stabilizacji.
Każdy z trybów można aktywować lub dezaktywować za pomocą odpowiedniej opcji dostępnej menu użytkownika. Można zatem korzystać z oby wariantów albo tylko z tego, który jest dla nasz wygodniejszy.
W trybie odtwarzania dostępnych jest sześć widoków zdjęcia:
- sam obraz, bez żadnych informacji,
- obraz wraz z podstawowymi parametrami (rozdzielczość, data wykonania),
- miniaturka wraz z histogramem RGBY oraz licznymi parametrami ekspozycji,
- powiększony histogram jasności,
- podgląd cieni/prześwietleń,
- stykówka – możliwość oglądania par zdjęć obok siebie, za pomocą przycisków lupy, INFO oraz pokrętła i wałka sterującego możemy wybierać porównywane zdjęcia, przybliżać je i przesuwać oglądany fragment.
Zdjęcia można również przeglądać w formie indeksów (4, 9, 25 lub 100 miniaturek) oraz z poziomu kalendarza. Również w tym przypadku wyświetlanie poszczególnych widoków można ustawić sobie według własnych preferencji. Zdjęcia możemy także oczywiście powiększać.
Przy omawianiu wyświetlacza warto napisać parę słów o tym, jakie możliwości oferuje dotykowy interfejs w E-PL7. Z poziomu ekranu mamy możliwość ustawiania ostrości po dotknięciu go w wybranym miejscu. Można to również połączyć z automatycznym wyzwalaniem migawki. Możemy również wybierać miejsce położenia ramki ostrości oraz ustawiać jej wielkość. Poprzez ikonę lupy można powiększyć obraz w miejscu ustawienia ramki ostrości, a poruszając palcem po ekranie przesuwać wybrany fragment. Dotykowo można także wybierać poszczególne elementy na panelu sterowania, aczkolwiek samo ustawianie konkretnego parametru odbywa się pokrętłem. W trybie odtwarzania zdjęć funkcja dotykowa umożliwia przeglądanie zdjęć, ich powiększanie oraz przechodzenie do podglądu miniaturek. Fotografując w trybie iAUTO, dotykowo możemy obsługiwać suwaki w podręcznym menu. Szkoda jednak, że w testowanym aparacie nie pomyślano o umożliwieniu dotykowej obsługi głównego menu.
Wyświetlacz zastosowany w E-PL7 oferuje obraz dobrej jakości i w większości sytuacji zapewnia odpowiednią wygodę pracy. Nie do końca jednak skutecznie tłumi odbicia otoczenia przy pracy w ostrym świetle. Fotografując w pełnym słońcu zatem, warto zwiększyć maksymalnie jasność ekranu by polepszyć komfort pracy i zminimalizować negatywny wpływ odbić otoczenia, które mogą czasem przeszkadzać.
Wideo
W E-PL7 tryb filmowania odnajdziemy jako osobną pozycję na kole trybów, ale dzięki dedykowanemu przyciskowi nagrywanie filmów można rozpocząć w każdym innym trybie (poza Fotostory). Najszerszy zakres kontroli ustawień jednak mamy mamy w wyodrębnionym trybie wideo. W części opisującej menu można było zauważyć, że filmowanie może się odbywać w trybie P, A, S, M. Ponadto z poziomu menu podręcznego w trybie filmowania możemy sterować trybem obrazu i trybem stabilizacji, balansem bieli, trybem autofokusu, samowyzwalaczem, formatem i jakością wideo oraz nagrywaniem dźwięku. Istnieje również możliwość wyboru czułości, ale taka opcja dostępna jest tylko w trybie manualnym i wyłącznie w zakresie od ISO 200 do ISO 3200. Nie możemy natomiast sterować sposobem pomiaru światła.
Olympus E-PL7 pozwala na zapisywanie filmów w dwóch formatach: MOV (MPEG-4AVC/H.264) oraz Motion JPEG (AVI). Do wyboru mamy następujące rozdzielczości i jakości nagrywanych filmów:
- format MOV:
- Full HD 1920×1080 (16:9) 30p, 24 Mbps,
- Full HD 1920×1080 (16:9) 30p, 16 Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 30p, 12 Mbps,
- HD 1280×720 (16:9) 30p, 8 Mbps,
- format Motion JPEG:
- HD 1280×720 (16:9) 30 kl/s,
- VGA 640×480 (4:3) 30 kl/s.
Możliwość ustawiania trybu obrazu daje nam dostęp także do filtrów artystycznych. Podczas nagrywania filmów z użyciem niektórych z nich obraz na ekranie LCD nie jest wyświetlany w sposób płynny. Również nagrany w takim przypadku film nie będzie się płynnie odtwarzał. W trybie Diorama natomiast, wyświetlany na ekranie czas nagrania zmienia się znacznie wolniej niż czas rzeczywisty, a jest to spowodowane tym, że filmy nagrane w tym trybie odtwarzane są w przyspieszonym tempie. Wyświetlane wartości pokazują zatem czas trwania nagranego filmu.
W Olympusie E-PL7 obecna jest dodatkowa funkcja pozwalająca na dodawanie do nagrywanych filmów specyficznych efektów wizualnych. Większość z efektów dostępna jest jedynie poprzez dotykowy interfejs, za pomocą odpowiednich ikon. Do wyboru mamy 5 opcji:
- Art Fade – płynne przejście pomiędzy różnymi trybami obrazu,
- Stary film – nakładanie na obraz losowo rozłożonych zakłóceń, przypominających kurz lub uszkodzenie kliszy występujących na starych filmach,
- Multi Echo – efekt wielokrotnego powidoku, który wyświetlany jest za poruszającym się obiektem; efekt ten będzie aktywny do czasu ponownego dotknięcia odpowiadającej mu ikony,
- One Shot Echo – efekt pojedynczego powidoku; w tym przypadku powidok wyświetlany jest tylko raz i znika automatycznie po chwili,
- Movie Tele-converter – zoom cyfrowy polegający na wycinaniu z całego kadru wybranego fragmentu; efekt można włączyć lub wyłączyć kolejnym dotknięciem odpowiedniej ikony lub wciśnięciem przycisku powiększenia (symbol lupy); ramkę obrazującą wybrany fragment możemy przesuwać przyciskami kierunkowymi w obszarze kadru.
Przykładowe filmy
Filmy z numerami 2, 4, 5, 6, 9, 13 oraz 16 zostały nagrane przy użyciu obiektywu M.Zuiko Digital 14–42 mm f/3.5–5.6 II R. Przy pozostałych natomiast wykorzystaliśmy M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.- film 1 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 60.7 MB,
- film 2 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 57.5 MB,
- film 3 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 59.5 MB (film nagrany po zmroku),
- film 4 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 29.5 MB (filtr Zmiękczenie ostrości),
- film 5 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 47.2 MB (filtr Ziarnisty film),
- film 6 – MOV 1920×1080 pix (30p) 24 Mbps, 46.7 MB (filtr Dramatyczna tonacja),
- film 7 – MOV 1920×1080 pix (30p) 16 Mbps, 43.2 MB,
- film 8 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 31.7 MB,
- film 9 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 35.3 MB,
- film 10 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 36.2 MB (film nagrany po zmroku),
- film 11 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 34.2 MB (AF-C),
- film 12 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 39.9 MB (film z ręki z aktywną stabilizacją obrazu),
- film 13 – MOV 1280×720 pix (30p) 12 Mbps, 56.9 MB (film prezentujący działanie efektów),
- film 14 – MOV 1280×720 pix (30p) 8 Mbps, 22.4 MB,
- film 15 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 73.4 MB,
- film 16 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 95.4 MB,
- film 17 – Motion JPEG 1280×720 pix (30 kl/s), 86.9 MB (film nagrany po zmroku),
- film 18 – Motion JPEG 1280×720 pix (15 kl/s), 26.1 MB (filtr Diorama),
- film 19 – Motion JPEG 640×480 pix (30 kl/s), 38.3 MB.
Wizjer
Olympus E-PL7 tak samo jak jego poprzednik nie ma wizjera optycznego ani elektronicznego. Istnieje jednak możliwość podłączenia opcjonalnego celownika. Do wyboru mamy jeden celownik optyczny VF-1 oraz elektroniczny VF-4.